• Äldre 7 Mar 15:10
    598916 visningar
    11405 svar
    11405
    598916

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 29 Mar 22:00

    Tydligen så är Bloglovin och googlereader samkopplade... Öppnade nu reader för första gången och mina bloglovinbloggar fanns med där... :)

  • Äldre 29 Mar 22:03
    GOBLIgobli skrev 2010-03-29 21:59:17 följande:
    Hehe, jo såhär; Jag tog en flervikt remsa papper och stack in i den klykan som gör den nedersta tygvikningen, alltså inviket undertill. Man ska hindra bandet att åka in i den böjen och då även räkna av 1/4 av bredden på remsan. Om jag kör ett blogginlägg om det här ska jag fota det också, kanske lättare att se hur jag menar.
    SMART! Ja, ta gärna en bild så vi får se hur det ser ut, gärna på resultatet också. 
    Men jag förstod faktiskt vad du menade, måste testa imorgon. Det blir ju tyvärr lite tjockt med 4-vikt ibland. 
    ♥ Simon ♥
  • Ulleru­ll
    Äldre 29 Mar 22:10

    Nu har jag gjort färdigt bla tjejens gunga...ett projekt jag tänkt göra i ca 6 månader..men nu så, det tog inte lång tid...men att få arslet ur är lättare sagt än gjort.

  • Äldre 29 Mar 22:13
    GOBLIgobli skrev 2010-03-29 21:59:17 följande:
    Hehe, jo såhär; Jag tog en flervikt remsa papper och stack in i den klykan som gör den nedersta tygvikningen, alltså inviket undertill. Man ska hindra bandet att åka in i den böjen och då även räkna av 1/4 av bredden på remsan. Om jag kör ett blogginlägg om det här ska jag fota det också, kanske lättare att se hur jag menar.
    Helt genialiskt!
    Jag har en syblogg
  • Äldre 29 Mar 22:16
    Ullerull skrev 2010-03-29 22:10:55 följande:
    Nu har jag gjort färdigt bla tjejens gunga...ett projekt jag tänkt göra i ca 6 månader..men nu så, det tog inte lång tid...men att få arslet ur är lättare sagt än gjort.
    Smart, kanske jag härmar dig nån dag om jag får tid. Kan va bra att ha nåt här för att underhålla lilla systerdottra
  • Äldre 29 Mar 22:16
    GOBLIgobli skrev 2010-03-29 21:59:17 följande:
    Hehe, jo såhär; Jag tog en flervikt remsa papper och stack in i den klykan som gör den nedersta tygvikningen, alltså inviket undertill. Man ska hindra bandet att åka in i den böjen och då även räkna av 1/4 av bredden på remsan. Om jag kör ett blogginlägg om det här ska jag fota det också, kanske lättare att se hur jag menar.
    Nu kanske jag måste beställa en orginal....hm, pengarna rullar
  • Kaja
    Äldre 29 Mar 22:17

    Till er som frågat. Hon hade beställt direkt från väveriet. Jag tror att hon har släktingar någonstans nere i asien och hade beställt på plats för att vara säker på kvalitet mm. Jag är osäker på om det skulle alls gå att beställa via nätet där och risken är att man får något som inte var det man hade tänkt sig.

    Jag funderar på om man kanske kan be henne lite fint att hon beställer åt mig när hon åker ner nästa gång (och skicka med henne några av de jag har idag), men jag tror inte att jag kan med att be henne att beställa åt hela sytråden. Det är lite VÄL mycket begärt...


    Sew much fabric - sew little time!
  • Äldre 29 Mar 22:18
    Kaja skrev 2010-03-29 22:17:55 följande:
    Till er som frågat. Hon hade beställt direkt från väveriet. Jag tror att hon har släktingar någonstans nere i asien och hade beställt på plats för att vara säker på kvalitet mm. Jag är osäker på om det skulle alls gå att beställa via nätet där och risken är att man får något som inte var det man hade tänkt sig. Jag funderar på om man kanske kan be henne lite fint att hon beställer åt mig när hon åker ner nästa gång (och skicka med henne några av de jag har idag), men jag tror inte att jag kan med att be henne att beställa åt hela sytråden. Det är lite VÄL mycket begärt...
    Synd, men förstår helt och hållet.
  • Vallie
    Äldre 29 Mar 22:31

    hej

    hoppas någon av er kan hjälp mig.
    har grävt fram min gamla husqvarna viking sarah och tänkte börja sy igen, men manualen är som bortblåst.
    hur vet man inställningarna man ska ha för raksöm och sicksack(stavas?)
    försökt hitta manualer på nätet men hittar inget... tips motages gärna, jag har nämligen byggt en soffa som behöver ett överdrag

  • tinni7­8
    Äldre 29 Mar 23:07
    Minxy skrev 2010-03-29 18:51:30 följande:
    Sydde en tunika till lillan igår som jag faktiskt blev nöjd med: Blir mer och mer sugen på att köpa en riktig overlock istället för att köra med "fusk-overlock" och sedan renklippa kanten....Vad tycker ni här i tråden? Är det värt det? Kan man få tag på en bra overlock på t.ex. Blocket?
    Det är absolut värt att köpa en overlock, det är ju inte bara att man slipper klippa rent det är så mycket lättare att sy på en overlock. Jag köpte min för några veckor sedan på Blocket för 1 700 kr, en Huskylock 901 (motsvarar s15) som var 1½ år men helt oanvänd. Det är helt underbart att sy på den.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd