• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • TeDrickaren
    Fiffa5 skrev 2010-03-12 19:24:38 följande:
    Tack för tipsen tidigare om hur man syr på kantband på en haklapp av vaxduk. Jag fick äntligen lite tid att sy ihop haklappen och jag blev riktigt nöjd! fridoli.blogspot.com/2010/03/haklapp.html Jag hade liksom inte fattat innan att man kan töja kantbandet och på så sätt lättare sy fast det i svängar....
    Snyggt, svårast är ju upp till vid själv knäppningen.
    Älskade,underbara Moa, Livia & Anton
  • Skumboll

    Nu står jag i valet och kvalet.... ska jag regga "Elsy" eller inte. Varför ska det vara så svårt att komma på ett namn till ett företag?


    ♥ Simon ♥
  • Mari78 m pojktriss
    Skumboll skrev 2010-03-12 19:16:23 följande:
    Alltså, min frågeställning har varit hur Arbetsförmedling, A-kassa och Försäkringskassa ställer sig till att man har ett litet företag samtidigt som man är arbetslös. Jag är supernoga med att skydda min SGI hos FK eftersom jag har ett funktionshindrat barn och är rätt beroende av ersättningar grundade på min SGI. Jag var lite orolig att FK skulle grunda min SGI på mitt egna företag istället för min anställning. Min situation är väl lite komplicerad och jag har ju fortfarande en anställning, även om jag jobbar extremt lite. Vet inte om de svar jag fått hjälper er det minsta... det handlar alltså inte om något starta-eget-bidrag.  Arbetsförmedlingen säger att det är helt okej att vara helt arbetssökande även om man har ett företag vid sidan av.  Sen förstod jag att startar man företaget medan man fortfarande har en anställning och det egna företaget bara ses som en bisyssla kan man fortfarande få A-kassa. Något definitivt besked kan ju inte arbetsförmedlingen ge eftersom det är A-kassan som beslutar men det ska gå. Godkänner inte A-kassan det finns det även en möjlighet att hålla det egna företaget vilande ett tag och därmed bli berättigad A-kassa. FK säger att SGIn, så länge man är inskriven hos arbetsförmedlingen, kommer grunda sig på den förra anställningen. Skulle man inte vara inskriven på arbetsförmedlingen grundas den istället på företaget.  Jag har mailat dem en omgång till, vill ju vara 100% säker på vad som gäller så man inte står där sen och allt är pannkaka. 
    Ja, då var det ju lite speciella omständigheter. Själv skulle jag gärna ha ett jobb på deltid ca 50-60% av heltid skulle vara lagom. Övrig tid skulle jag gärna vilja lägga på sömnad och då blir det ju liksom f-skattsedel och företag som känns aktuellt. Jag vill gärna ha en anställning för att åtminstone vara garanterad en liten fast återkommande inkomst. 
  • Kaja

    Någon som läste senaste Damernas Värld?? Där finns flera kvinnor med dubbla karriärer. Barnpsykolog-Bagare, Forskare-smyckesdesigner. Jag är SÅ glad att jag läste den. jag tyckte alltid att jag var lite knäpp som försökte hålla igång BÅDE en aktiv karriär i IT-branschen och dessutom en karriär som kläddesigner. Nu känner jag mig lite mer normal...


    Sew much fabric - sew little time!
  • Fiffa5
    TeDrickaren skrev 2010-03-12 19:27:54 följande:
    Snyggt, svårast är ju upp till vid själv knäppningen.
    Skumboll skrev 2010-03-12 19:26:20 följande:
    Vad fin den blev Frida!
    Tack! Jag har försökt med liknande projekt tidigare som blivit helt misslyckat så detta blev verkligen över förväntan för mig  
  • emptythorn
    ak74 skrev 2010-03-12 18:13:23 följande:
    Det känns onekligen svårt att försörja sig genom att sy, därför funderar jag på om man kan komplettera det med något annat. I min stad finns en tygaffär som har urdåligt sortiment av klädtyger. Och ska man ha tråd eller nått till brodermaskinen får man beställa på nätet. Där funderar jag på om jag skulle kunna förbättra utbudet. Den stora frågan är bara om någon egentligen handlar i butik när det finns så bra utbud på nätet...? Vad tror ni? Annars tror jag att jag skulle trivas med en egen butik. Jobbigt men mysigt  
    Här i hålan har vi en liten syaffären, med jättefå klädtyger. Mudd finns bara i svart, dessutom usel kvalité. (som inte ens ägaren själv använder)
    Men nöden har ingen lag, och ibland har man inte tid att vänta på att posten ska komma med en liten bit tyg. Dessutom handlar jag för mer när jag går i en butik, det är ju lättare att hålla koll på slutsumman när man handlar på nätet. Till för och nackdel..
  • 78Misan
    Skumboll skrev 2010-03-12 19:47:01 följande:
    Nu står jag i valet och kvalet.... ska jag regga "Elsy" eller inte. Varför ska det vara så svårt att komma på ett namn till ett företag?
    Jag förstår PRECIS vad du menar det är så svårtdet man oxå ska tänka på är att det ska vara lätt för folk att förstå jag hade planer på Misans men många säger "va sa du" sa du Lisa" SÅ DÅ GICK DET BORT DET SKA VARA LÄTT FÖR FOLK ATT KOMMA IHÅG OCH LÄTT ATT BOKSTAVERA. *flåt capslock* Elsy är ju lätt att höra och lätt att bokstavera
    Längtar efter sommar
  • Skumboll
    78Misan skrev 2010-03-12 20:45:51 följande:
    Jag förstår PRECIS vad du menar det är så svårtdet man oxå ska tänka på är att det ska vara lätt för folk att förstå jag hade planer på Misans men många säger "va sa du" sa du Lisa" SÅ DÅ GICK DET BORT DET SKA VARA LÄTT FÖR FOLK ATT KOMMA IHÅG OCH LÄTT ATT BOKSTAVERA. *flåt capslock* Elsy är ju lätt att höra och lätt att bokstavera
    Ja...man kan ju få huvudvärk för mindre. Elsy representerar mig rätt bra tror jag, det känns rätt och det känns som det är ett namn jag skulle kunna leva med ett längre tag. 
    Jag har säkert funderat i fem år nu, men aldrig startat ett företag för att jag aldrig kommer på ett namn. Nu sa gubben att jag var tvungen att bestämma mig så han slipper höra mitt eviga tjat... stackarn!  
    Misans tycker jag var fint annars, mjukt och runt. Jag gillade det!
    ♥ Simon ♥
  • 78Misan
    Skumboll skrev 2010-03-12 20:54:06 följande:
    fast jag är nojd med det jag reggade sen för det passar rätt bra på mig oxå
    Längtar efter sommar
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd