• Äldre 7 Mar 15:10
    600223 visningar
    11405 svar
    11405
    600223

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 11 Apr 22:20

    Är självlärd, men är inte så superduktig, syr fortfarande hellre än bra tror jag :) Har iaf fått sälja ytterligare en mössa i helgen *wihooo* så snart kanske man kan försörja sig *haha*.
    Ska outa min pysselblogg så fort jag skapat den, hehe. Har kollar runt på systeryster och det finns ju lite, men inget på Systerysster som jag heter här... felstavat, men kanske inte gör nåt??

    Jag skulle behöva komma igång med mukisar till stora tjejen, det är toooktomt nu, har t om rensat ur de för små, så nu måste jag!! Men vad brukar ni ha för tyg?? Jag sydde tights i jnys interlock, men det blir ju superfula knän i dem... vad är bäst att ta??

  • Äldre 11 Apr 22:37

    Systerysster: Jag gillar helt klart bäst velour till mjukisbyxor

  • Äldre 11 Apr 22:41
    SysterYsster skrev 2010-04-11 22:20:47 följande:
    Är självlärd, men är inte så superduktig, syr fortfarande hellre än bra tror jag :) Har iaf fått sälja ytterligare en mössa i helgen *wihooo* så snart kanske man kan försörja sig *haha*. Ska outa min pysselblogg så fort jag skapat den, hehe. Har kollar runt på systeryster och det finns ju lite, men inget på Systerysster som jag heter här... felstavat, men kanske inte gör nåt?? Jag skulle behöva komma igång med mukisar till stora tjejen, det är toooktomt nu, har t om rensat ur de för små, så nu måste jag!! Men vad brukar ni ha för tyg?? Jag sydde tights i jnys interlock, men det blir ju superfula knän i dem... vad är bäst att ta??
    till tights skulle jag rekomendera jersey m lycra, det håller formen bättre.
  • Äldre 11 Apr 22:57
    emmize skrev 2010-04-11 22:37:01 följande:
    Systerysster: Jag gillar helt klart bäst velour till mjukisbyxor
    Samma här!
  • Äldre 12 Apr 00:15
    emmize skrev 2010-04-11 22:20:05 följande:
    Kan inte ni hjälpa mig tjejer... Jag tycker det är så himla svårt med priser. Vad tar ni för mössor, dregellappar, byxor, tröjor??....ja allt!! Nån som har nån prislista?
    jag tror att många tar alldeles för lite betalt. Kolla runt i alla försäljningsbloggar och se. Kolla även hantverkmarknaden och signerat.se.  Men tänk på att ta betalt även för tiden du lägger ner, inte bara tyg, tråd osv. Det är snudd på omöjligt att försörja sig på att sy barnkläder men de som har det som yrke måste kunna betala skatter förutom att dra in en lön som går att leva på. 
  • Äldre 12 Apr 07:21
    madebyinferno skrev 2010-04-11 22:17:44 följande:
    shit vad det skiljer mellan body och body i strl mm i ottobre försöker kombinera två mönster och fick rita upp ett av varje bak resp framstycke, lägga det ovanpå varandra och rita valda delar från båda mönstren... men mer än 5 cm skillnad i grenen är väl och ta i eller??
    Verkligen! Och jag som tänkt göra lika dant... När jag syr omlottbodyn till Alma använder jag alltid mönstret för en stl mindre, dvs mönsterstl 62 stämmer ganska väl överrens med en köpbody stl 68. Hur svårt ska det vara att ha en standard..?!?!
  • Mari78 m pojktr­iss
    Äldre 12 Apr 09:00
    Tokern skrev 2010-04-11 21:51:02 följande:
    Hej. Jag fuskar lite i sömnad och läser lite i tråden. Jag har aldrig hör talas om att man kan anväda spraylim, det låter smart! Var får man tag på det?
    Jag köper det hos Bibbis Textil, googla så hittar du hennes pdf, hon har generellt riktigt bra priser och är väldigt serviceminded och trevlig!
    emmize skrev 2010-04-11 22:20:05 följande:
    Kan inte ni hjälpa mig tjejer... Jag tycker det är så himla svårt med priser.Vad tar ni för mössor, dregellappar, byxor, tröjor??....ja allt!! Nån som har nån prislista?
    Jag har priser i min delblogg. Tror inte vi får diskutera det så mycket här, tyvärr. Som någon ovan skrev så ligger priserna generellt sett aldeles för lågt oavsett om man är företagare eller bara hobbyist. Det gäller att inte undervärdera det arbete man lägger ner.
    madebyinferno skrev 2010-04-11 22:17:44 följande:
    shit vad det skiljer mellan body och body i strl mm i ottobre försöker kombinera två mönster och fick rita upp ett av varje bak resp framstycke, lägga det ovanpå varandra och rita valda delar från båda mönstren... men mer än 5 cm skillnad i grenen är väl och ta i eller??
    I färdigt utförande skiljer det ca 2 cm i axel-grenmått på de bodymönster jag knåpat
    ihop själv. Det känns mer rimligt och verkar stämma bra när man jämför med köpebodys. Ja, en standard vad gäller barnstorlekar vore ju inte fel. Det är en djungel där ute
  • plura
    Äldre 12 Apr 09:29

    Tack för alla svar om kepsen


    Ska kolla på biblioteket om de har boken vindlingar gjort efter. Tyvärr så har vårt bibliotek jättedåligt utbud på qccc hyllan.
    Annars får det bli en till Ottobre.
    Tror att det får bli en med lång och en med kort skärm. 
    Kanske en till mig själv också med lite förändingar -Kan inte vara för svårt då jag har litet huvud
  • Äldre 12 Apr 11:50

    Duktiga ni... Jag befinner mig i ett sprättarhelvete! Har ni det så ibland?! Jag har sytt tre tunikor som nästan är färdiga utan några större problem, så skall jag sy en som jag skall ge bort i present och då går ALLT fel. FY!


  • Stratu­s
    Äldre 12 Apr 12:04

    Ojojoj, SOM jag har sprättat! Det är så man lär sig. Fast ibland är det ju bara otur också. Trist är det.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd