• Äldre 7 Mar 15:10
    598794 visningar
    11405 svar
    11405
    598794

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Mari78 m pojktr­iss
    Äldre 14 Mar 21:50
    Fiffa5 skrev 2010-03-14 21:30:57 följande:
    Funderar på en beställning hos jofotex. Har ett presentkort jag inte utnyttjat än. Vill ha enfärgat rött och blått tyg som matchar de blå/röda nattågen. Ngn som vet om den blå och röda ekologiska bomullen stämmer i färg? 
    Alltså de har ju tagit fram de enfärgade ekologiska tygerna för att de skall matcha deras egenframtagna mönstrade trikåtyger. Annars är det ju bara att ta upp telefonluren och ringa. Johnny, Jorun och övriga medarbetare är väldigt tillmötesgående och hjälper alltid tillrätta på bästa sätt.
    Skumboll skrev 2010-03-14 21:27:10 följande:
    Ingen som vill dela med sig?
    Börjar med en liten provbit först. Och klipper sedan bort den med overlockkniven  och då låser samtidigt overlocksömmen de "lösa" trådändarna. Har funkat finfint hitintills och jag har ju en testpatrull med tre personer och tröjorna går i maskin rätt ofta
  • Äldre 14 Mar 21:53
    Mari78 m pojktriss skrev 2010-03-14 21:50:59 följande:
    Börjar med en liten provbit först. Och klipper sedan bort den med overlockkniven  och då låser samtidigt overlocksömmen de "lösa" trådändarna. Har funkat finfint hitintills och jag har ju en testpatrull med tre personer och tröjorna går i maskin rätt ofta
    Du som hänger på Jofotex ibland , vet du om dom har några "tråkiga" färger på bomull/lycra?  Sambon vill ha t-shirts och är inte förtjust alls i orange och turkos, förstår inte varför mejlade johnny för ett par veckor sen men har inte fått svar....
  • Mari78 m pojktr­iss
    Äldre 14 Mar 21:53
    prinsessan 13 april skrev 2010-03-14 21:43:44 följande:
    Länge sen jag skrev något här men läser ofta och syr lite då och då... Bloggandet har legat nere ett bra tag. Nu har jag bloggat mått på en UJ dyna som jag mätt och ändrat lite från en orginal dyna. Har börjat sy den men har fastnat på att tyget bara drar sig när man syr med skumgummi emellan. Jag är alltså i AKUT behov av assistans från er här i tråden. Har ni något bra tips? Vad gör jag för fel?!
    När jag syr i flera lager tyg så använder jag numera spraylim för att fixera alla ytor mot varandra. Det tvättas ju bort vartefter och har ingen inverkan, mer än att man som sagt får tygerna att hålla sig där man vill ha dem. Det kanske kan vara ngt även när det är skumgummi inblandat...
  • Moson
    Äldre 14 Mar 21:54
    TeDrickaren skrev 2010-03-14 21:32:11 följande:
    Är väl mest att jag redan har all info där och vill inte behöva ändra men det kanske är lätt....är inte värdlsbäst på sånt här.
    Det finns tillägg i Wordpress som kopierar över inläggen från blogspot. Det är klart att det är lite meck att fixa men jag tycker absolut att du ska använda den domän du har.
  • Mari78 m pojktr­iss
    Äldre 14 Mar 21:55
    yrväder skrev 2010-03-14 21:53:36 följande:
    Du som hänger på Jofotex ibland , vet du om dom har några "tråkiga" färger på bomull/lycra?  Sambon vill ha t-shirts och är inte förtjust alls i orange och turkos, förstår inte varför mejlade johnny för ett par veckor sen men har inte fått svar....
    Nej, det var ett tag sedan jag var där sist, men jag kan kolla upp det på onsdag om du vill för då skall jag dit?
  • GOBLIg­obli
    Äldre 14 Mar 21:55
    prinsessan 13 april skrev 2010-03-14 21:43:44 följande:
    Länge sen jag skrev något här men läser ofta och syr lite då och då... Bloggandet har legat nere ett bra tag. Nu har jag bloggat mått på en UJ dyna som jag mätt och ändrat lite från en orginal dyna. Har börjat sy den men har fastnat på att tyget bara drar sig när man syr med skumgummi emellan. Jag är alltså i AKUT behov av assistans från er här i tråden. Har ni något bra tips? Vad gör jag för fel?!
    Två tyger+skumgummi = tandgnissel!!! (skojar bara)
    Men tygerna behöver fixeras, i tristaste fall genom att handtråckla för det är som gjort för att tyget drar sig. Eller om du har övermatare.
    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • TeDric­karen
    Äldre 14 Mar 21:55
    Moson skrev 2010-03-14 21:54:06 följande:
    Det finns tillägg i Wordpress som kopierar över inläggen från blogspot. Det är klart att det är lite meck att fixa men jag tycker absolut att du ska använda den domän du har.
    Okej, tack!!
    Älskade,underbara Moa, Livia & Anton
  • Äldre 14 Mar 22:02
    Mari78 m pojktriss skrev 2010-03-14 21:55:09 följande:
    Nej, det var ett tag sedan jag var där sist, men jag kan kolla upp det på onsdag om du vill för då skall jag dit?
    jättegärna! Kika om dom har nå fina blåa färger och mörkgrått, kanske beige (typ som hilcos nougatfärgade interlock) Det är väl dom färgerna som känns mest intressant. möjligen mörk oliv/ militärgrönt oxå.
  • prinse­ssan 13 april
    Äldre 14 Mar 22:05
    Mari78 m pojktriss skrev 2010-03-14 21:53:56 följande:
    När jag syr i flera lager tyg så använder jag numera spraylim för att fixera alla ytor mot varandra. Det tvättas ju bort vartefter och har ingen inverkan, mer än att man som sagt får tygerna att hålla sig där man vill ha dem. Det kanske kan vara ngt även när det är skumgummi inblandat...
    Ok måste testas... Har faktiskt spray hemma men kom aldrigt på tanken. TACK
    Någon annan som vill ha mått till dyna http://lillapsyr.blogspot.com/2010/03/monster-till-dyna-som-passar-uj.html
  • Millim­ina
    Äldre 14 Mar 22:11
    GOBLIgobli skrev 2010-03-14 21:41:14 följande:
    En sån dag. *klappar på axeln*
    klara07 skrev 2010-03-14 21:38:51 följande:
    Ja det finns massa fint där ute......ibland känner jag att jag får prestationsångest och måste komma på nåt lika fint och unikt men då får jag inte gjort nånting öht. Och för tillfället har jag löjligt lite tid till syandet så då låter jag mig inspireras ist.
    Tack! gobli
    Klara. Ja, så ser jag ju på det i vanliga fall. Låter lusten komma. Minns hur det var först i början när jag hittade alla sybloggar. Min inspirationslust fick mig nästan på overload. Blev gråtfärdig över att jag inte hade mer tid till att skapa.  
    Men nu ska jag försörja mig på det. Och göra allt i rätt ordning. Och försöka att inte tänka på förtjänst för att skada lusten och förstå att ibland måste jag göra saker som kanske inte genererar inkomst NU utan på längre sikt. Tror det blir tilt ibland bara. Inte så mycket att göra åt. Ride it out liksom.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd