• Äldre 7 Mar 15:10
    598703 visningar
    11405 svar
    11405
    598703

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 12 Mar 17:29

    Här har lilleman fått magsjuka


    Vi satt ute och fikade i solen så sa han: "Mamma, varför känns det så konstigt i magen? Jag rapar" Splasch{#lang_emotions_throwup}
    Det var bara att gå in... Nu luktar det fjärt i hela vardagsrummet.... Lilleman skyller på TV:n...
    Inget sytt idag men veckostädning av huset och ishackning på gården har det blivit.
  • TeDric­karen
    Äldre 12 Mar 17:35

    Tips på jersey tyg i lila, titta hos jny.


    Älskade,underbara Moa, Livia & Anton
  • Mari78 m pojktr­iss
    Äldre 12 Mar 17:54
    Skumboll skrev 2010-03-12 16:01:51 följande:
    Många som mer eller mindre är hemma om dagarna... Jag är också hemma men det finns sällan några möjligheter att sy på dagarna. Enda chansen är när lilleman sover... och då behöver jag oftast göra annat. Lilleman river mitt syrum, tar alla möjligheter han får att första maskinerna eller så skriker han till öronen trillar av.  Idag har jag kollat upp dethär med att starta företag. Har fått svar från både fk och arbetsförmedlingen men det verkar vara lite för bra för att vara sant faktiskt.... Måste nog maila en runda till, man kan ju aldrig lita på vad de säger. 
    Du får jättegärna delge mig den info du fått om du vill. Genom min mail eller genom ett meddelande här på SB spelar inte så stor roll.

    Jisses vilken tid det tog att uppdatera med alla tyger. Nu har jag gått igenom mina trikpåtyger, trodde inte det var så mkt men hilfe, det är typ 50 olika tyger (galet, jag veeet). Och då talar jag alltså BARA om trikåtyger. Nästan allt är i bomull/lycra dessutom. Snacka om att utbudet på den fronten måste ha ökat drastiskt.
  • gewjyn
    Äldre 12 Mar 18:01
    Skumboll skrev 2010-03-12 16:01:51 följande:
    Många som mer eller mindre är hemma om dagarna... Jag är också hemma men det finns sällan några möjligheter att sy på dagarna. Enda chansen är när lilleman sover... och då behöver jag oftast göra annat. Lilleman river mitt syrum, tar alla möjligheter han får att första maskinerna eller så skriker han till öronen trillar av.  Idag har jag kollat upp dethär med att starta företag. Har fått svar från både fk och arbetsförmedlingen men det verkar vara lite för bra för att vara sant faktiskt.... Måste nog maila en runda till, man kan ju aldrig lita på vad de säger. 
    Tar också gärna del av infon kring eget företag. Har inga planer på att sy som företag, men lite andra drömmar
  • Äldre 12 Mar 18:05
    gewjyn skrev 2010-03-12 18:01:30 följande:
    Tar också gärna del av infon kring eget företag. Har inga planer på att sy som företag, men lite andra drömmar
    Jag vill gärna också veta
    Jag är ju hemma om dagarna och skulle gärna sy och ha eget företag men jag inser att det är svårt att få det att löna sig. Men jag skulle vilja...
  • madeby­infern­o
    Äldre 12 Mar 18:09
    Knastroll82 skrev 2010-03-12 16:29:36 följande:
    Nån här som har mönster på prematurkläder, som byxor, bodies och hjälmmössor och så, som har lust att dela med sig?Syr enkla mössor till neonatalavdelningen på Falu sjukhus, och har nu fått önskemål om kläder och mössor i hjälm modell...
    vill minnas att iaf ottobre har i något nummer prematur men hur de är i strl vet jag inte, kanske i någon bok om dockkläder skulle passa, prematurer är ju inte så stora...
    Be the change that you want to see in the world - Gandhi
  • Äldre 12 Mar 18:13

    Det känns onekligen svårt att försörja sig genom att sy, därför funderar jag på om man kan komplettera det med något annat. I min stad finns en tygaffär som har urdåligt sortiment av klädtyger. Och ska man ha tråd eller nått till brodermaskinen får man beställa på nätet. Där funderar jag på om jag skulle kunna förbättra utbudet. Den stora frågan är bara om någon egentligen handlar i butik när det finns så bra utbud på nätet...? Vad tror ni?


    Annars tror jag att jag skulle trivas med en egen butik. Jobbigt men mysigt  
  • Nhelia
    Äldre 12 Mar 18:29
    ak74 skrev 2010-03-12 18:13:23 följande:
    Det känns onekligen svårt att försörja sig genom att sy, därför funderar jag på om man kan komplettera det med något annat. I min stad finns en tygaffär som har urdåligt sortiment av klädtyger. Och ska man ha tråd eller nått till brodermaskinen får man beställa på nätet. Där funderar jag på om jag skulle kunna förbättra utbudet. Den stora frågan är bara om någon egentligen handlar i butik när det finns så bra utbud på nätet...? Vad tror ni? Annars tror jag att jag skulle trivas med en egen butik. Jobbigt men mysigt  
    Jag som bor nära några större tygaffärer med lite bättre utbud tycker det är guld värt och jag är inne och småhandlar var och varannan vecka {#lang_emotions_dreamer} Det är perfekt när man tex bara behöver en bit brun mudd eller lite velour för att göra färdigt en beställning. Frakten kostar ju en hel del och då kan man inte kika och klämma på tygerna. Det är en toppenidé tror jag. Tänk då kan du sitta i affären och sy och sälja lite kläder också!

    Skumboll: Jag skulle också gärna veta vad du fått höra om att starta eget! Du får hålla en miniföreläsning här i tråden
  • Äldre 12 Mar 19:16
    Alltså, min frågeställning har varit hur Arbetsförmedling, A-kassa och Försäkringskassa ställer sig till att man har ett litet företag samtidigt som man är arbetslös. Jag är supernoga med att skydda min SGI hos FK eftersom jag har ett funktionshindrat barn och är rätt beroende av ersättningar grundade på min SGI. Jag var lite orolig att FK skulle grunda min SGI på mitt egna företag istället för min anställning.
    Min situation är väl lite komplicerad och jag har ju fortfarande en anställning, även om jag jobbar extremt lite. Vet inte om de svar jag fått hjälper er det minsta... det handlar alltså inte om något starta-eget-bidrag. 
    Arbetsförmedlingen säger att det är helt okej att vara helt arbetssökande även om man har ett företag vid sidan av. 
    Sen förstod jag att startar man företaget medan man fortfarande har en anställning och det egna företaget bara ses som en bisyssla kan man fortfarande få A-kassa. Något definitivt besked kan ju inte arbetsförmedlingen ge eftersom det är A-kassan som beslutar men det ska gå. Godkänner inte A-kassan det finns det även en möjlighet att hålla det egna företaget vilande ett tag och därmed bli berättigad A-kassa.
    FK säger att SGIn, så länge man är inskriven hos arbetsförmedlingen, kommer grunda sig på den förra anställningen. Skulle man inte vara inskriven på arbetsförmedlingen grundas den istället på företaget. 
    Jag har mailat dem en omgång till, vill ju vara 100% säker på vad som gäller så man inte står där sen och allt är pannkaka. 
    ♥ Simon ♥
  • Äldre 12 Mar 19:24

    Tack för tipsen tidigare om hur man syr på kantband på en haklapp av vaxduk.


    Jag fick äntligen lite tid att sy ihop haklappen och jag blev riktigt nöjd!
    Jag hade liksom inte fattat innan att man kan töja kantbandet och på så sätt lättare sy fast det i svängar....
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd