• Äldre 7 Mar 15:10
    598750 visningar
    11405 svar
    11405
    598750

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 15 Apr 08:50
    yrväder skrev 2010-04-15 08:47:52 följande:
    Köp hellre en beggad på symaskinsaffären. En kompis köpte en "noname" på tradera, (inte samma) och hon var inte nöjd, den var rätt så racklig. Det dröjde inte länge innan hon köpte en bernina från symaskinshandlaren.
    Ah, se där, det är tom samma maskin, bara nytt namn. Dom byter väl för att folk inte ska veta att det är samma maskin Då är den definitivt inget att ha!
  • Mimmi 71
    Äldre 15 Apr 08:53
    virre80 skrev 2010-04-15 07:44:47 följande:
    God morgon allihopa :) Är det någon av er som förhandsbeställt de nya fordonen från mjuka tyger som fått sin faktura?  Jag väntar otåligt :)  
    Det är en hel evighet sedan man betalade den - jag vill ha mitt tyg NU!
  • Äldre 15 Apr 09:08
    Mimmi 71 skrev 2010-04-15 08:53:48 följande:
    Det är en hel evighet sedan man betalade den - jag vill ha mitt tyg NU!
    Jo, hon skulle väl börja skicka nu i veckan dock.
  • Äldre 15 Apr 09:23
    yrväder skrev 2010-04-15 08:47:52 följande:
    Köp hellre en beggad på symaskinsaffären. En kompis köpte en "noname" på tradera, (inte samma) och hon var inte nöjd, den var rätt så racklig. Det dröjde inte länge innan hon köpte en bernina från symaskinshandlaren.
    Denna vän är jag :). Och helt rätt . Jag skulle inte rekommendera den. Tog bort syglädjen helt när jag fick en massa hoppstygn o annat rackel. Den står helt ensam o övergiven hemma hos mamma nu. Tacka vetja min Bernina. Men när jag köpte Yamatan hade jag inte sytt mycket alls och ville prova hur en overlock funkar och om det är nåt jag skulle kunna tänka mig att satsa på. Stundvis funkade den helt ok och det räckte för att jag började titta efter en bättre maskin.
    Jag rekommenderar att köpa en lite stabilare maskin på en gång så slipper du stå o svära över den så mycket :)
  • Äldre 15 Apr 10:09
    Mimmi 71 skrev 2010-04-15 08:53:48 följande:
    Det är en hel evighet sedan man betalade den - jag vill ha mitt tyg NU!
    Agree. Och den som väntar på något gott väntar alltid för länge, eller hur var det nu

    Någon som har åsikter om interlock till shorts? Funkar det? hade tänkt mig såna korta shorts man hade på 70-talet, hade velat ha frotté men nu har jag inget hemma...
    Colin 07.12.21
  • Äldre 15 Apr 10:33

    Hmm, har mailat anna nu så får vi se. Jag vill ju också ha mina tyger :)   Ni som verkar ha koll, hur är det med mönster, tex om jag ritar upp ett par byxor efter ett befintligt par tex hm och gör vissa ändringar, är det "mitt" eller hm:s mönster då? Vart går gränsen...Ett par byxor ser ju i grunden ut likadana... Svamligt kanske men ni kanske förstår vad jag menar :)

  • imse vimse
    Äldre 15 Apr 11:00

    Kan man använda sytråd av bomull till velour? (nybörjare ;))

  • Mari78 m pojktr­iss
    Äldre 15 Apr 11:32
    Snoddas Snoddas skrev 2010-04-14 20:38:22 följande:
    Hej allihop! Äntligen har vi internet igen! Vi flyttade 1 april men bredbandsbolaget tyckte visst inte att vi behövde det förrens idag! Snacka om att det är mycket att läsa i kapp nu, ett antal sidor här och en otroligt massa bloggar! Kanske är i kapp till sommaren. Älsklingsfrö - Tack snälla du för den fina vinsten, den ramlade ner i går! Made my day!
    Härligt att du blev nöjd med vinsten! Tur att man har bloggarna till hjälp för att gissa sig fram lite
  • Mari78 m pojktr­iss
    Äldre 15 Apr 11:37
    virre80 skrev 2010-04-15 07:44:47 följande:
    God morgon allihopa :) Är det någon av er som förhandsbeställt de nya fordonen från mjuka tyger som fått sin faktura?  Jag väntar otåligt :)  
    Fick fakturan den 17/3. Det är nog bäst du hör av dig till Mjuka Tyger.
    imse vimse skrev 2010-04-15 11:00:50 följande:
    Kan man använda sytråd av bomull till velour? (nybörjare ;))
    Japp det kan du. Tror dock att den vanliga sytråden är lite hållbarare. Fördelen med sytråd helt i bomull är att den är överfärgningsbar om så skulle önskas.
  • Äldre 15 Apr 11:38
    imse vimse skrev 2010-04-15 11:00:50 följande:
    Kan man använda sytråd av bomull till velour? (nybörjare ;))
    för min del så använder jag bara polyestertråd, bomull krymper väl? iaf så är polyester slitstarkt osv. så det skulle jag rekommendera
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd