• Äldre 7 Mar 15:10
    598839 visningar
    11405 svar
    11405
    598839

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 13 Apr 07:47
    klara07 skrev 2010-04-13 05:58:28 följande:
    Här går man och väntar på nya Ottobre och så var det ju i princip ingenting i den, bläää, vilket trist nummer!
    Åh, jag har inte fått den än. Då kommer den kanske idag, men trist om den var så dålig
  • Äldre 13 Apr 08:46

    jag prenumererar inte längre just av den anledningen. hade dessutom bara pojken innan och ni vet ju hur mycket pojkkläder det är i tidningen... kikar på hemsidan, gott om princesskläder som vanligt. men det verkar som det är ett bra t-shirtmönster, bodymönster, hatten, ...ja det var väl allt. alla har ju olika smak när det gäller kläder

  • Stratu­s
    Äldre 13 Apr 09:21

    Nej, jag preumererar heller inte längre. Igår beställde jag ett gammalt nummer i stället. Tyvärr hade inte Neanobelle det numret, så jag fick beställa direkt från Ottobre, och det brukar ju ta lite tid.

  • Zabw
    Äldre 13 Apr 09:25

    Hej.
    En liten fråga gällande mjukatyger.
    När man gör en beställning via dem, hur kan man välja att få avin då?
    SMS? Brev? Mail? eller alla tre?
    Hittar inte det på deras sida.
    Och antar att jag måste göra en ny beställning för att kunna se det.
    Har beställt där men minns inte hur jag valt att få avin nämligen.

  • Äldre 13 Apr 09:29
    Zabw skrev 2010-04-13 09:25:00 följande:
    Hej. En liten fråga gällande mjukatyger. När man gör en beställning via dem, hur kan man välja att få avin då? SMS? Brev? Mail? eller alla tre? Hittar inte det på deras sida. Och antar att jag måste göra en ny beställning för att kunna se det. Har beställt där men minns inte hur jag valt att få avin nämligen.
    tror jag fick via sms. annars är det väl brev. beror kanske på valt leveranssätt. jag kör alltid med posten, men jag tror schenker o dhl kanske har mail.
  • Äldre 13 Apr 09:37

    Hej, får jag flytta in här?
    Är periodsömmerska som för tillfället tycker det är jättekul att sy stolsdynor till barnmatstol samt draperier/gardiner till vagn.
    Kläder ids jag inte sy då den lokala tygbutiken tror de säljer guld, och tyvärr funkar inte att beställa tyg hit, då kommer det tull på så kläder är billigare att köpa. Dessutom fick jag pojke och jag ogillar de flesta pojkmönster jag sett. Känns väldigt omoderna.
    Hm, nå, det var lite om mig.
    *ställer symaskinen i ett ledigt hör och lyssnar/läser vad resten pratar om*


    091109 ♥ Linus ♥ dragon-pup.blogspot.com
  • Zabw
    Äldre 13 Apr 09:38

    Yrväder - Då kanske jag har problemet där. Jag har nämligen skickat efter på mjukatyger i februari och schenker säger att dom skickat avi flera gånger och jag har väntat på det genom brev eller sms.
    Det konstiga är att jag sparar ALLT när jag beställer, och jag hittar inget bland mina tidigare order från schenker i oktober å november förra året. Orderbekräftelser från mjukatyger hittar jag men inget att nåt paket kommit...
    Mystiskt... Tänkte om jag lyckats få nåt i skräpkorgen å lyckats slänga det eller nåt, men brukar vara noga att kolla igenom det innan jag kastar det.
    Shit...

  • Mari78 m pojktr­iss
    Äldre 13 Apr 10:02
    yrväder skrev 2010-04-12 22:47:24 följande:
    Ja det var så för mig oxå förut. Men så tänkte jag, varför är det så? Det kan ju inte vara annorlunda på nåt sätt bara för att jag vill remsa upp den. Så jag satt och tittade nära nära på sömmen när jag drog för att se vart det tog stopp, och lyckades lista ut hur jag skulle få den att remsas upp smärtfritt.
    Jo det är ju helt sant förståss *ler*. Men i början var det ganska frustrerande. Och det är ju inte lika lätt att remsa upp sömmen när något gått fel.
    Fiffa5 skrev 2010-04-12 23:03:28 följande:
    Tack, då ska jag testa det. Sömmen med tvillingnål blir ju inte så fin på baksidan så förstärkt raksöm låter bra att testa. Är det svårt att få filtarna snygga utan att tygerna drar sig o så??
    Tycker du inte. Hur ser sömmen ut på baksidan för dig när du syr med tvillingnålen? Jag tycker det ser helt ok ut då det blir som en vanlig zickzack på baksidan och det blir inte fulare än något annat, men i och för sig skulle jag kanske inte använda tvillingnål när det handlar om att kanta en filt i alla fall. Det är så mkt att kanta och nu när jag har CoverPron använder jag nog hellre den för ett sådant ändamål.
    plura skrev 2010-04-12 23:26:17 följande:
    Åh tack för snabbt svar Har ett mönster där man skulle sy på mudden, innan man sydde ihop ärmen.  Tänkte först också att man alltid "låser" den med mudden. Tänkte sen igen (fel antagligen) att är möstret så, då borde det väl gå. Fast kanske bara med en vanlig maskin då (jisses vad jag svamlar ) Blir att öva på svängarna alltså.
    Jag syr ungefär som yrväder när jag skall sy på mudd. Tycker inte att det blir snyggt eller bekvämt om man syr på mudden innan man syr ihop ärm- och sidsöm. Knepigt mönster *ler*.
    stor grön drake skrev 2010-04-13 09:37:01 följande:
    Hej, får jag flytta in här?Är periodsömmerska som för tillfället tycker det är jättekul att sy stolsdynor till barnmatstol samt draperier/gardiner till vagn.Kläder ids jag inte sy då den lokala tygbutiken tror de säljer guld, och tyvärr funkar inte att beställa tyg hit, då kommer det tull på så kläder är billigare att köpa. Dessutom fick jag pojke och jag ogillar de flesta pojkmönster jag sett. Känns väldigt omoderna.Hm, nå, det var lite om mig. *ställer symaskinen i ett ledigt hör och lyssnar/läser vad resten pratar om*
    Alla är välkomna så hej på dig *ler*. Aktiviteten här inne är för det mesta stor, men det varierar lite. Trist med så dyr lokal butik för det finns inget roligare än att sy egna barnkläder. Tycker jag i alla fall
  • melizz­a
    Äldre 13 Apr 10:23

    När ni kantar på vanlig symaskin med tvillingnål på tp en tröja eller klänning....hur viker ni muddkanten...3 eller 4 ggr?? vilket blir snyggast?? om man bara tar tre lager så klipper ni av resterande tyg som blir över efter söm då?

    det är svårt det där med kantband tycker jag......skulle behöva mycket träning och en massa bra tips


    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
  • Äldre 13 Apr 10:29
    melizza skrev 2010-04-13 10:23:27 följande:
    När ni kantar på vanlig symaskin med tvillingnål på tp en tröja eller klänning....hur viker ni muddkanten...3 eller 4 ggr?? vilket blir snyggast?? om man bara tar tre lager så klipper ni av resterande tyg som blir över efter söm då? det är svårt det där med kantband tycker jag......skulle behöva mycket träning och en massa bra tips
    Jag viker tre gånger. Blir tunnast då. Sen stickar jag ner med förstärkt raksöm, tyckte alltid tvillingsömmen höll så dåligt.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd