• Äldre 7 Mar 15:10
    598727 visningar
    11405 svar
    11405
    598727

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Kaja
    Äldre 17 Mar 16:09

    Jag vaknade klockan 6:20 i morse. Somnade med barnen igår vid halv nio, så jag var pigg som en lärka. Och hann att sy klart ett par tröjor med covern. Funderar på om jag hinner sy en klänning till dottern innan vi åker till Milano i morgon... Tror inte det...

    Hoppas nu bara att man kan hitta någon billig tygaffär (inte SÅ troligt) så att man kan fylla bagaget... 15 kilo per incheckat bagage tror jag att mannen sa. Man får väl offra lite kläder på väg hem helt enkelt... 


    Sew much fabric - sew little time!
  • Äldre 17 Mar 16:11
    Mimmi 71 skrev 2010-03-17 15:35:23 följande:
    Flera av Jofotex velourer kan man misstänka är Hilco om man jämför kvalité och färg, dock köper ju Jonny in av olika handlare så kvalitén kan skifta något. Den randiga (kanske även den enfärgade) som skall matcha deras "egna" retrotyger tror jag han tillverkar/beställer själv och är av mycket bra kvalité
    Bling1975 skrev 2010-03-17 14:29:04 följande:
    Jofotex har väl olika leverantörer av velour så det kan nog vara lite olika. Jag köpte en gul som har varit väldigt bra.
    Tack, jag slängde med två olika velourtyger så får jag se vad jag tycke rom dem
  • Midnat­tsflic­ka
    Äldre 17 Mar 16:28

    Senaste FÖR STORA skapelsen blidde klar idag :)


    Tur att barn växer...
  • Mari78 m pojktr­iss
    Äldre 17 Mar 19:24
    Mimmi 71 skrev 2010-03-17 13:33:03 följande:
    Jo, det är där jag fått det ifrån.
    Tyckte bara det var så kul att läsa om alla historier på Sysidan så nu hakar jag på "de troende" *skratt*, fast med en stor portion humor förstås
    Fiffa5 skrev 2010-03-17 14:22:14 följande:
    Ngn som testat JOFOTEX velour? Är den bra? Behöver ny brun velour, men tycker den ser så ljus ut i färgen på Jofotex. Har dock ett presenkort att handla för där...     Ngn som vet hur den bruna velouren ser ut?
    De flesta är kanonbra. Man får lite vad man betalar för där. När man pratar om den enfärgade har de lite olika priser: 98 kr, 139 kr & 169 kr. Jag köper numera sällan 98 kr velourerna, men däremot 139 & 169 som har superfin kvalitet. 139 kr velourerna såg jag hade en liten annan sammansättning än vad det vanligast är i velour. I stället för 80% bomull 20% velour så var det 90% bomull & 10% velour. Inget jag har reflekterat över tidigare och jag var där idag och shoppade. Och det blev "mellanklassen" för 139 kr/meter. Den allra dyraste velouren tror jag är den de har stickat upp själva för att matcha resten utav deras "kollektion".
  • sarahl
    Äldre 17 Mar 19:34

    Mari78- jag undrar om du vill avslöja vad du använder för mönster på dina kalsonger och lite tillväga gångsett? du kan väl inboxa om du inte vill *outa* det här. Jag är så sugen på att prova några till lillgossen men har provat ett par boxer en gång och de blev allt annat än bra. tyvärr.

  • Mari78 m pojktr­iss
    Äldre 17 Mar 20:05
    sarahl skrev 2010-03-17 19:34:08 följande:
    Mari78- jag undrar om du vill avslöja vad du använder för mönster på dina kalsonger och lite tillväga gångsett? du kan väl inboxa om du inte vill *outa* det här. Jag är så sugen på att prova några till lillgossen men har provat ett par boxer en gång och de blev allt annat än bra. tyvärr.
    Menar du boxer eller de jag bloggat om mest sista tiden? För boxerkalsongerna kommer från Allt om handarbete och trosorna/underbyxorna är grunden ifrån Ottobre. De senare jag har skrivit ut ordentligt, men det är nog några inlägg bak.

    Yrväder: jag kikade runt på jofotex och jag tror nog de har bomull/lycra i de flesta utav de färgerna du efterfrågade. Ring eller maila Jorunn så hjälper hon säkert dig tillrätta och kanske kan skicka lite tygprover om inte annat.
  • Äldre 17 Mar 20:27

    Mina barnälskar att klä ut sig och har därför en hel del utklädningskläder. Men idag tänkte jag sy en mössa/keps till dem och var säker på att jag sett ett bra mönster till det någonstans....men när jag skulle sätta igång hittar jag självklart inget mönster.


    I Ottobre 4/2007 finns en pösig keps...ngn som har det mönstret eller ngt liknande som kan tänka sig att skanna och maila mig?
  • Moson
    Äldre 17 Mar 20:54

    Hjälp! Vad har jag gett mig in på egentligen. Har precis skissat färdigt (tror jag) på en skötväska med 23 fack + lite tillbehör. Dags att börja göra mönster då. Tror ni jag hunnit sy färdigt den till på tisdag? Börjar ju jobba igen på onsdag så jag kan inte räkna med så mycket extra tid sen.

  • sarahl
    Äldre 17 Mar 21:54

    Mari- jag menar den vanliga modellen alltså inte boxer.

  • Äldre 17 Mar 22:51
    Mari78 m pojktriss skrev 2010-03-17 20:05:51 följande:
     Yrväder: jag kikade runt på jofotex och jag tror nog de har bomull/lycra i de flesta utav de färgerna du efterfrågade. Ring eller maila Jorunn så hjälper hon säkert dig tillrätta och kanske kan skicka lite tygprover om inte annat.
    Perfekt! Tack! Då ska jag ta och ringa Jorun nån dag framöver!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd