• Äldre 7 Mar 15:10
    598935 visningar
    11405 svar
    11405
    598935

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 12 Apr 15:03
    ak74 skrev 2010-04-12 14:33:17 följande:
    Nu har jag inte tvättat dom än, men ungefär som JNYs moln känns dom. Ungefär samma mjukhet, och samma färgtäthet.
  • Äldre 12 Apr 15:05
    plura skrev 2010-04-12 14:57:16 följande:
    Japp! Bibbi är billig!

    Ja, frakten är ju inte särskilt billig, fast jag och en kompis sambeställde, så det blev inte så farligt.
  • Äldre 12 Apr 16:09

    Jag gillar Deerdots nya klövertyg också....

  • Äldre 12 Apr 16:15
    ak74 skrev 2010-04-12 16:09:27 följande:
    Jag gillar Deerdots nya klövertyg också....
    Jo det är riktigt snyggt det med, "råkade" beställa ett par meter av det gula. Tycker gul/vita tyger är så fräscht och fint. Jag vet dock inte riktigt vart jag ska rymma allt....
  • Äldre 12 Apr 16:20
    plura skrev 2010-04-12 12:19:30 följande:
    Sprätta -blä! Fast när jag var liten tyckte jag att det var jättekul, tyckte nog att min mamma skulle sy fel oftare -så att man fick sprätta åt henne. Förstår idag varför hon lät mig göra det Nu sitter jag och försöker bli vän med overlocken. Har tänkt beställa tråd -men vad för tråd ska jag köpa och klarar jag mig med svart och vitt till att börja med. Köpa tråd är inte lika kul som att köpa tyg.
    Stratus skrev 2010-04-12 12:04:43 följande:
    Ojojoj, SOM jag har sprättat! Det är så man lär sig. Fast ibland är det ju bara otur också. Trist är det.
    SysterYsster skrev 2010-04-12 12:08:45 följande:
    Usch vad trist att sprätta, sådär tycker jag det blir för mig när jag liksom slappnar av och "tror att jag kan utan att tänka på vad jag gör..." Tråk! Tack för tipsen med byxor, jag gillar också velour, men nu till våren tycker jag det känns så varmt... tights är ju klockrent med jersey, men hon skulle även behöva några par "vanliga" mjukisar... det finns ju typ collegetyger att köpa, tänkte om nån har bra erfarenhet av nån återförsäljare av sånt tyg...
    Mmm, jag har lärt mig att jag är sämst på att göra egna kantband och att jag inte skall vara så kaxig Slarv som att inte nåla ordentligt och en övertro på mina färdigheter är vad det handlar om. Typiskt mig att inte planera och tänka igenom hur saker skall göras bara för att det är färdigt i mitt huvud... Samma sak när jag snickrar... Det blir säkert bra till slut men så många onödiga timmar senare.

    Kanske måste lära E & S 3 och 2 år att sprätta Men först måste jag köpa en sprättare, den är nämligen borta och jag sprättar med en SAX:-O

    Det kan bara bli bättre
  • plura
    Äldre 12 Apr 16:52
    ak74 skrev 2010-04-12 16:09:27 följande:
    Jag gillar Deerdots nya klövertyg också....
    Mmmm jag med
    Tror att det blir riktigt fina bäbisplagg och mössor av det.
    Nu har jag overlockat lite idag -kul!
    Synd att man inte blir "världsmästare" ( ) över en dag. Vill helst kunna allt på en gång -för lat för att anstränga mig
    Mage06:
    Onödiga timmar -det låter som mig. 
    Fort ska det gå.  Jag vill gärna "genväga"och det blir ju oftas sen.......
  • imse vimse
    Äldre 12 Apr 17:04

    Vad avänder ni för söm runt era dregglisar? Sedan undrar jag om någon kan tänka sig att "ge" mönster på barnkläder till mig? ;) Inboxa mig i så fall!

  • GOBLIg­obli
    Äldre 12 Apr 17:28
    imse vimse skrev 2010-04-12 17:04:05 följande:
    Vad avänder ni för söm runt era dregglisar? Sedan undrar jag om någon kan tänka sig att "ge" mönster på barnkläder till mig? ;) Inboxa mig i så fall!
    Råkant med overlock har jag.
    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • TeDric­karen
    Äldre 12 Apr 19:12
    GOBLIgobli skrev 2010-04-12 17:28:44 följande:
    Råkant med overlock har jag.
    Hur gör du för att fästa kanterna, tycker att de trasslar upp sig väldigt lätt??
    Älskade,underbara Moa, Livia & Anton
  • madeby­infern­o
    Äldre 12 Apr 19:42

    sprättat har jag också fått göra idag, fast inget ont som inte har något gott med sig lärde mig i samma veva hur jag lättast sprättar en coversöm, fast de var inte roligare för det!! (och lärde mig att ögonmåttet som jag använde på hur mycket kantband som skulle gå åt inte stämde med verkligheten )


    Be the change that you want to see in the world - Gandhi
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd