• Äldre 7 Mar 15:10
    598947 visningar
    11405 svar
    11405
    598947

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Millim­ina
    Äldre 10 Apr 14:29
    mage06 skrev 2010-04-10 13:22:48 följande:
    Hej på er! Är igång med mina tunikor... En varsin till tjejerna och en present till i morgon. Det är ju så roligt! Men svårt med små "stjälpredor"... E har precis klippt fina hack i nederkant på ena tunikan...suck, så nu måste jag kmpromissa på något sätt... Jag gör egna kantband, fanns det någon "mojjäng" för det? Det är lite pilligt tycker jag. Sen när jag syr fast dem vill jag ju att sömmen skall löpa så nära kanten som möjligt och då missar jag ibland kantbandet på insidan...om ni förstår... Tips?
    Om det är stadiga kantband (eller, iofs även mjuka) så kan du sy fast dem rätsida mot rätsida först och sen vika över. Då syr du i ena viket och lägger kanten på kantbandet en millimeter utanför tygets kant. Sen när du vikt över så syr du precis på tyget, men intill kantbandet. Den där lilla millimeterns överlapp gör att du får en baksida som är en millimeter längre in och förenklar lite. 
    Annars brukar jag vika kantbandet innan jag börjar sy och dra med nageln över vecket för att skärpa vikkanten, och så gör jag så allteftersom jag syr på. Då är det mycket enklare att verkligen vara säker på att det är lika mycket kantband både bak och fram. Och sen är jag noga med att tyget ligger hela vägen in mellan det dubbelvikta kantbandet. Det underlättar enormt att man då har en helt jämn kant på sitt tyg som man bandkantar, gärna skuret med rullkniv. 
  • Äldre 10 Apr 14:30
    Jalapeno skrev 2010-04-10 13:55:33 följande:
    man kan stryka kantbandet så att det ligger perfekt när det är dubbelvikt. Foten funkar inte i alla svängar.
    Jag stryker det, det enda riktiga problemet är egentligen att tyget "kryper ur" sömmen på baksidan på vissa ställen. Jag får sy längre in helt enkelt
  • Kaja
    Äldre 10 Apr 15:13
    Jalapeno skrev 2010-04-10 11:55:23 följande:
    kaja, hur tycker du att det funkar med etsy? får du nåt sålt? Dina gardenerbyxor är ju helt ljuvliga men det var ganska länge sen du bloggade om dom. Har du sytt fler eller säljer det dåligt? 
    Som det har varit så har jag mest fått "custom orders". Det går en del ur butiken, men väldigt mycket har varit beställningar på likadana plagg fast i andra storlekar. I snitt så säljer jag ungefär ett plagg i veckan på Etsy och det är så jag vill ha det. Jag jobbar 32-34 timmar i veckan och om jag säljer mer så hinner jag inte sy till mig och barnen och skulle kanske till och med behöva gå ner i tid. Sedan blir det alltid lite beställningar som går utanför Etsy till Svenska kunder.

    Just trädgårdsbyxorna har legat i LÅDAN väldigt länge. Jag tror att jag la upp dem på Etsy strax innan jul. Och det som inte finns i shoppen säljs inte... Sedan finns det saker som har MASSOR med hjärtan (potentiella köpare som visar att de tycker om det och lägger till ett bokmärke) och folk som har tittat på det. En av mina bruna klänningar får ALLTID massor med beröm på marknader och den har hur många besök som helst. Men, den hänger kvar. Sedan finns det andra saker som säljs efter kanske 20 besök. Så, det gäller ju bara att hitta rätt köpare...
    Sew much fabric - sew little time!
  • Äldre 10 Apr 19:07

    Tror jag sett det tidigare i ngn av dessa trådar men hittar det inte nu. Var kan man beställa namnettiketter eller vad det nu kallas. Sådana broderade med tex namn eller "Tillverkad med kärlek" tex. Jag antar man kan beställa dem med vilken text man vill? Tack för svar

  • Den Osynli­ge
    Äldre 10 Apr 19:12
    Dressyrtanten skrev 2010-04-10 19:07:05 följande:
    Tror jag sett det tidigare i ngn av dessa trådar men hittar det inte nu. Var kan man beställa namnettiketter eller vad det nu kallas. Sådana broderade med tex namn eller "Tillverkad med kärlek" tex. Jag antar man kan beställa dem med vilken text man vill? Tack för svar
    namnband.se

    de speciella kantbanden finns hos ohlssons tyger
    *En massa skratt och glädje är underbart!*
  • Den Osynli­ge
    Äldre 10 Apr 19:14

    finns det nån vänlig i tråden som kan tipsa om vart man kan köpa symönster på A-klänning som har knäppning på axlarna?

    Här har man fyndat härliga 70-tals tyger.så småningom ska jag sätta saxen i dem och sy barnkläder{#lang_emotions_smile}


    *En massa skratt och glädje är underbart!*
  • Äldre 10 Apr 19:19
    Dressyrtanten skrev 2010-04-10 19:07:05 följande:
    Tror jag sett det tidigare i ngn av dessa trådar men hittar det inte nu. Var kan man beställa namnettiketter eller vad det nu kallas. Sådana broderade med tex namn eller "Tillverkad med kärlek" tex. Jag antar man kan beställa dem med vilken text man vill? Tack för svar
    Dom flesta har köpt sina från minanamnband.se
  • Äldre 10 Apr 19:38

    Tackar

  • Äldre 10 Apr 19:47

    tack kaja! kränga ett plagg i veckan låter väldigt lagom faktiskt

  • madeby­infern­o
    Äldre 10 Apr 21:08

    En liten OT fråga men jag chansar Lillan fyllde 1 år idag och fick världens gosigaste röda runda ryamatta (iofs hade jag önskat mig en matta men inte sagt så mycket mer än att den skulle vara röd) Hur som helst så ska jag ju ta tag i alla barnrum ett i taget med start i lillans, måla furutaket vitt och mörkbetsa takstolarna osv.
    Nu till "problemet" - vill ha ett ljust rum som går i rött och vitt men jag har ingen aning om vad jag ska ha på väggarna, vita tapeter med en fondvägg, måla väggarna, har en mönstrad tapet eller vad???? Hjälp mig med lite ideér snälla!?
    Inte för barnsliga väggar fast hon är liten utan de får gärna kunna "växa" med henne och man byter andra saker i rummet - finns ju risk att hon kommer in i samma ROSA bubbla som storasyster är i just nu och då vill jag ju lätt kunna ändra till det...


    Be the change that you want to see in the world - Gandhi
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd