• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Mari78 m pojktriss
    yrväder skrev 2010-03-14 22:02:20 följande:
    jättegärna! Kika om dom har nå fina blåa färger och mörkgrått, kanske beige (typ som hilcos nougatfärgade interlock) Det är väl dom färgerna som känns mest intressant. möjligen mörk oliv/ militärgrönt oxå.
    Jag skall notera önskemålen *ler* och så hör jag av mig. Jag tror jag kan ha din mailadress kvar, annars får du ett meddelande här. Kanske får kameran följa med så jag kan visa också
  • prinsessan 13 april
    GOBLIgobli skrev 2010-03-14 21:55:12 följande:
    Två tyger+skumgummi = tandgnissel!!! (skojar bara) Men tygerna behöver fixeras, i tristaste fall genom att handtråckla för det är som gjort för att tyget drar sig. Eller om du har övermatare.
    Ingen övermatare...kör min mormors gamla husqvarna från 50talet... Den klarar väldigt tjocka lager men övermatning var väl inte ens påtänkt då. Tråckla...fasiken ska jag behöva göra det! BLÄÄ vad tråkigt! Nä nu ska jag prova spraylim. Får jag ihop den så kommer den på bloggen! Tack alla för hjälpen!
  • Lallan

    Tack Miniliten och Yrväder för storlekssvar! Ska mäta dom 98-104:a byxorna jag har och se om dom kan funka eller om jag ska göra lite förändringar. Fördelen med muddbyxor är ju trots allt att dom inte är alltför  storlekskänsliga.

  • Fiffa5
    yrväder skrev 2010-03-14 21:47:42 följande:
    Japp det gör den. Jag beställde av den. Däremot är det en nyansskillnad mellan det gula tyget och de gula tågen om du vill ha den färgen med.
    Toppen, tack!
  • Fiffa5
    Mari78 m pojktriss skrev 2010-03-14 21:50:59 följande:
    Alltså de har ju tagit fram de enfärgade ekologiska tygerna för att de skall matcha deras egenframtagna mönstrade trikåtyger. Annars är det ju bara att ta upp telefonluren och ringa. Johnny, Jorun och övriga medarbetare är väldigt tillmötesgående och hjälper alltid tillrätta på bästa sätt.
    Tack, då borde det ju funka. Har tyvärr svårt att ringa dem för jag är hemma med sjuka ( och gnälliga) barn.
  • Fiffa5
    Millimina skrev 2010-03-14 12:04:39 följande:
    Swelogent har ett tyg som heter alltyg, eller allroundtyg (minns inte riktigt) det lämpar sig nog väldigt bra till både och.



    Tack. Förstår mig inte riktigt på deras hemsida. Vet du om de skickar till privatpersoner med?
  • Mimmi 71
    Lallan skrev 2010-03-15 07:46:48 följande:
    Tack Miniliten och Yrväder för storlekssvar! Ska mäta dom 98-104:a byxorna jag har och se om dom kan funka eller om jag ska göra lite förändringar. Fördelen med muddbyxor är ju trots allt att dom inte är alltför  storlekskänsliga.
    Du har ju fått bra svar som jag tror är rätt bra. Själv har jag ju en liten 2,5-åring som fortfarande växlar mellan 80-92 Den storlek jag syr på tröjor är 86/92 och byxorna kör jag fortfarande förlängd 74/80 (men då vill jag ha snäv modell ), stlk 86/92 känns för stora. Inser att jag kanske får modulera modellen ytterligare en gång på nyfiQens sortiment så att storlekarna stämmer mer överens
  • melizza

    Är det nån som sytt herr skjorta nån gång??? svårt va??

    min gubbe vill att jag ska sy skjorta till honom men tror det är rätt svårt och jag har inget mönster så jag får leta efter ett till att börja med och sen får jag väl prova att sy i nåt gammalt tyg först


    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
  • Riskiflickan
    melizza skrev 2010-03-15 11:58:52 följande:
    Är det nån som sytt herr skjorta nån gång??? svårt va??min gubbe vill att jag ska sy skjorta till honom men tror det är rätt svårt och jag har inget mönster så jag får leta efter ett till att börja med och sen får jag väl prova att sy i nåt gammalt tyg först
    jag har sytt en herrskjorta, det var inte så himla svårt...
  • Kaja

    Hej hej!
    Det är så underbart när solen skiner ute och man blir så sugen på att sy sommarkläder nu! Och ändå har jag typ ingen tid alls, vilket huvudsakligen beror på att jag sover typ 10 timmar om dygnet... Fattar inte att man kan sova såhär mycket. Under så lång period dessutom! Gissar att det är någon förkylning som kryper i kroppen.

    Jag roar mig i stället med att virka lite i soffan och är 25 varv från en färdig kjol! Hoppas jag...

    Åsså har jag bloggat lite om flyttfåglar!


    Sew much fabric - sew little time!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd