• Äldre 7 Mar 15:10
    600983 visningar
    11405 svar
    11405
    600983

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Emster­salste­r
    Äldre 27 Apr 10:13

    God förmiddag i stugorna!
    Här vankas det applikationer under sovstunden men jag undrar om jag behöver fliesofix när jag ska sy på linne och applikationen är av bomullstyg. Jag har både det och Totally stable hemma men just när man inte ska sy i elastiskt material, är det nödvändigt med fliesofix då?


  • siriiu­s
    Äldre 27 Apr 10:16

    Kan man sy byxor i bomullstyg utan stretch och ha mudd upptill? Eller är det svårt om man är en ovan sömmerska?


    *~ Loke 070721 ~*~ Lithea 090517~*
  • Mimmi 71
    Äldre 27 Apr 10:19
    Emstersalster skrev 2010-04-27 10:13:17 följande:
    God förmiddag i stugorna! Här vankas det applikationer under sovstunden men jag undrar om jag behöver fliesofix när jag ska sy på linne och applikationen är av bomullstyg. Jag har både det och Totally stable hemma men just när man inte ska sy i elastiskt material, är det nödvändigt med fliesofix då?
    Vliesofix för att klistra på applikationen skall du nog använda, men totally stable för att inte tyget skall dra sig behövs ju inte i stumma tyger.
  • Äldre 27 Apr 10:23
    siriius skrev 2010-04-27 10:16:46 följande:
    Kan man sy byxor i bomullstyg utan stretch och ha mudd upptill? Eller är det svårt om man är en ovan sömmerska?
    Det går så bra så... Kör på
  • Emster­salste­r
    Äldre 27 Apr 10:24

    Ja, tvärtom såklart, ni hör ju att jag är ny på det här. Tack, Mimmi!


  • plura
    Äldre 27 Apr 11:25
    Minxy skrev 2010-04-26 21:23:59 följande:
    Ja jag märker det...men man kan ju knappast ta 99:- för en tröja som kostar mer än 160:- i enbart material! Men det är som du säger - många vill köpa till H&M's priser, och det går ju bara inte.
    En del har ju väldigt lustig syn på det här med priser. Man betalar gladeligen 300 000 för en ny Volvo men barnens kläder får inte överstiga HMs priser.
    Vilka för övrigt (trots ibland tveksam kvalitét är skrämmande låga)
    Jag betalar mer för "väl hemmasytt" än vad jag ger för po.p, molo. Är man oerfaren måste man ju iallfall ta för materialet (tiden=träning =) ) 
    Tänk på att du kanske får mycket spill, som du kan använda till annat. Den kanske inte köparen vill betala för.
    Var köper man bra dragkedjor till vettigt pris? (vet inte ens vad ett bra pris är) 
    Har sett att det finns mycket på tradera, men vill nog ha snabbare än så + att jag vet inte längden nu.
    Det är till en ytteroverall i joggingtyg till bebis, som jag bara kommit till mönstret på än -hela familjen är nu sjuk -så den lär dröja ett tag *suck*
  • Äldre 27 Apr 11:40
    plura skrev 2010-04-27 11:25:37 följande:
    Stoff och Stil har ett bra utbud på dragkedjor och priset är överkomligt. Sen har man ju leveranstiden, då....
  • Mimmi 71
    Äldre 27 Apr 11:42

    Bibbi har ju dragkedjor. Priset kan man inte klaga på och leveranstiden är ju outstanding

  • Äldre 27 Apr 12:36

    Blää.....jag blev så inspirerad av Kaja's kisse, så jag ville snabbt börja sy en egen. Men jag går BOM på det där med mönster! Hittar inget mönster någonstans och nu har jag googlat mig blodig
    Ska se om man kanske kan knåpa ihop ett eget mönster....


  • Äldre 27 Apr 12:58

    Minxy, det kanske inte finns just den katten som kommer från en bok (kolla på biblioteket) men på Etsy säljer många fina pdf mönster till gosedjur som man kan ladda ner för några tior.


    Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd