• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Fiffa5
    Skumboll skrev 2010-05-25 14:09:15 följande:
    Ja, då hade du för lång remsa. Ärmar brukar jag kunna gå ner till 65% ibland beroende på tygets kvalitet. 
    Aha, bara 65% där. Ja då tog jag för långt.   Men om det bubblar sig så här lätt...hur ska man veta att man drar tillräckligt??  Är det lättare att kanta med vanlig muddväv??
  • Skumboll
    Fiffa5 skrev 2010-05-25 14:19:27 följande:
    Aha, bara 65% där. Ja då tog jag för långt.   Men om det bubblar sig så här lätt...hur ska man veta att man drar tillräckligt??  Är det lättare att kanta med vanlig muddväv??
    Kan du inte testa på en spillbit först? Testa olika längder för att se vad som blir bra?
    När jag kantat på vanligt sätt så har jag först tyckt att jag drar alldeles för mycket, när det sedan är klart ser det finfint ut. Så du kan säkert dra mer än du tror. 
    När jag kantade utan kantbandsmojäng var jag inte alls förtjust i att kanta med muddväv, men det är min högst personliga åsikt. Muddväv har ju lycra i sig och beter sig lite annorlunda än interlock. Drar man för mycket i muddväven blir det ju som någon skriver ovan som en manet. Det är inte heller så lätt att pressa till den kanten. 
    Svårt att ge något generellt råd, allt är en smaksak. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

    Ska jny höja priserna förresten?


    Var in på hennes webshop, lite tyger hade hon lagt upp men priset på jerseyn var 175 kr/metern. 
    ♥ Simon ♥
  • Fiffa5
    Skumboll skrev 2010-05-25 14:26:14 följande:
    Tack, får testa på en provbit. En sista fråga bara om du orkar!
    När jag stickar ner mudden med tvillingnålen, ska jag dra i tyg+ mudd då också??
  • gewjyn
    yrväder skrev 2010-05-24 21:26:09 följande:
    En fråga, bör solskyddskläder vara tajta, eller kan man sy dom lite större? Är rädd att hon ska växa ur dom innan sommaren är över annars. Sen tycker jag väl iof att det ser så flummigt ut med värsta supertajta dressen, så jag hade hellre sytt nåt som är lite mindre tajt.
    Kolla in Edenbabys solskyddskläder, mer "vanliga" än badklädersstuket. www.edenbaby.se/catalog.php
  • Skumboll
    Fiffa5 skrev 2010-05-25 14:32:15 följande:
    Nja, du behöver nog bara dra så pass att själva kantremsan blir slät så att det blir lite enklare att sy. Du ska inte dra ut själva tyget ytterligare. Det har inte jag gjort i alla fall.  
    Eh, hoppas d förstod vad jag menade...
    ♥ Simon ♥
  • ak74
    Skumboll skrev 2010-05-25 14:30:29 följande:
    Ska jny höja priserna förresten? Var in på hennes webshop, lite tyger hade hon lagt upp men priset på jerseyn var 175 kr/metern. 
    Jag tror hon skulle höja priserna med några kronor pga höjt pris på bomull.
    Då hade jag tur. Beställde i fredags och fick besked i förmiddags att paketet var skickat.
  • Skumboll
    ak74 skrev 2010-05-25 15:27:06 följande:
    De nya priserna visas inte på det vanliga beställningsformuläret dock, så man kan fortfarande beställa till det billigare priset. 
    Jag orkade inte vänta på de randiga mer nu så nu betalade jag mina hittills tre ordrar. 
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd