• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • 78Misan

    en Brother KH-585 tror den stickar ca 90 cm brett.


    finns det någonstans som man kan se typ hur man går tillväga. Har hittat en bruksanvisning på nätet men den är typ inskannad. 
    Millimina skrev 2010-04-05 22:10:21 följande:
    Längtar efter sommar
  • Millimina

    Ah, jo, kolla youtube! Det är fantastiskt att få lära sig från filmer!

  • 78Misan
    Millimina skrev 2010-04-05 22:17:26 följande:
    Ah, jo, kolla youtube! Det är fantastiskt att få lära sig från filmer!
    såklart att jAG INTE HAR SÖKT PÅ YOUTUBE..... (flåt capslock) svärmor har användt den men då va det den som hon köpte den av som hade monterat den sedan plockade hon ner den o sen fick hon aldrig ihop den igen
    Längtar efter sommar
  • Jalapeno

    välkommen solberga, i axelsömmar tar jag en remsa av samma tyg men i det ostretchiga riktningen. Annars finns det speciella band man kan använda

  • Ullerull
    Jalapeno skrev 2010-04-05 22:30:14 följande:
    välkommen solberga, i axelsömmar tar jag en remsa av samma tyg men i det ostretchiga riktningen. Annars finns det speciella band man kan använda
    Que? Har jag missat något grundläggande?
  • Solberga
    Jalapeno skrev 2010-04-05 22:30:14 följande:
    välkommen solberga, i axelsömmar tar jag en remsa av samma tyg men i det ostretchiga riktningen. Annars finns det speciella band man kan använda
    Okej, vad smart! Det hade jag inte tänkt på! Tack
  • Titinea
    Solberga skrev 2010-04-05 21:24:06 följande:
    Har precis upptäckt det här med att sy barnkläder; är ju jätteskoj ju med alla fina tyger som finns!!! Kom på att här kanske är ett bra ställe att ställa lite dumma frågor hoppas det är någon som kan ge något svar! Har hittills sytt ett par muddbyxor och ett par kalsonger. Kalsongerna sydde jag i interlock för att jag fått tipset att det var det lättaste tyget att sy i. Men tycker de blev lite tjocka och "ostretchiga"....är jersey mer lämpat att sy boxerkalsonger i tro? Och hur gör man bäst med alla sömmar? Syr man som vanligt så att sömmen hamnar på insidan eller syr man den på utsidan och sen stickar ner den? (har en vanligt symaskin med fuskoverlock på). Vad passar bäst som mudd/kantband på kalsonger? Förlåt för att frågor!!! Om jag vill hitta några bra basmönster på t.ex tröja, muddbyxa och kalsonger; har ni något tips då? Är det Ottobre som gäller, eller t.ex Stoff och Stil? Skulle vilja hitta ett riktigt bra för att veta att det blir bra varje gång. Nu har jag gjort massa ändringar som jag inte kommer ihåg längre... När man syr tröjor; behöver man ha mellanlägg vid axelsömmarna eller hur gör ni? Blir jätteglad om någon tar sig tid att svara på någon fråga
    Meedoms bok sy barnkläder har många bra mönster. 0-3 år finns på svenska, men 4-7 och 8-11 finns på danska.
    Kika gärna in i min blogg
  • Titinea
    Knastroll82 skrev 2010-04-05 21:26:42 följande:
    Titinea > Jo, men det är ju så sjukt dyrt att beställa tyger därifrån... Så synd. Förstår inte varför det ska vara så svårt att få tag på (till vettigt pris)?
    Jag beställde nyss från Myllymuksut... De har tills idag gratis frakt för order över 120 euro. Jag kom precis ovan den gränsen...tihi
    Kika gärna in i min blogg
  • Catwomen07
    Jalapeno skrev 2010-04-05 22:30:14 följande:
    välkommen solberga, i axelsömmar tar jag en remsa av samma tyg men i det ostretchiga riktningen. Annars finns det speciella band man kan använda
    Ang axelsömmar. Har letat efter framilionband (hur det nu stavas) som Ottobre skriver om. Men mina sybehörsaffärer har inte hört talas om det. Tips på vart det kan finnas och om det finns andra namn för det.

    Solberga: Välkommen hit! Läser alltid här, men inte lika flitig skrivare. Känner igen dina frågor, hoppas du kan få fler svar än de jag gav. // Sandra
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd