• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • NCL

    Säkert jättedumma frågor men jag ställer dem ändå.
    Hur använder man differentialmatning?
    Kan man använda det t ex om man ska sy en volang och om man kan göra det hur vet man i så fall hur mycket tyg som går åt till volangen så man får det att passa? På min maskin finns det att välja på 0.6 0.8 N 1.5 och 2.0 på differentialmatningsratten, går det åt 1.5 gånger så mycket av tyget som ligger överst om man ställer ratten på 1.5 eller hur fungerar det?

    Jag tänker säkert helt fel så någon får gärna upplysa mig!


  • uniMog

    Jag använder differentialmatning för att få sömmarna släta men det borde gå att använda den för att få en rynkeffekt på volanger också.... men jag har inte provat!!

    Logiskt sett borde det vara som du skriver, 1.5 då matas ena tyget 50% fortare än det andra... men jag skulle inte våga chansa utan att prova.


    I won't turn my life around. Cause I like it upside down
  • uniMog

    "Turn the dial to a setting between 1.3 and 2 to make the front feed dog feed a greater amount of fabric. A setting of 2 will move twice as much fabric in front as in back. This setting is helpful to use when sewing knit fabrics to avoid stretching. It also can be used to purposely create gathering on woven fabrics if desired.

    Turn the dial to between 0.6 and 0.8 to make the front feed dog motion shorter than that of the back feed dog. This setting helps to eliminate puckering on delicate fabrics. It also can purposely produce a decorative wavy effect, known as lettuce edging, when used on stretchy knits."


    I won't turn my life around. Cause I like it upside down
  • linweg

    Har ni något bra tips på var jag kan hitta en förteckning på olika symaskinsnålar och dess ändamål? Jag har letat lite men hittar inget bra. Jag skulle vilja veta när man ska använda olika längder/tjocklekar och tex nu när jag ska sy en applikation i stretch på jeanstyg, vilken nål vinner då? Jag gissar på jeansnålen... elller? :)

    Ang bebispyjamasar och knappar så har har sambon infört ett förbud. Det får bara vara dragkedja (trots att det inte finns några klapphål) då vår dotter leker ål vid varje blöjbyte. :)

  • Stratus

    När Lillebror var bäbis så kom jag på att tvådelad pyjamas var bäst. Jag bytte blöja flera gånger på nätterna ibland, och att hålla på med tryckknappar i grenen i mörkret var helt värdelöst. Han låg ju inte still, har väl aldrig gjort. Så tröja och byxor var det bästa. Av med brallorna, byt blöja, på med brallor.

  • Preppy

    Nu måste jag fråga. Har en Huskylock s15. Är det fler som tycker att graderingen är skum på diff-mataren? Jag fattar inte. Sen undrar jag hur i hela friden man får till en snygg flatlock med den. Jag har ställt in exakt efter beskrivningen men mina sömmar fäller inte ut sig när jag drar. Snyft.

    Jag har i alla fall kommit på varför tråden går av på min Gammla maskin när jag syr med tvillingnål. Stygnplåten är sönderhackad. Nu ska jag "smärgla" den enligt instruktionsboken. Kan säkert vara svårt att hitta en ny. Husqvarna 2000 model 6010 årgång 1968. Tips mottages tacksamt.

  • mrsIce

    Idag fick jag ett paket med znokelefanter och ugglor, så äntligen ska lilltjejen få en gul elefantsingoallaklänning som jag så länge drömt om! Men jag blev riktigt förvånad när jag såg ugglorna, de var ju jättestora (jaa... jag är väl inte riktigt läskunnig kanske)... :-P

  • Tjej 83
    mrsIce skrev 2010-05-11 16:14:44 följande:
    Idag fick jag ett paket med znokelefanter och ugglor, så äntligen ska lilltjejen få en gul elefantsingoallaklänning som jag så länge drömt om! Men jag blev riktigt förvånad när jag såg ugglorna, de var ju jättestora (jaa... jag är väl inte riktigt läskunnig kanske)... :-P
    ja när de bara skriver måtten på hur stora de är så tänker man inte alltid på hur smått/stort det är.
    men om de hade visat med en penna eller tändsricksask så hade de vart lättare o se.

    men de va himla fina!
  • TeDrickaren

    Kris i bygget!

    Någon som har 0,5m av JNY Designs turkosbotten med turkosa stjärnor samt rosa botten med rosa stjärnor?? vore evigt tacksam. Vet ju att JNY design har långa leveranstider samt att jag inte riktigt har pengar till att lägga en större beställning....

    Kan väl inboxa mig om det finns någon som vill!


    Älskade,underbara Moa, Livia & Anton
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd