• Äldre 7 Mar 15:10
    598959 visningar
    11405 svar
    11405
    598959

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 12 Mar 11:57

    Hmm, min 3.5åring har klippt sönder lillasysters haklapp (busunge!). Funderar på att sy en ny i vaxduk men hur får jag kantbandet snyggt i "svängarna" ?? Syr på det direkt i ett steg.. Några tips?


  • LumLum­Lum
    Äldre 12 Mar 12:00

    Gaaaaah!!!! Det är verkligen inte meningen att jag ska sy idag. {#lang_emotions_yell} Har fått sytt fyra sömmar på en tröja. Axelsömmarna och ärmsömmarna. Tråden har gått av fyra gånger och nu gick nålen av. Var övertygad om att jag hade mer nålar, det var inte alls länge sedan jag beställde stretchnålar från Bibbi, men inte då. Hittar inte en enda. {#lang_emotions_yell} Min OL har aldrig krånglat såhär förut, jag blir toookig!

  • TeDric­karen
    Äldre 12 Mar 12:14
    Fiffa5 skrev 2010-03-12 11:57:20 följande:
    Hmm, min 3.5åring har klippt sönder lillasysters haklapp (busunge!). Funderar på att sy en ny i vaxduk men hur får jag kantbandet snyggt i "svängarna" ?? Syr på det direkt i ett steg.. Några tips?
    Jag sydde på direkt man får sträcka och vara nogran så blir det snyggt. Har beställt massor med vaduk från stoff och stil som jag ska sy i nu
    Älskade,underbara Moa, Livia & Anton
  • Äldre 12 Mar 12:17
    LumLumLum skrev 2010-03-12 12:00:12 följande:
    Gaaaaah!!!! Det är verkligen inte meningen att jag ska sy idag.  Har fått sytt fyra sömmar på en tröja. Axelsömmarna och ärmsömmarna. Tråden har gått av fyra gånger och nu gick nålen av. Var övertygad om att jag hade mer nålar, det var inte alls länge sedan jag beställde stretchnålar från Bibbi, men inte då. Hittar inte en enda.  Min OL har aldrig krånglat såhär förut, jag blir toookig!
    fyyy vad tråkigt
    Längtar efter sommar
  • Äldre 12 Mar 13:02
    ak74 skrev 2010-03-12 11:10:04 följande:
    Jag är ju också hemma sedan årsskiftet då min arbetsplats slog igen. Är nu arbetsbefriad under uppsägningstiden på 6 mån. Det betyder att jag är officiellt arbetslös 1 juli...
    Ja jag är också arbetsbefriad, sen 1/6 förra året, min anställning upphör 31/5 detta året. Det är inte helt plättlätt att få nytt jobb, och särskilt när man inte vet vad man vill bli som stor
    Jag stormstrivs att vara hemma och sy om dagarna, tyvärr så blir man ju inte rik på det. Hoppas att jag kan hitta något vettigt deltidsjobb snart, gärna innan sommaren.
    Nhelia skrev 2010-03-12 11:51:56 följande:
    Lilja: Jag har ju också en tvååring och här blir det inget sytt när han är vaken. Mest för att syrummet är på nedervåningen och där är det inte så barnvänligt. När han blir lite äldre kanske vi skaffar tv och lek/pysselhörna dit ner så ska det nog gå Annars jobbar jag 90% och känner mig ibland lite avis när jag läser om alla som kan sy när barnen är på dagis. Men mitt jobb som jag älskar är såklart guld värt!
    Ja, hurra på 2-årsdagen till din lille {#lang_emotions_sunny}
    Colin 07.12.21
  • Äldre 12 Mar 13:07

    Jag jobbar å hinner inte hänga med här i tråden hela tiden men tittar in lite då och då. Sy får jag göra på kvällstid Har en 2-åring och en 4-åring och de tycker inte om att jag sitter och syr.


  • Mari78 m pojktr­iss
    Äldre 12 Mar 13:09
    bakabakalitenkaka skrev 2010-03-12 11:02:11 följande:
    Är det nån mer än jag som är arbetslös och hemma om dagarna? Eller sitter ni andra och håller koll på jobbet mammalediga?
    Ja, nu är jag *skratt* arbetssökande eftersom jag sagt upp mig själv. Men jag har inkomst ett par månader till (eller t o m april månad ut) eftersom jag är sjukskriven. Sedan, om jag inte fått fatt på jobb innan dess så är det arbetsförmedlingen som gäller och A-kassa vad det lider.
    Kaja skrev 2010-03-12 10:30:38 följande:
    Jag har varit lite låg nu några dagar. När livet ÄNTLIGEN skulle bli bättre efter alla tråkigheter i vinter.... ja, då rasar motorn på bilen. Kamremmen skulle visst vara inblandad. Troligen motorbyte och 20000 i utgifter, såvida man inte skrotar bilen helt, den borde vara värd kanske 30000 och frågan är om det är värt jobbet... Himla tur att jag inte köpte broderi-enheten till symaskinen. Nåja. jag har sytt lite till mig själv. Bilder i bloggen.
    Aj, aj kamrem och motorras är verkligen ingen kul grej. Bilar skall tuffa och gå utan problem så det så. Här finns det som tur är en make som jobbar med lastbilar och har bra koll på bilar av alla de slag och fixar servicen på dem i tid.

    Usch är trött och seg idag. Det blev för mycket med en hel lång dag inne i stan med tidig uppestigning igår så jag känner att jag bara går på halvfart idag. Har ett kök som behöver röjas av, men har ingen lust. Nu kommer solen smygande, kanske kan jag få lite energi utav det. Och jag har nästan lovat 4½-åringen en färdig djungeltischa idag så jag skulle behöva ge mig själv en spark i baken.
  • GOBLIg­obli
    Äldre 12 Mar 13:28

    Hemma. Sjuk. Annars jobar jag 75% och är hemma onsdagar med "bäban" och kan då hinna sy lite. Om man inte sitter och hänger här hela dagen...


    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • Äldre 12 Mar 13:31

    har idag laddat hem 190 broderidesigns {#lang_emotions_tongue_out} sen ska jag ju bara konvertera dem till bilder o lägga upp på hemsidan {#lang_emotions_tongue_out}


    Längtar efter sommar
  • Mimmi 71
    Äldre 12 Mar 13:54

    Jag är för tillfället hemma, i början på veckan var det vab och nu är jag själv sjuk (kräksjukan). Jobbar heltid, rätt så fritt och kan kika in här emellanåt. Syr gör jag mestadels på helgen för jag är oftast för trött på vardagkvällar Min dag börjar 05.00 då jag gör mig själv iordning innan jag väcker lilleman 05.30, kl 06.20 åker vi till dagmamma. Han får långa dagar och hämtas strax innan 17, förutom tors+fre då jag slutar tidigt och hämtar honom 14.30

    Jag har en lilleman på 2,5 år som är riktigt duktig tillsammans med mamma i systugan. Där lekar han med sina leksaker (som alltid står där nere), pusslar och ritar. Ibland kan vi sätta på en film i gillestugan bredvid. Men det går ju förståss endast korta stunder och jag måste pausa och umgås emellanåt. Jag tror jag är lyckligt lottad

    OT: Idag har jag inte sytt något alls, jag ritar planlösning på ny sommarstuga

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd