• Äldre 7 Mar 15:10
    600090 visningar
    11405 svar
    11405
    600090

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Mimmi 71
    Äldre 20 Mar 09:59

    Stratus har ett bra tips med att använda bakplåtspapper elle silkepapper när hon syr i slinkiga trikåtyger (har aldrig testat det själv), kanske det kan fundera för ditt problem också.

  • Tjej 83
    Äldre 20 Mar 10:05
    Knastroll82 skrev 2010-03-20 08:34:15 följande:
    Pressarfotstrycket går inte att justera, vad jag kan hitta i alla fall... Sömmen blir så att den går i vågor, eller hur man ska säga, tyget bubblar sig där sömmen är. Precis som den gör när man syr en rullfåll, fast utan att jag vill ha det så. Förstår du har jag menar?
    måste va nån inställning då för mitt blir inte så, den syr väldigt långsamt så man vill gärna gasa på lite hehe  men då blir inte sömmen så fin,
    men den matar fram själv o de blir fint.
  • Äldre 20 Mar 10:08
    Mimmi 71 skrev 2010-03-20 09:59:44 följande:
    Stratus har ett bra tips med att använda bakplåtspapper elle silkepapper när hon syr i slinkiga trikåtyger (har aldrig testat det själv), kanske det kan fundera för ditt problem också.
    Smörpapper var det första som slog mig också
  • Mimmi 71
    Äldre 20 Mar 10:11
    ak74 skrev 2010-03-20 10:08:34 följande:
    Smörpapper var det första som slog mig också


    Ett tips för er som går i tankar att köpa ny maskin - en vanlig hushållsmaskin måste/bör ha reglerbar pressarfotstryck om man vill sy i trikå. Allra bästa är att ha övermataren men det är inte helt nödvändigt
  • Äldre 20 Mar 10:12

    Ang Allt om Handarbete så sa jag upp den tidningen nu i vintras i samband med att de delade upp tidningen i sy och stick och samtidigt höjde priset...


    Jag har prenumrerat i ganska många år nu (sen 2002, tror jag) och det är mycket samma  mönster i tidningen och som någon sa: Bara till flickor, tanter och plus-storlekar. 
  • Äldre 20 Mar 10:59
    Mimmi 71 skrev 2010-03-20 06:46:22 följande:
    En klänning till en så liten skall ju inte vara för lång. Jag skulle tippa på att det räcker att göra den lika lång eller något längre än en body i den storleken.
    Tänkte så också, då var det inte helt galet tänkt ändå
    mrsIce skrev 2010-03-20 07:39:55 följande:
    22,5 cm från armhåla till nederkant i stl 56
    Tackar så mycket!
  • Äldre 20 Mar 11:08

    Jag hade klippt ut den 25 cm från armhåla ned men då går ju lite bort i och med fåll. Tyckte att den såg så lång ut men jämförde med grenmåttet på en body och då var det bara några cm pålaggt.

  • Tjej 83
    Äldre 20 Mar 11:58

    ak74  nu har ja mönstret    haha så glad mankan va då!
    kolla igenom de o de verkar ju bra..  lätt o förstå med.
    så ska kolla med tyg till helgen för ja jobbar ju hela veckan
    o ev måste till bvc med sonen han får ont i magen av mjölk så ska ta tester osv.

    så helgen får de bli. om ja hinner....

    hitta inget prickigt tyg på Sos, ja sökte med fick bara vaxduk....

    förresten ska man förtvätta vaxduk? om man ska sy haklappar osv?

  • Äldre 20 Mar 12:22

    Tjej83: det står att man inte får tvätta vaxduken alls, så nej.


    Är det nån som tvättat vaxduken från stoff och stil? tänkte för att få kantbandet rent...

  • Tjej 83
    Äldre 20 Mar 13:06
    lindalake skrev 2010-03-20 12:22:04 följande:
    Tjej83: det står att man inte får tvätta vaxduken alls, så nej. Är det nån som tvättat vaxduken från stoff och stil? tänkte för att få kantbandet rent...
    vadå inte alls??
     om de är en haklapp?  ja du menar man kan diska av den men inte köra i maskinen...
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd