• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • yrväder
    Mimmi 71 skrev 2010-04-20 14:37:05 följande:
    Jag fick mitt fordonstyg häromdagen och oj vad besviken jag blev Jag beställde det limegröna med lila fordon och de var ju inte lila, de ser mer bruna ut. Så tråkigt!
    egentligen borde man reklamera om det är så stor skillnad att man inte ens kan kalla det lila.
  • Tokern
    Pejgan skrev 2010-04-20 15:24:08 följande:
    satte du ett icke-elastiskt tyg mellan också?
    Nej, bara vlisofix. Det kanske är det som felar då? Men hur blir mudden om man har ett icke-elastiskt tyg i? Eller har mn bara det där man har knapparna?
  • Fiffa5

    Jag har köpt några lite kraftigare bomullstyger från Stoff och Stil, tror de kallas halvpanama. Men när jag tvättat några av tygerna har de tappat så mycket färg och så har det blivit veck i tyget som har blekts...trots att jag bara tvättat i 40 grader.


    Om jag ska sy dagiskassar, tror ni jag kan skippa att förtvätta tyget då så att det fortfarande är fint, eller är det dumt....??
  • GOBLIgobli
    Fiffa5 skrev 2010-04-20 17:32:17 följande:
    Jag har köpt några lite kraftigare bomullstyger från Stoff och Stil, tror de kallas halvpanama. Men när jag tvättat några av tygerna har de tappat så mycket färg och så har det blivit veck i tyget som har blekts...trots att jag bara tvättat i 40 grader. Om jag ska sy dagiskassar, tror ni jag kan skippa att förtvätta tyget då så att det fortfarande är fint, eller är det dumt....??
    När man förtvättar vävda tyger är det bäst att inte köra centrifugering på dem för det är det som gör vecken när tyget riktigt pressas mot trumman. Dessa är hopplösa att få bort. Så skontvätt rekommenderas och ingen centrifug.
    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • Fiffa5
    GOBLIgobli skrev 2010-04-20 17:48:43 följande:
    När man förtvättar vävda tyger är det bäst att inte köra centrifugering på dem för det är det som gör vecken när tyget riktigt pressas mot trumman. Dessa är hopplösa att få bort. Så skontvätt rekommenderas och ingen centrifug.
    Tack, jag provade faktiskt det sist och det blev betydligt bättre, men ändå inte helt perfekt. Men det kanske ändå är bäst att förtvätta...
  • GOBLIgobli
    Fiffa5 skrev 2010-04-20 17:54:45 följande:
    Tack, jag provade faktiskt det sist och det blev betydligt bättre, men ändå inte helt perfekt. Men det kanske ändå är bäst att förtvätta...
    Sen kan det ju vara att till väskor är det inte riktigt samma "krav" på krympning som till kläder. Menar, en väska blir ju inte för kort i benen efter första tvätten.
    Jag brukar tumla det dyngsura tyget så det blir stryktorrt och sen stryka det helt torrt och då baske mig blir det slätt!
    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • Fiffa5
    GOBLIgobli skrev 2010-04-20 18:04:48 följande:
    Sen kan det ju vara att till väskor är det inte riktigt samma "krav" på krympning som till kläder. Menar, en väska blir ju inte för kort i benen efter första tvätten. Jag brukar tumla det dyngsura tyget så det blir stryktorrt och sen stryka det helt torrt och då baske mig blir det slätt!
    Men blir det inte såna blekta veck när du tumlar då? Jag är urlat och orkar sällan stryka mina tyger, men det borde jag ju förstås!
  • GOBLIgobli
    Fiffa5 skrev 2010-04-20 18:15:32 följande:
    Men blir det inte såna blekta veck när du tumlar då? Jag är urlat och orkar sällan stryka mina tyger, men det borde jag ju förstås!
    Nej för tumlaren går ju mycket mjukare och fluffar till. Centrifugen pressar tyget mot trumman och samtidigt blir det också viss nötning på vecken, därav de blekta ränderna.
    Och jag lovar om du gör som jag med att stryka tyget torrt, har du ett finfint tyg som ser ut som nytt. (Ja så gott som iaf)
    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • MarJoDe
    Fiffa5 skrev 2010-04-20 17:32:17 följande:
    Jag har köpt några lite kraftigare bomullstyger från Stoff och Stil, tror de kallas halvpanama. Men när jag tvättat några av tygerna har de tappat så mycket färg och så har det blivit veck i tyget som har blekts...trots att jag bara tvättat i 40 grader. Om jag ska sy dagiskassar, tror ni jag kan skippa att förtvätta tyget då så att det fortfarande är fint, eller är det dumt....??
    Vissa tyger måste man tvätta i 60 grader för att binda färgen.
    Jag har en syblogg
  • stor grön drake

    Vet någon om det går att få tag på Husqvarna bruksanvisningar som PDF? Jag blir inte klok på deras hemsida och skulle behöva läsa den igen. Min har försvunnit i någon av flyttarna, men garanti papren fanns kvar


    091109 ♥ Linus ♥ dragon-pup.blogspot.com
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd