• Äldre 7 Mar 15:10
    598980 visningar
    11405 svar
    11405
    598980

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 12 Apr 19:59

    Om jag ska kantbanda en filt (velour+trikå), vad använder jag bäst då?


    Funkar det med min vanliga symaskin?? Vilken söm använder jag bäst då? Tvillingnål eller förstärkt raksöm?
  • GOBLIg­obli
    Äldre 12 Apr 20:26
    TeDrickaren skrev 2010-04-12 19:12:30 följande:
    Hur gör du för att fästa kanterna, tycker att de trasslar upp sig väldigt lätt??
    Om du menar avslutningstråden så får jag bara en mitt fram längst ner och den drar jag in i sömmen med en stoppnål.
    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • Äldre 12 Apr 20:28
    GOBLIgobli skrev 2010-04-12 20:26:55 följande:
    Om du menar avslutningstråden så får jag bara en mitt fram längst ner och den drar jag in i sömmen med en stoppnål.
    Jag gör likadant och det funkar kanon!
  • Äldre 12 Apr 20:29
    madebyinferno skrev 2010-04-12 19:42:31 följande:
    sprättat har jag också fått göra idag, fast inget ont som inte har något gott med sig lärde mig i samma veva hur jag lättast sprättar en coversöm, fast de var inte roligare för det!! (och lärde mig att ögonmåttet som jag använde på hur mycket kantband som skulle gå åt inte stämde med verkligheten )
    Jag sprättar inte coversömmen, jag drar bara upp undertråden och sen övertråden, och sen är det klart Snabbt och enkelt, så snabbt att jag idag, när jag fållade en tröja, och 3 ggr fick hoppstygn, gjorde om det På fjärde fållen blev det utan hoppstygn
  • Äldre 12 Apr 20:30
    Fiffa5 skrev 2010-04-12 19:59:05 följande:
    Om jag ska kantbanda en filt (velour+trikå), vad använder jag bäst då? Funkar det med min vanliga symaskin?? Vilken söm använder jag bäst då? Tvillingnål eller förstärkt raksöm?
    Jag gillade aldrig tvillingnålen, och trots att jag har en covermaskin så kör jag alla kantbandmed förstärkt raksöm på vanliga maskinen fortfarande.
  • Mari78 m pojktr­iss
    Äldre 12 Apr 20:50
    emmize skrev 2010-04-12 14:02:32 följande:
    Hur hittar jag till din blogg? Jasså, visste inte att man inte fick prata priser här...
    Kika in i min presentation. I min blogg får du sedan klicka dig vidare till delbloggen.
    yrväder skrev 2010-04-12 20:29:58 följande:
    Jag sprättar inte coversömmen, jag drar bara upp undertråden och sen övertråden, och sen är det klart Snabbt och enkelt, så snabbt att jag idag, när jag fållade en tröja, och 3 ggr fick hoppstygn, gjorde om det På fjärde fållen blev det utan hoppstygn
    jo men det där funkar ju skitbra när det inte ska sprättas. När någonting har blivit fel (t ex en massa hoppstygn) då kan man ju ge sig fasiken på att det inte "bara" är att dra lite smidigt i trådarna. För mig slår det aldrig fel *skratt*.
  • tinni7­8
    Äldre 12 Apr 20:51
    GOBLIgobli skrev 2010-04-12 20:26:55 följande:
    Om du menar avslutningstråden så får jag bara en mitt fram längst ner och den drar jag in i sömmen med en stoppnål.
    Tack för tipset, det behövde jag också .
  • Äldre 12 Apr 20:56

    Vad är lagom mått att ha på midje och benmudd på ett par byxor i storlek 50-56? Borde inte skilja så mycket från dtrl 62-68 eller?

  • imse vimse
    Äldre 12 Apr 21:33

    En fråga till :) Vet inte vilken bok jag ska välja, var inne på Adlibris och där fanns det två Danska böcker. En av Ulla Welinder och en av Elsebeth Gynter....Någon som vet något om dessa böcker? Behöver lite tips. Är nybörjare och behöver mönster till alla vanliga basplagg till mina små tjejer. Vill inte köpa grisen i säcken! :)

  • Moson
    Äldre 12 Apr 21:57

    För er som vill konstruera egna mönster till barnkläder kan jag tipsa om den här boken och en är på väg till mig :)


Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd