• Äldre 7 Mar 15:10
    598838 visningar
    11405 svar
    11405
    598838

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • plura
    Äldre 12 May 09:54
    Fiffa5 skrev 2010-05-12 09:42:42 följande:
    När jag sydde muddbyxor med resår i midjemudden gjorde jag så att man kan regelera längden på resåren. Praktiskt när man inte riktigt vet midjemåttet på den som ska få byxorna. fridoli.blogspot.com/2010/04/djungelset.html
    Ett sånt färdigt med knapphål?
    -Ångrar att jag inte köpte det och vill helst inte handla mer den här månaden
    mrsIce skrev 2010-05-12 09:13:10 följande:
    Har inte ens tvättat den än, men jag kan meddela när tyget blivit byxor som blivit tvättade ett par gånger.
    Ja jättegärna
    Frågar här om det är nån som vet.
    Har köpt en flower loom på loppis (som om jag var gjord av tid) -man kan göra blommor av garn på den -tror ni att det går att tvätta garnblommor.
    Tänkte sätta några på dotterns väska (har inte gjort nån än) men den behöver tvättas ibland.
  • Tjej 83
    Äldre 12 May 09:58

    jaa lila till turkost låter med fint, tror ja tar de istället för orange..

    men vart har de finast gul o mörklila / lila interlock som ja kan kanta med?

    reglerbart resår i midjan är jättebra på barnbyxor!

  • Äldre 12 May 10:08
    plura skrev 2010-05-12 09:21:09 följande:
    I den muddtabellen som du fick är midjemudden anpassad för att sitta uppe utan resår. Om du klipper resåren lika lång som mudden (efter tabellen) är det risk för att resåren kommer att sitta åt i magen. Resår är ju mycket hårdare än mudd. I t.ex Ottobre står det att midjeresåren ska vara midjemåttet minus 5-6 cm (tror jag), mudden är väl 75% av midjemåttet.
    Om du inte har midjemått är knapphålsresår en bra idé. En annan idé är dragsko eller att lämna lite öppet så det går att justera resåren i efterhand...
  • Äldre 12 May 10:22
    plura skrev 2010-05-12 09:54:49 följande:
    Ja, just ett sånt med färdiga knapphål. Tror att Bibbi har det...
  • plura
    Äldre 12 May 10:52
    Fiffa5 skrev 2010-05-12 10:22:14 följande:
    Ja, just ett sånt med färdiga knapphål. Tror att Bibbi har det...
    Såg nu att du länkat
    -Mmm det blir att handla knapphålsresår -synd att man inte tänker före man handlar.
  • Mimmi 71
    Äldre 12 May 11:36

    Säger som det sagts tidigare - användern man resår så skall man göra den större än midjemudden för annars blir den för hård om magen. Det finns ju lite olika hårdheter på bred resår men vanligtvis så brukar jag göra midjeresåre bara någon cm mindre än midjemåttet, medan mudden görs betydligt mindre.

  • Stratu­s
    Äldre 12 May 11:38

    Trots att jag försöker tänka innan jag handlar så lyckas jag aldrig få med allt. Eller så är det samma som med städningen hemma, jag blir aldrig klar.

    Igår kom ett lass med tyger från JNY. Jag kom inte ens ihåg vad jag hade beställt... Lillebror gillade fordonstyget men meddelade att det rosa var för Storasyster. Gillar inte du rosa undrade jag, "nej, jag gillar gul". 2 år, fordon ska det va, men inte rosa...

  • Tjej 83
    Äldre 12 May 12:08
    Tjej 83 skrev 2010-05-12 09:16:36 följande:
    de va ju konstigt men hon hade väl redan färdiga paket att skicka iväg, men våra tygr får hon klippa till, o har hon redan packar ner dem så tar de la lite extra tid o packa upp dem o klippa till.. vet vi ju inte. men då kunde hon ha mailat o sagt de? hoppas de kommer snart
    va som ja trodde,  jag mailade henne of råga o fick svar direkt.
    att en del va flyttade o en del inte.
    samt att alla stuvpaket redan va packade o därför skickades de först.
    men hon skulle klippa till mina idag o skicka.
    de va snällt. men ja sa de inte va bråttom,,  vill va en snäll kund 
    snälla av henne iaf.
  • Äldre 12 May 12:09
    Stratus skrev 2010-05-12 11:38:43 följande:
    Trots att jag försöker tänka innan jag handlar så lyckas jag aldrig få med allt. Eller så är det samma som med städningen hemma, jag blir aldrig klar. Igår kom ett lass med tyger från JNY. Jag kom inte ens ihåg vad jag hade beställt... Lillebror gillade fordonstyget men meddelade att det rosa var för Storasyster. Gillar inte du rosa undrade jag, "nej, jag gillar gul". 2 år, fordon ska det va, men inte rosa...
    Min son gillar också gult. Han ville ha Mjuka tygers gula med lila fordon. Tyvärr blev detta tyget aldrig till... Kanske ska satsa på JNY:s  gula fordon istället...
    Ang städningen är det samma här... Ett evighetsjobb... 
  • Mari78 m pojktr­iss
    Äldre 12 May 12:22

    Jag tror minsann att det är min lista med mått för midjemudd & benmudd som florerar runt. Så jag kan svara att midjeresåren definitivt skall vara betydligt längre än muddmåttet. I stl 98 (som min minsting har) sätter jag en resår med omkretsen 46. Klipper dock till den 48 cm och lägger ändarna omlott och syr ihop med zigzag.
    Då är resåren 4 cm kortare än hand midjemått och det brukar bli perfekt.
    Sedan listan skrevs har jag ändrat och numera är det väl först från stl 110 jag brukar sätta resår. I övrigt extra lång mudd. Ibland får även större storlekar lång mudd, men då får man se till att göra mudden ganska tight så de verkligen sitter uppe.

    Nej, nu är det dags att sätta knappar på bodys igen. Vore skönt att bli färdig idag

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd