• Äldre 7 Mar 15:10
    598783 visningar
    11405 svar
    11405
    598783

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • plura
    Äldre 10 May 12:42
    Catwomen07 skrev 2010-05-10 11:09:29 följande:
    Mätte precis en luftig tröja lillan har på sig och måttet var ?!?! glömde det slutar på 9 *mäter igen* gjorde det visst inte alls. Bakstycket mätte 34cm ärmhåla till ärmhåla.
    Tack
    En till fråga har gjort sprund och knapp (sån där ögla -kan det heta träns?) bak tänkte även göra öppning fram.
    Har sytt ihop bakstyckena med raksöm och pressat ner sömsmånen -måste jag sy fast den också tror ni?
    Den sitter ju fast upptill och nertill i kantband resp. fåll, men det kanske inte räcker -vill inte ha knöligt då liten ligger på rygg.
    -Hoppas att ni förstår vad jag menar.
    Har även tänkt göra med knäppning på axeln också och slippa mittsömmen, men vill använda lite tygrester då jag tänkt göra flera åt honom.
    (Hmm önskar att jag hade syslöjd istället för träslöjd, på högstadiet. Då hade jag kanske vetat eller åtminstonde kunnat förklara med rätt termer.)
  • Äldre 10 May 12:58

    Någon som har antingen mönster eller ett par shorts i storlek 62?
    Har massa styvbitar kvar och tänkte ta vara på dom o sy shorts till lillgrabben.
    Har dock inga plagg i 62 än o jämnföra med.
    Skulle behöva en innerbenslängd på shorts i 62.

    Ska sy dom som ett par muddbyxor, fast med korta ben då förstås{#lang_emotions_laughing}

  • Äldre 10 May 14:54
    ak74 skrev 2010-05-10 11:25:07 följande:
    Hmmm... I vilken tidning fanns det mönster på kallingar/underbyxor? Skäms nästan för det har varit uppe så många gånger i den här tråden... Min 4,5-åring berättade för mig i dag att de röda kallingarna med svart på (ett par boxer) gjorde ont i midjan och då smälter mammas hjärta. Klart han ska ha ett par exklusiva hemsydda kalsonger som inte skaver
    Ottobre 2004/4 har mönster till underkläder och då bla boxershorts. Vet inte om det var den du sökte?
  • Äldre 10 May 15:42

    Hjälp! Jag har ågren....


    Som ni vet la företaget jag arbetar på ner vid årsskiftet. Alla anställda blev arbetsbefriade under uppsägningstiden.
    För 2 veckor sedan sökte jag 2 jobb. Redan samma vecka ringde de från ena stället och ville ha mig på intervju. Idag ringde de och sa att jag får jobbet om jag fortfarande är intresserad. Kul!
    Men saken är den att detta jobbet innebär att jag har totalt 2,5 timme i resväg varje dag. Arbetstid mellan 7 - 16 vilket innebär att jag får åka hemmifrån 5.30 varje morgon och är hemma 17.30. Vi måste köpa en bil till eftersom sambon då för första gången på 12 år får ta ansvar för hämtning och lämning av barn (ej populärt). Sen har vi ju äldste sonen som har så mycket strul i skolan. Under hela april och maj har vi varit på minst ett möte i vecka som har gällt sonens beteende i skolan...
    Så hur i hela friden ska jag göra. Jag bad att få betänketid till i morgon. 
    Jag har lite krokar ute på andra närmare håll men väntar inget besked förrän i juni på dessa. Vågar man tacka nej och hoppas på annat...?
    Hur har ni andra med resväg till jobb? Orkar man verkligen 12-timmarsdagar med 3 barn?
    Jag vet varken ut eller in just nu...
  • Stratu­s
    Äldre 10 May 16:08

    Ojojoj, inget lätt bestlut. Jag har idag 15 min med bil och sedan 8 min med tåg till jobbet, det är jätteskönt. Jag ville söka ett jobb i höstas med det hade inneburit säkert 1,5 timmes resväg, enkel väg. Men jag kunde ju välja bort det eftersom jag har ett jobb. Men förutom familjen vill man ju också ha lite tid över till annat också, som att sy, eller nåt...

    Är det värt det? blir du helt inkomstlös om du inte tar jobbet, eller har du någon form av akassa eller föräldradagar kvar? Även om du har mindre pengar på akassa eller fp, så kanske du inte får ut så mycket mer i slutändan och du jobbar och ändå måste köpa en till bil, försäkra den, köra den... Svårt.

  • Äldre 10 May 16:38
    Stratus skrev 2010-05-10 16:08:13 följande:
    Ojojoj, inget lätt bestlut. Jag har idag 15 min med bil och sedan 8 min med tåg till jobbet, det är jätteskönt. Jag ville söka ett jobb i höstas med det hade inneburit säkert 1,5 timmes resväg, enkel väg. Men jag kunde ju välja bort det eftersom jag har ett jobb. Men förutom familjen vill man ju också ha lite tid över till annat också, som att sy, eller nåt... Är det värt det? blir du helt inkomstlös om du inte tar jobbet, eller har du någon form av akassa eller föräldradagar kvar? Även om du har mindre pengar på akassa eller fp, så kanske du inte får ut så mycket mer i slutändan och du jobbar och ändå måste köpa en till bil, försäkra den, köra den... Svårt.
    Jag blir inte arbetslös på riktigt förrän 1 juli och har fram tills dess min vanliga månadslön så om jag tackar nej så påverkar detta inte ekonomin ett dugg.
    Det lutar nog åt ett nej. Tid med familjen är värt mycket mer än en normallön. Fick även höra av facket att detta företaget saknar kollektivavtal...
  • Äldre 10 May 17:04
    Jalapeno skrev 2010-05-10 09:44:08 följande:
    kolla in min unges nybloggade konstverk: syltigochsaftig.blogspot.com/2010/05/sy-filis... jag höll på att få slag. Det är en lång korridor mellan de fotade rummen som också hade ett jämt fint lager....
    Åh herregud!! Ja, sådana där kulor är inte att leka med.
  • GOBLIg­obli
    Äldre 10 May 17:10
    ak74 skrev 2010-05-10 16:38:01 följande:
    Jag blir inte arbetslös på riktigt förrän 1 juli och har fram tills dess min vanliga månadslön så om jag tackar nej så påverkar detta inte ekonomin ett dugg. Det lutar nog åt ett nej. Tid med familjen är värt mycket mer än en normallön. Fick även höra av facket att detta företaget saknar kollektivavtal...
    Låter som du ska dra öronen åt dig och så lång restid tycker jag är alldeles för mycket.
    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • Tjej 83
    Äldre 10 May 17:12
    Jalapeno skrev 2010-05-10 09:44:08 följande:
    kolla in min unges nybloggade konstverk: syltigochsaftig.blogspot.com/2010/05/sy-filis... jag höll på att få slag. Det är en lång korridor mellan de fotade rummen som också hade ett jämt fint lager....
    neeeeej    gud som de ser ut haha..
    ja där har ni o städa o hitta kulor i evigheter... vad kan barn inte hitta på
  • Äldre 10 May 17:18
    ak74 skrev 2010-05-10 16:38:01 följande:
    restiden och avsaknaden av kollektivavtal tycker jag låter inte bra (bra meningsbyggnad där )
    Bil+skatt+försäkring+bensin är dessutom äckligt dyrt, så jag hade nog tackat nej.
    men det är mn åsikt.
    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd