• Äldre 7 Mar 15:10
    598957 visningar
    11405 svar
    11405
    598957

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 6 Apr 21:20

    paket ger mkt lägre pris, så snälla sälja i paket

  • Äldre 6 Apr 21:21
    bakabakalitenkaka skrev 2010-04-06 21:19:02 följande:
    en undran... Jag har tänkt sälja alla mina bomullstyger, förmodligen på tradera. Tror ni det är bäst att sälja styckvis eller färdiga paket ?
    för din egendel blir det billigare med större paket tradera har ju blivit dyrt om man säljer för "småsummor"
    Längtar efter sommar
  • Tjej 83
    Äldre 6 Apr 21:24

    de är svårt.
    kan va så att man vill ha ett av alla 5 tex. o då köper inte ja de iaf för ja vill ine ha alla.
    men om du lägger ut dem styckvis så kanske du ine blir av med alla?

    svårt o veta vad alla vill ha.
    tror att Duderklumpen säljs dyrt men sett några som gått väldigt billigt....
    så?

  • Solber­ga
    Äldre 6 Apr 21:57

    Ska klippa till mudd till muddbyxor och funderar på en sak....har bara sytt ett par muddbyxor tidigare och då klippte jag en helt rektangulär remsa. Nu såg jag i en Ottobre tidning att ett mönster där har en remsa som är smalare i mitten; alltså inte helt rektangulär (snarare som ett timglas). Ska sy babymuddbyxor med mudd som går att vika upp.


    Hoppas nån kan ge ett snabbt svar vilket som blir bäst!!
    Från en nybörjare
  • Äldre 6 Apr 22:00

    Hej hopp allihop!

    Jag tänkte rådfråga i tråden, då jag själv inte sytt något sådant men tänkte att någon kanske har koll på vad det kan kosta och om det är svårt att sy själv och eventuella alternativ till den. Jag ska sy en sådan: www.venacavadesign.co.uk/Products/1865_Elliptical_Skirt.html och för att få den "fyllig" i bak bör man också ha en sådan: www.venacavadesign.co.uk/Products/1865_Elliptical_Cage_Crinoline.html

    Mina frågor gäller krinolinen (länk 2):
    -Är det svårt att sy själv?
    -Vad kan det kosta att göra en själv?
    -Var hittar man material (i Sverige alltså, såg att man kunde beställa från Vena Cava, men då kommer det att kosta för leverans och tull osv)?
    -Om det är svårt att göra en, kan man istället göra en underkjol av massa tyll för att få den fylliga effekten?

    Är väldigt tacksam om någon kan svara på mina frågor eller tipsa om annat (typ underkjolar osv)!

  • Knastr­oll82
    Äldre 6 Apr 22:06
    Solberga skrev 2010-04-06 21:57:53 följande:
    Ska klippa till mudd till muddbyxor och funderar på en sak....har bara sytt ett par muddbyxor tidigare och då klippte jag en helt rektangulär remsa. Nu såg jag i en Ottobre tidning att ett mönster där har en remsa som är smalare i mitten; alltså inte helt rektangulär (snarare som ett timglas). Ska sy babymuddbyxor med mudd som går att vika upp. Hoppas nån kan ge ett snabbt svar vilket som blir bäst!! Från en nybörjare
    Jag klipper helt raka, just för att de inte ska knöla sig när man viker dem.
    Har fått för mig att de där timglasformade är tänkta när man har smalare mudd, för att hålla mudden uppe bättre.
  • Äldre 6 Apr 22:09
    thweni skrev 2010-04-06 22:00:40 följande:
    Hej hopp allihop! Jag tänkte rådfråga i tråden, då jag själv inte sytt något sådant men tänkte att någon kanske har koll på vad det kan kosta och om det är svårt att sy själv och eventuella alternativ till den. Jag ska sy en sådan: www.venacavadesign.co.uk/Products/1865_Ellipt... och för att få den "fyllig" i bak bör man också ha en sådan: www.venacavadesign.co.uk/Products/1865_Ellipt... Mina frågor gäller krinolinen (länk 2): -Är det svårt att sy själv? -Vad kan det kosta att göra en själv? -Var hittar man material (i Sverige alltså, såg att man kunde beställa från Vena Cava, men då kommer det att kosta för leverans och tull osv)? -Om det är svårt att göra en, kan man istället göra en underkjol av massa tyll för att få den fylliga effekten? Är väldigt tacksam om någon kan svara på mina frågor eller tipsa om annat (typ underkjolar osv)!
    har tyvärr inga svar på dina frågor, men kika in på sysidan.se, där finns en hel del kunnigt folk.
  • melizz­a
    Äldre 6 Apr 22:24
    Zabw skrev 2010-04-06 13:58:37 följande:
    Måste bara höra med er alla som syr.Jag antar att många av er betsäller tyger bland annat från www.mjukatyger.se .Jag har beställt tyger därifrån tre gånger varav de första två gångerna gick bra.Nu skulle jag beställa en tredje gång. Det gjorde jag 19 februari. 23 februari kom betalningen in. 1 mars står det att tygerna är skickade.Då det aldrig kom några tyger mailade jag till mjukatyger och det visade sig att schenker slarvat bort adresslappen och att paketet till slut kommit tillbaka till mjukatyger men att dom inte kunde lokalisera vem dessa hörde till.När jag hörde av mig skulle hon skicka tygerna igen sa hon, vilket var den 16 mars.Det kom inga tyger denna gång heller så jag mailade men hon hävdar att hon skickat dem men skulle kolla upp saken.Det har fortfarande inte kommit några tyger och nu när jag mailar till mjukatyger får jag inget svar längre, har försökt att maila flera dagar (hon skulle vara i butiken nu sa hon, inte vara iväg på något)Vad gör man??? Nu har jag skrivit att jag antingen vill ha kompensation för detta och tygerna snarast eller så vill jag ha pengarna tillbaka.Det är strax under 2000 kr som jag förskottsbetalat och jag har inte råd att lägga ut dom pengarna och sen inte få något.Jag syr på beställning och detta gör ju att jag får missnöjda kunder samt att jag inte kan sy det jag tänkt! =(Har nån annan varit med om samma sak och som sagt vad gör jag?? Jag får inte ens något svar när jag mailar längre... =(
    jag har med beställt därifrån för ca en månad sen och inte fått mina grejer.....jag la en beställning på rea tygerna och en förbeställning på fordon tygerna och inget har kommit....
    jag mailade henne idag så jag hoppas att det händer nåt.....

    hoppas dina och mina tyger kommer snart

    vet inte om jag hjälpte så mycket men.......

    jag förstår om hon har mycket att göra med dem nya tygerna och alla beställningar men hon kan väl skicka ett massmail till alla och tala om att det är förseningar för jag antar att det inte bara är vi som väntar......
    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
  • Solber­ga
    Äldre 6 Apr 22:25
    Knastroll82 skrev 2010-04-06 22:06:41 följande:
    Jag klipper helt raka, just för att de inte ska knöla sig när man viker dem. Har fått för mig att de där timglasformade är tänkta när man har smalare mudd, för att hålla mudden uppe bättre.
    Okej, tack! Nog säkrast att klippa till helt raka då!
  • Stratu­s
    Äldre 6 Apr 22:28
    thweni skrev 2010-04-06 22:00:40 följande:
    Hej hopp allihop! Jag tänkte rådfråga i tråden, då jag själv inte sytt något sådant men tänkte att någon kanske har koll på vad det kan kosta och om det är svårt att sy själv och eventuella alternativ till den. Jag ska sy en sådan: www.venacavadesign.co.uk/Products/1865_Ellipt... och för att få den "fyllig" i bak bör man också ha en sådan: www.venacavadesign.co.uk/Products/1865_Ellipt... Mina frågor gäller krinolinen (länk 2): -Är det svårt att sy själv? -Vad kan det kosta att göra en själv? -Var hittar man material (i Sverige alltså, såg att man kunde beställa från Vena Cava, men då kommer det att kosta för leverans och tull osv)? -Om det är svårt att göra en, kan man istället göra en underkjol av massa tyll för att få den fylliga effekten? Är väldigt tacksam om någon kan svara på mina frågor eller tipsa om annat (typ underkjolar osv)!
    Att sy en underkjol med tyll är inte särskilt svårt och också ganska billigt. Jag håller precis på att sy en till en brudklänning pysselptorp.blogspot.com/2010/03/here-comes-bride.html. Den är inte så fluffig på rumpan, men den har ett släp där jag ska fylla upp. Först köpte jag 5 m tyll som jag delade i tre längder, sydde två nertill (10m) och en lite längre upp. Det funkade inte så bra tycker jag (Sidencarlsson tipsade om det). Nu har jag köpt 10m till. Den ska jag sy fast dubbelvikt, som jag har gjort till min studentbalklänning. Då kan man fluffa upp tyllen extra om man vill, genom att dra isär lagren. Usch vad svårt att förklara, hänger du med? Sen ska jag sy ett extra lager med rynkad tyll där bak för att få volym i släpet.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd