• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • stor grön drake
    Mari78 m pojktriss skrev 2010-04-13 10:02:11 följande:
    Alla är välkomna så hej på dig *ler*. Aktiviteten här inne är för det mesta stor, men det varierar lite. Trist med så dyr lokal butik för det finns inget roligare än att sy egna barnkläder. Tycker jag i alla fall
    Tack! Jag har sytt barnkläder förr, men mönstren ser nästan likadana ut nu som då (för 15 år sen) och redan då kändes de inte riktigt... ja, moderna. Flickkläder däremot är ju underbart att sy, synd bara att syrrans flicka har blivit så stor att det inte duger med hemsytt mera
    Får hoppas på en flicka om något år bara
    091109 ♥ Linus ♥ dragon-pup.blogspot.com
  • melizza
    yrväder skrev 2010-04-13 10:29:24 följande:
    Jag viker tre gånger. Blir tunnast då. Sen stickar jag ner med förstärkt raksöm, tyckte alltid tvillingsömmen höll så dåligt.
    har du nån bild på hur det ser ut färdigt då?? vet inte vilken förstärkt raksöm är *skäms*
    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
  • melizza

    jag skulle vilja fålla på overlocken....har sett några som har så fina fållar på typ tights och sånt men hur får man till det?? jag köpte min första overlock för bara några veckor sen och fattar inte riktigt allt man kan göra med den än.....tycker det är svårt att läsa instruktionsboken på engelska med eftersom jag beställde från UK

    hur får man en snygg fåll med overlock??


    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
  • TeDrickaren
    GOBLIgobli skrev 2010-04-12 20:26:55 följande:
    Om du menar avslutningstråden så får jag bara en mitt fram längst ner och den drar jag in i sömmen med en stoppnål.
    Ahh, jag har avslutning både uppe och nere kanske får testa ditt sätt.
    Älskade,underbara Moa, Livia & Anton
  • yrväder
    melizza skrev 2010-04-13 10:39:29 följande:
    jag skulle vilja fålla på overlocken....har sett några som har så fina fållar på typ tights och sånt men hur får man till det?? jag köpte min första overlock för bara några veckor sen och fattar inte riktigt allt man kan göra med den än.....tycker det är svårt att läsa instruktionsboken på engelska med eftersom jag beställde från UK hur får man en snygg fåll med overlock??
    det går inte fålla på overlocken, man måste ha en coverlock eller en kombinationsmaskin med coverfunktion.

    Det man kan göra är såhär smayrvader.blogspot.com/2008/07/att-sy-ihop-en-raglantrja.html
  • yrväder
    melizza skrev 2010-04-13 10:35:45 följande:
    har du nån bild på hur det ser ut färdigt då?? vet inte vilken förstärkt raksöm är *skäms*
    På min maskin är det tre streck bredvid varann.
  • melizza
    yrväder skrev 2010-04-13 10:53:03 följande:
    det går inte fålla på overlocken, man måste ha en coverlock eller en kombinationsmaskin med coverfunktion. Det man kan göra är såhär smayrvader.blogspot.com/2008/07/att-sy-ihop-e...
    ååå vad snyggt det måste jag prova

    men ååå jag som trodde att dem som hade sytt sådär snygga "overlock" fållar hade gjort det på sin overlock.......
    yrväder skrev 2010-04-13 10:53:55 följande:
    På min maskin är det tre streck bredvid varann.
    jaha är det den sömmen...den har jag nog med på min easy jeans tror jag
    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
  • Mari78 m pojktriss
    melizza skrev 2010-04-13 10:23:27 följande:
    När ni kantar på vanlig symaskin med tvillingnål på tp en tröja eller klänning....hur viker ni muddkanten...3 eller 4 ggr?? vilket blir snyggast?? om man bara tar tre lager så klipper ni av resterande tyg som blir över efter söm då?det är svårt det där med kantband tycker jag......skulle behöva mycket träning och en massa bra tips
    Viker också bara tre gånger. Många syr fast kantbandsremsan räta mot räta först med ngn raksöm och viker sedan över kanten och syr igen. Jag viker remsan räta mot räta och viker sedan över kanten, nålar dit hela vägen runt och syr fast med tvillingnålen. Och det lilla överflödet som eventuellt blir klipps bort. Fast oftast använder jag ju CoverPron numera, dock inte till trosa/kalsong.
    stor grön drake skrev 2010-04-13 10:30:13 följande:
    Tack! Jag har sytt barnkläder förr, men mönstren ser nästan likadana ut nu som då (för 15 år sen) och redan då kändes de inte riktigt... ja, moderna. Flickkläder däremot är ju underbart att sy, synd bara att syrrans flicka har blivit så stor att det inte duger med hemsytt mera Får hoppas på en flicka om något år bara
    Det är därför det slutar med att man gör sina egna mönster *ler*. Jag tycker 70-talets mönsterböcker är utmärkta att utgå ifrån, men sedan så kikar jag väldigt mycket på hur "barnmodet" ser ut idag. Jag går ofta i affärer, men handlar väldigt sällan. Men inspitationen vill jag inte vara utan. 80-90-talsmodet är värre än 70-talsmodet i mitt tycke
  • Mimmi 71
    stor grön drake skrev 2010-04-13 10:30:13 följande:
    Tack! Jag har sytt barnkläder förr, men mönstren ser nästan likadana ut nu som då (för 15 år sen) och redan då kändes de inte riktigt... ja, moderna. Flickkläder däremot är ju underbart att sy, synd bara att syrrans flicka har blivit så stor att det inte duger med hemsytt mera Får hoppas på en flicka om något år bara
    Säger som Mari - mönster och modeller går ju att laborera med så att de passar och känns lite mer moderna. Själv utgår jag framförallt ifrån mina grundmönster på byxa och raglantröja. Vill jag göra en jeansbyxa så utökar jag mönstret på bredden för lite mer rörelsemån och klipper isär för att exv få sidosöm och lite tuffa stickningar och detaljer. Längden på byxben går att variera, med mudd, utan och med resår.

    Med tröjan gör jag liknande och denna ligger även till grund för tunikor och klänningar.
  • Mimmi 71
    melizza skrev 2010-04-13 11:33:09 följande:
    ååå vad snyggt det måste jag prova men ååå jag som trodde att dem som hade sytt sådär snygga "overlock" fållar hade gjort det på sin overlock....... jaha är det den sömmen...den har jag nog med på min easy jeans tror jag
    Du kanske har några trevliga dekorsömmar som går att fålla med. Den vanliga våffelsömmen brukar finnas på många maskiner.

    http://3.bp.blogspot.com/_FREOH7nOP6E/SMbPG6ErAvI/AAAAAAAABhg/E21lqrPHDU0/s1600-h/set.JPG
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd