• Äldre 7 Mar 15:10
    599064 visningar
    11405 svar
    11405
    599064

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Tjej 83
    Äldre 15 Mar 16:57
    Kaja skrev 2010-03-15 14:22:15 följande:
    Kläder och mobbning - Får jag fråga er en sak. Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig här... Jag tycker att jag är en snäll och omtänksam mamma som syr högkvalitativa kläder till mina barn. De får oftast önska sig själva vad de vill ha, även om det inte hänger på alla ungar. Ännu så länge så är "udda=fint", men någon gång så övergår det till att bli "udda=konstigt". Jag tänker framförallt på att det finns  de föräldrar på dagis som klär sina barn i skinnjacka eller lacktights (modernt men knappast praktiskt). I jämförelse så är ju våra barn HELT ute när det gäller modet. Velour har ju aldrig varit särskilt "hippt". Hur länge kan man sy till barnen utan att riskera något och när behöver man börja bry sig om vad som är modernt för att barnen inte ska riskera att råka illa ut? Jag vet ju att det fanns barn som hade lite annorlunda klädstil i skolan. Jag vet inte om de direkt blev mobbade för det, men de tillhörde ju inte innegänget heller. Och om ni har någon åsikt. Är det olika för killar och tjejer?? Killar leker ju ofta i grupp, medans tjejer leker två och två, jag vet inte om det påverkar på något sätt.  
    Nu är mina barn små 3,5 och 1,5 år men så är jag också vikarie på förskola, skola o fritids. Tycker itne jag ser nån mobbning pga av kläder.
    tycker samma som Yrväder, 5-6 åringar med velourbyxor o en tröja,
    hörde att barnen i klass 2 retade några klasskamrater då de hade overall o inte jacka o termo.
    men sen fanns de dem upp till 4an som ahde overall o de va inte retade, så allt är så olika o knepigt med barn.
    de retas för allt o inget.

    ja blev retad som liten för ja hade några Adidas o levis kläder.  så ja ville inte ha märkes kläder mer efter det! o nu bryr ja mig itne alls    kanske är bra hehe

    så de spelar ingen roll vad de har på sig, vilken frisyr de har eller nåt, för barn retas ändå.
  • NCL
    Äldre 15 Mar 17:02
    yrväder skrev 2010-03-14 12:37:08 följande:
    Jag har en tröja som sambon hade när han var liten. Med lejon på. kanske ska mejla dom en bild.
    Gör det, det vore ju roligt med flera nytryck av gamla mönster.
  • NCL
    Äldre 15 Mar 17:11

    Jag skulle vilja sy mig en väska med dragkedja och axelband. Vet någon var man kan hitta beskrivning (gärna på svenska) på hur man gör? Själva utseendet har jag klart för mig och tänkte rita själv men jag behöver hjälp med i vilken ordning man ska sy i, speciellt när det gäller dragkedjor. Jag vill att väskans kanter ska gå upp en bit ovanför dragkedjan.


  • Äldre 15 Mar 17:12
    Kaja skrev 2010-03-15 14:22:15 följande:
    Kläder och mobbning - Får jag fråga er en sak. Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig här... Jag tycker att jag är en snäll och omtänksam mamma som syr högkvalitativa kläder till mina barn. De får oftast önska sig själva vad de vill ha, även om det inte hänger på alla ungar. Ännu så länge så är "udda=fint", men någon gång så övergår det till att bli "udda=konstigt". Jag tänker framförallt på att det finns  de föräldrar på dagis som klär sina barn i skinnjacka eller lacktights (modernt men knappast praktiskt). I jämförelse så är ju våra barn HELT ute när det gäller modet. Velour har ju aldrig varit särskilt "hippt". Hur länge kan man sy till barnen utan att riskera något och när behöver man börja bry sig om vad som är modernt för att barnen inte ska riskera att råka illa ut? Jag vet ju att det fanns barn som hade lite annorlunda klädstil i skolan. Jag vet inte om de direkt blev mobbade för det, men de tillhörde ju inte innegänget heller. Och om ni har någon åsikt. Är det olika för killar och tjejer?? Killar leker ju ofta i grupp, medans tjejer leker två och två, jag vet inte om det påverkar på något sätt.  
    Jag tror som många andra skrivit, att barn (och vuxna också för den delen...) av någon anledning ska ge sig på vissa. Är det inte det ena så är det det andra liksom.
    Själv var (och är) jag ganska kort, med glasögon och helt omedveten om mode och stil ( ), men har trots det aldrig råkat ut för mobbare. 
    Min bonusdotter älskar allt jag syr till henne. Hon älskar att klappa på tyger och fantisera om vad jag skulle kunna sy av dem åt henne. Hon är nio på det tionde.
    Granndottern som är året yngre är såååå svartsjuk på att jag kan sy kläder till tjejerna här hemma. Hon har förkunnat att när hon fyller år vill hon inte ha någon köpt leksak utan hon vill ha något jag sytt! Det om något är ju bra omdöme :)
    Man kan ju bli mobbad för att man har kläder är köpta på H&M också, om det är sådana barn i skolan...
     
  • Äldre 15 Mar 17:13
    Kaja skrev 2010-03-15 14:12:53 följande:
    kragståndet??Jag sydde en herrskjorta en gång. Den var med ok. Jag glömde att det fanns ett ok och tyckte att det var konstigt att det skulle vara puffärmar på herrskjorta, så jag frisserade delarna lite. Sedan hittade jag oket... Den åkte rakt i soptunnan. Till min ursäkt så var jag 18 år då och skulle sy den åt min pojkvän...
    Hi, hi. Jag försökte mig på att sy en tröja till min fd pojkvän för många år sedan. När den var klar och han skulle prova den så var den flera storlekar för liten. Inte ens jag kunde ha den och jag var mycket mindre än honom. Vet inte riktigt vad jag gjorde för fel för jag tyckte nog att jag följde mönstret.
  • Äldre 15 Mar 17:26
    -Mimmi 71 skrev 2010-03-15 08:46:05 följande:
    Du har ju fått bra svar som jag tror är rätt bra. Själv har jag ju en liten 2,5-åring som fortfarande växlar mellan 80-92 Den storlek jag syr på tröjor är 86/92 och byxorna kör jag fortfarande förlängd 74/80 (men då vill jag ha snäv modell ), stlk 86/92 känns för stora. Inser att jag kanske får modulera modellen ytterligare en gång på nyfiQens sortiment så att storlekarna stämmer mer överens
    Ja det är svårt det där med storlekar, tror att en 2,5 åring ligger precis på gränsen mellan mina två storlekar. Tog in midjemudden lite på storleken som motsvarar 98-104:a eftersom man kan vika upp benmudden också. Min 4-åring kunde ha båda paren men det minsta såg för litet ut och 98-104 var aningen tighta men längden funkade däremot såg dom kanske inte ut som vanliga muddbyxor då det verkligen inte fanns något pös vare sig på bredden eller längden
  • Millim­ina
    Äldre 15 Mar 17:33

    Jag tycker ni verkligen ska ta in det där som linjo skrev, för det är exakt det det handlar om! Inget namn, kläder, längd, kroppsform eller klädstil kommer skydda från mobbing. Bara självmedvetenhet och självförtroende att säga ifrån. Den där nervositeten för att vara fel och att kunna tänka sig att anpassa sig till vad massan tycker är också en faktor som kan utnyttjas av mobbare. Lär barnen ist att verkligen inifrån och ut välja vad de vill ha på sig och inte låta sig påverkas av andras åsikter i så hög grad. Och var förjäkla stolta över att ni kan, vill och har tid att göra underbart fina kläder till barnen, det är också en faktor som gör barnen stolta vidare.

  • GOBLIg­obli
    Äldre 15 Mar 18:15
    Bixa skrev 2010-03-15 17:13:10 följande:
    Hi, hi. Jag försökte mig på att sy en tröja till min fd pojkvän för många år sedan. När den var klar och han skulle prova den så var den flera storlekar för liten. Inte ens jag kunde ha den och jag var mycket mindre än honom. Vet inte riktigt vad jag gjorde för fel för jag tyckte nog att jag följde mönstret.
    Haha!
    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • GOBLIg­obli
    Äldre 15 Mar 18:17
    NCL skrev 2010-03-15 17:11:36 följande:
    Jag skulle vilja sy mig en väska med dragkedja och axelband. Vet någon var man kan hitta beskrivning (gärna på svenska) på hur man gör? Själva utseendet har jag klart för mig och tänkte rita själv men jag behöver hjälp med i vilken ordning man ska sy i, speciellt när det gäller dragkedjor. Jag vill att väskans kanter ska gå upp en bit ovanför dragkedjan.
    Menar du så här? http://3.bp.blogspot.com/_J-wDSc0hdgY/S4qXLk6gPAI/AAAAAAAADCU/CDskJfC60ek/s1600-h/Carolas2+blog.jpg
    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • LumLum­Lum
    Äldre 15 Mar 18:20

    Det är verkligen svårt det där med att sy kläder till dom lite större barnen. Min stora tjej går i tvåan, och hon vill inte gärna ha kläder jag sytt. Eller, hon vill ha dom, men använder dom inte. Just för att hon inte vill vara annorlunda i skolan. Tror inte att ngn har retat henne för ngt, det had jag nog fått veta, men hon vill inte utsätta sig för risken skulle jag tro. Det känns lite tråkigt att jag inte kan sy åt henne också, men hon måste ju få bestämma själv.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd