• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • lindalake
    imse vimse skrev 2010-04-12 21:33:07 följande:
    En fråga till :) Vet inte vilken bok jag ska välja, var inne på Adlibris och där fanns det två Danska böcker. En av Ulla Welinder och en av Elsebeth Gynter....Någon som vet något om dessa böcker? Behöver lite tips. Är nybörjare och behöver mönster till alla vanliga basplagg till mina små tjejer. Vill inte köpa grisen i säcken! :)
    jag har Børnetøj med meedom ulla welinders är likvärdig vad jag förstått
  • yrväder
    Mari78 m pojktriss skrev 2010-04-12 20:50:04 följande:
    jo men det där funkar ju skitbra när det inte ska sprättas. När någonting har blivit fel (t ex en massa hoppstygn) då kan man ju ge sig fasiken på att det inte "bara" är att dra lite smidigt i trådarna. För mig slår det aldrig fel *skratt*.
    Ja det var så för mig oxå förut. Men så tänkte jag, varför är det så? Det kan ju inte vara annorlunda på nåt sätt bara för att jag vill remsa upp den. Så jag satt och tittade nära nära på sömmen när jag drog för att se vart det tog stopp, och lyckades lista ut hur jag skulle få den att remsas upp smärtfritt.
  • Fiffa5
    yrväder skrev 2010-04-12 20:30:48 följande:
    Jag gillade aldrig tvillingnålen, och trots att jag har en covermaskin så kör jag alla kantbandmed förstärkt raksöm på vanliga maskinen fortfarande.
    Tack, då ska jag testa det. Sömmen med tvillingnål blir ju inte så fin på baksidan så förstärkt raksöm låter bra att testa.
    Är det svårt att få filtarna snygga utan att tygerna drar sig o så??
  • tinni78
    Lallan skrev 2010-04-12 20:56:48 följande:
    Vad är lagom mått att ha på midje och benmudd på ett par byxor i storlek 50-56? Borde inte skilja så mycket från dtrl 62-68 eller?
    Jag hittade tyvärr inte sonens 56 byxor nu i mörkret, men jag tror inte att det skiljer så mycket. Om du inte fått svar imorgon kan jag mäta på dom.
  • plura

    Känner mig verkligen superpuckad ( ) men hur avslutar men en söm med overlocken?


    Om man syr runt (en filt ex) fortsätter man en bit in på början av sömmen och bara slutar -håller det då om jag bara klipper rent från trådar?
    Eller om jag syr ihop en ärm med mudd -rakt ner, men sen då?
    Ska man sy några stygn vertikalt över eller... 
    -Gaah är nog för trött för att tänka.
    En till fråga -hur syr man runt?
    Typ ett rundat hörn eller en cirkel -lätta på pressarfotstrycket eller nåt annat enkelt.
    Ett mjukt rundat hörn går bra, men svänger det tvärare så veckar sig tyget och ligger dubbelt i sömmen.
    Man ska nog inte hålla på med sånt man inte kan när man är trött, men vad gör man -nu sover ju barnen.
  • yrväder
    Fiffa5 skrev 2010-04-12 23:03:28 följande:
    Jag tror det viktiga är att inte dra kantbandet alls annat än möjligen liiite liiite i hörnen. Sänk även pressarfotstrycket både när du syr på kantbandet och när du stickar ner det. Jag kör med pressarfotstrycket på noll när jag syr i trikåer på vanliga maskinen.
  • yrväder
    plura skrev 2010-04-12 23:11:21 följande:
    Känner mig verkligen superpuckad ( ) men hur avslutar men en söm med overlocken? Om man syr runt (en filt ex) fortsätter man en bit in på början av sömmen och bara slutar -håller det då om jag bara klipper rent från trådar? Eller om jag syr ihop en ärm med mudd -rakt ner, men sen då? Ska man sy några stygn vertikalt över eller...  -Gaah är nog för trött för att tänka. En till fråga -hur syr man runt? Typ ett rundat hörn eller en cirkel -lätta på pressarfotstrycket eller nåt annat enkelt. Ett mjukt rundat hörn går bra, men svänger det tvärare så veckar sig tyget och ligger dubbelt i sömmen. Man ska nog inte hålla på med sånt man inte kan när man är trött, men vad gör man -nu sover ju barnen.
    Sy en bit omlott och sen sneddar du ut och klipper av trådarna, håller alldeles utmärkt. Hm, rakt ner, jag syr alltid ihop ärmen först, och mudden för sig. och sen syr jag mudden på ärmen. Eller så fållar jag, eller kantbandar. Oftast "låser" man in overlocksömmen på så vis.  Jättetvära svängar är svåra, men går, det krävs träning bara, ibland syr jag en bit, lyfter pressarfoten, vrider tyget lite, syr lite till osv.
  • plura
    yrväder skrev 2010-04-12 23:18:08 följande:
    Sy en bit omlott och sen sneddar du ut och klipper av trådarna, håller alldeles utmärkt. Hm, rakt ner, jag syr alltid ihop ärmen först, och mudden för sig. och sen syr jag mudden på ärmen. Eller så fållar jag, eller kantbandar. Oftast "låser" man in overlocksömmen på så vis.  Jättetvära svängar är svåra, men går, det krävs träning bara, ibland syr jag en bit, lyfter pressarfoten, vrider tyget lite, syr lite till osv.
    Åh tack för snabbt svar
    Har ett mönster där man skulle sy på mudden, innan man sydde ihop ärmen. 
    Tänkte först också att man alltid "låser" den med mudden. Tänkte sen igen (fel antagligen) att är möstret så, då borde det väl gå. Fast kanske bara med en vanlig maskin då
    (jisses vad jag svamlar )
    Blir att öva på svängarna alltså.
  • klara07

    Här går man och väntar på nya Ottobre och så var det ju i princip ingenting i den, bläää, vilket trist nummer!

  • Fiffa5
    yrväder skrev 2010-04-12 23:14:36 följande:
    Jag tror det viktiga är att inte dra kantbandet alls annat än möjligen liiite liiite i hörnen. Sänk även pressarfotstrycket både när du syr på kantbandet och när du stickar ner det. Jag kör med pressarfotstrycket på noll när jag syr i trikåer på vanliga maskinen.
    Tack för tipsen! Tur att du skrev det, annars hade jag nog klippt mudden 70% av filtens omkrets som när man kantar tröjor. Det hade nog inte blivit så snyggt! Ska komma ihåg att sänka pressarfotstrycket också.
    Är så glad att jag hittat den här tråden! Tror inte jag hade lyckats få till ett enda bra plagg om det inte vore för alla bra tips man får här!
    Stor kram till er alla bar för att ni är så hjälpsamma!! 
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd