• Äldre 7 Mar 15:10
    598939 visningar
    11405 svar
    11405
    598939

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 13 Mar 19:50
    madebyinferno skrev 2010-03-13 19:35:22 följande:
    Läkaren tänkte skriva ut någon penicillin men jag ifrågasatte det med tanke på att de inte ens ger det vid öroninflammation hur som helst  Det var just på soffbordet han slog sig och det var ett rent sår med fina kanter, inte ens djup utan bara skinnet som sprack sas, limmade gjorde de bara för att jag bad dem eftersom jag vet att tejpen inte får sitta särskilt länge...Läkaren rådgjorde med en kollega och de kom fram till att jag hade rätt Tror banne mig att jag ska bli sköterska/läkare snart vet inte hur många gånger jag ifrågasatt vissa behandlingar som sig sen visat att jag haft rätt, blir så trött!!
    En del läkare har missat det där med att vara restriktiv med penicillin.... men det skall man ju verkligen vara i de fall det går. Men visst, jag kan också tycka att det ges lite lättvindigt ibland... bra att du själv ifrågasatte, många hade nog bara tackat och tagit emot...
  • Äldre 13 Mar 19:53

    Ni med CP, när ni ska sy avig trippelsöm för att sticka ner en söm...hur gör ni när ni ska börja sömmen ute vid en kant? Då jag försöker så matas inte tyget, den står och stampar på samma ställe och det blir bara ett enda jättetrassel av tråden. HUR GÖR MAN? Hjälp! 


    ♥ Simon ♥
  • klara0­7
    Äldre 13 Mar 20:04
    Mimmi 71 skrev 2010-03-13 15:26:07 följande:
    Hemma igen. Det blev inget planerande Däremot så var det premiär för mig att lyssna på ljudbok, Henning Mankells "Kinesen". Jösses så spännande den var och jag vill nästan inte vara hemma Nu skall här städas och plockas lite så kanske jag kan få tid till lite sömnad efter det. Fick hem så fina Campan-trikåer igår (från Tygpysslingen) som jag längtar efter att använda. Sedan har jag ju Farmer som bara ligger och väntar på att bli klippt i Ikväll får det nog bli lite virkning framför Schlagerfinalen
    Den boken har jag läst, väldigt bra tycker jag.
  • madeby­infern­o
    Äldre 13 Mar 20:16
    Skumboll skrev 2010-03-13 19:53:27 följande:
    Ni med CP, när ni ska sy avig trippelsöm för att sticka ner en söm...hur gör ni när ni ska börja sömmen ute vid en kant? Då jag försöker så matas inte tyget, den står och stampar på samma ställe och det blir bara ett enda jättetrassel av tråden. HUR GÖR MAN? Hjälp! 
    börja sy på en liten restbit som du lägger kant i kant med tyget du ska sy i, tror det står i manualen...
    Be the change that you want to see in the world - Gandhi
  • Äldre 13 Mar 20:38
    madebyinferno skrev 2010-03-13 20:16:58 följande:
    börja sy på en liten restbit som du lägger kant i kant med tyget du ska sy i, tror det står i manualen...
    Jaha, ska man läsa manualen också? Har gjort så med en restbit någon gång och det funkade ju... men då måste jag ju klippa av restbiten och trådarna går ju inte att fästa. Är rädd att sömmen repar upp sig då. 
    ♥ Simon ♥
  • emptyt­horn
    Äldre 13 Mar 20:40

    Lyckades sy mitt första blixtlås igår kväll när pigan hade somnat. Var så trött att ögonen gick i kors men var bara tvungen att pröva..
    Resultatet finns på: www.johannesgatan.blogg.se

  • madeby­infern­o
    Äldre 13 Mar 22:39
    Skumboll skrev 2010-03-13 20:38:40 följande:
    Jaha, ska man läsa manualen också? Har gjort så med en restbit någon gång och det funkade ju... men då måste jag ju klippa av restbiten och trådarna går ju inte att fästa. Är rädd att sömmen repar upp sig då. 
    skummade manualen bara

    jag använder inte någon restbit utan sätter tyget så långt in så nålen börjar där jag vill och då får jag ju fästtrådar, oftast ska det ju någon mer söm över eller ett kantband och än har inget repat upp sig...

    vet inte om det finns bättre sätt, får väl hoppas någon CP-proffs hoppar in (hmm, det där lät )
    Be the change that you want to see in the world - Gandhi
  • Äldre 13 Mar 23:38

    wieeee nu har jag hittat en bit muddväv så imorgon ska här sys byxor


    Längtar efter sommar
  • plura
    Äldre 14 Mar 00:27
    Riskiflickan skrev 2010-03-13 19:50:34 följande:
    En del läkare har missat det där med att vara restriktiv med penicillin.... men det skall man ju verkligen vara i de fall det går. Men visst, jag kan också tycka att det ges lite lättvindigt ibland... bra att du själv ifrågasatte, många hade nog bara tackat och tagit emot...
    Håller med, det är ju märkligt att läkare, för de borde ju veta bäst skriver ut antibiotika i tid och otid.
    Nu har vi visserligen fått det till dotterns öron-infl. men hon har inte blivit fri det på 2 v utan istället blivit sämre och fått det i båda öronen.
    Hon fick föresten inte Kåvepenin (det får vi inte i henne) utan nåt med jordgubbs smak. Fast tydligen ska de typerna vara sämre just med tanke på resistenta bakterier.

    Lyckades iallafall få ihop ett par byxor, men håller med om att det är svårt att få nån tid till att sy. Bevisligen så blir det inte så bra heller när man måste stressa de stunder som ges.
    Gör om gör rätt som jag brukar få säga till mig själv
  • Äldre 14 Mar 00:29

    Ni som har CP, vilken millimeterstorlek har ni på er kantbandsapparat?

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd