• Äldre 7 Mar 15:10
    600086 visningar
    11405 svar
    11405
    600086

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 29 May 09:20
    Kaja skrev 2010-05-28 20:32:27 följande:
    Nyheter: Polisen misstänker att den så kallade Göteborgsmaffian har återupptagit verksamheten med langning. En privatperson såg idag en misstänkt affär äga rum i östra Göteborg. Två synnerligen misstänkta kvinnor i 30-40-årsåldern lämnade över ett misstänkt paket. När polisen kom till platsen var dock båda kvinnorna försvunna. En del sytrådar har dock säkrats, men hittills så är Polisens talesman Inge Tygh förtegen om vilken typ av sytrådar det rör sig om. Rykten gör dock gällande att det kan röra sig om den sk Znok som nu sprider sig i snabb takt över landet. Och att det när affären även var två små barn närvarande. "Chockerande! Hur kan man utsätta små oskyldiga barn med sådant!" säger en boende i området. Båda barnen hade dessutom tydliga spår från tidigare langning. Då i form av Sanetta och FabricFairy, den senare något som har fått starkt fäste i Sverige. Man har misstankar om att det även i Norra delarna av Göteborg kommer att ske affärer med andra missbrukare av tyger. Även denna gång rör det sig om Znok. Vidare spaningar pågår och polisen har finkammat stora delar av Göteborg och har bland annat siktats på E6 i full fart söderut med blåljus på, men tydligen så klarade sig maffian undan Polisen.
    Strax norr om Göteborg har jag hört talas om ett nu mycket stort innehav av tyg och mer på ingående hos en 3-barnsmamma. Lite oansvarigt eftersom hon nu i helgen är gräsänka till råga på allt. Hur ska barnen klara detta? Kommer de få någon mat? Vem kommer att se till dem när deras mamma svävar in i sybubblan?
    JAG ÄR MYCKET OROAD ÖVER DETTA!!!
  • Äldre 29 May 09:28
    Fiffa5 skrev 2010-05-28 21:23:55 följande:
    Tack för tipsen om OL. Hihi, som vanligt tycker alla olika och det är väl helt enkelt upp till mig att ta reda på vad jag gillar bäst.  Kanske får invänta en ny symässa innan jag bestämmer mig.  Var bara lite sugen på att passa på och köpa en hos SMD när vi åker över till skottland snart. Men mannen blir nog lycklig om jag väntar
    Mitt råd är att köpa en enkel OL. De är inte så svåra att trä. Jag hade först en enkel singer som var hur enkel som helst. Sen fick jag habegär och bytte upp mig till en Pfaff coverlock (kombimaskin) för jag ville ha täcksöm. Det var en miss. Maskinen är jättebra som Ol men jag har aldrig fått kläm på täcksömmen så jag kompletterade med en CP efter några år.
    Det jag måste ha på en OL är diffmatning, 4-trådig ol-söm och rullfåll och det finns på de flesta maskiner i dag.
    När jag trär min OL knyter jag gripartrådarna och trär nåltrådarna "för hand". Det går hur lätt som helst och ofta utan pincett
  • Nhelia
    Äldre 29 May 09:33

    Än så länge provar min 2-åring glatt allt jag syr, men jag kan i stort sett inte sy till 3-åriga systerdottern längre för hon ska bara ha prinsessklänningar i rosa...det blir lite tråkigt efter ett par stycken

  • Äldre 29 May 09:38
    ak74 skrev 2010-05-29 09:28:47 följande:
    Då kanske jag ska nöja mig med Janome 644D i alla fall... (tänker på Babylocken...). Svårt att bestämma sig.
  • Nhelia
    Äldre 29 May 09:38

    Jag kan tillägga att min lille blev överlycklig över sin nya elefant- och nyckelpigetröja (finns i bloggen). Jag är verkligen glad så länge det håller i sig! Det är ju inte så roligt att sy när man inte ens vet om barnet kommer vilja ha på sig kläderna.

  • Äldre 29 May 09:47
    Kaja skrev 2010-05-29 09:16:34 följande:
    Hm. Dottern hade inte på sig byxor mellan Augusti förra året och början av April. Nu går det under TVÅNG att få på henne dem. Helst ska det vara tights och strumpbyxor. Mjuka stuprörsjeans går under tvång...
    *ASG* Lilla fröken fjolla började dagis som 3-åring (januari), och kom sedermera hem och förklarade för min stackars syster att hon måste ha kjol eller klänning på dagis, annars tror alla att hon är pojke. Min syster är "pojkflicka" och vägrade totalt klänning som liten...
    ak74 skrev 2010-05-29 09:20:09 följande:Strax norr om Göteborg har jag hört talas om ett nu mycket stort innehav av tyg och mer på ingående hos en 3-barnsmamma. Lite oansvarigt eftersom hon nu i helgen är gräsänka till råga på allt. Hur ska barnen klara detta? Kommer de få någon mat? Vem kommer att se till dem när deras mamma svävar in i sybubblan?
    JAG ÄR MYCKET OROAD ÖVER DETTA!!!
    Ring socialen!
    Sen kan du ringa SäSt (Sömnadsänklingarnas Stödtelefon) så att de han hjälpa denna djupt tygnarkomaniska kvinnas make, när han kommer hem till ett hem i uppror, täckt av tygludd, med en bortglömd dammsugare slängd framför syrums dörren för att förhindra att barnen kommer in och stör. Alternativt möts redan i trappen av barnen som blivit utlåsta då de tafsat på tyglagret...
    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • Äldre 29 May 09:52
    stor grön drake skrev 2010-05-29 09:47:36 följande:
    *ASG* Lilla fröken fjolla började dagis som 3-åring (januari), och kom sedermera hem och förklarade för min stackars syster att hon måste ha kjol eller klänning på dagis, annars tror alla att hon är pojke. Min syster är "pojkflicka" och vägrade totalt klänning som liten... Ring socialen! Sen kan du ringa SäSt (Sömnadsänklingarnas Stödtelefon) så att de han hjälpa denna djupt tygnarkomaniska kvinnas make, när han kommer hem till ett hem i uppror, täckt av tygludd, med en bortglömd dammsugare slängd framför syrums dörren för att förhindra att barnen kommer in och stör. Alternativt möts redan i trappen av barnen som blivit utlåsta då de tafsat på tyglagret...
  • Äldre 29 May 10:07

    Frida S - Jag använder samma mönster som ak 74. 

    Creative Workshop 301 från Ottobre, jättebra! Finns hos Nea Nobelle bl.a. Brukar dock förlänga den något åt min grabb! {#lang_emotions_laughing}

  • plura
    Äldre 29 May 10:10
    stor grön drake skrev 2010-05-29 09:47:36 följande:
    *ASG* Lilla fröken fjolla började dagis som 3-åring (januari), och kom sedermera hem och förklarade för min stackars syster att hon måste ha kjol eller klänning på dagis, annars tror alla att hon är pojke. Min syster är "pojkflicka" och vägrade totalt klänning som liten... Ring socialen! Sen kan du ringa SäSt (Sömnadsänklingarnas Stödtelefon) så att de han hjälpa denna djupt tygnarkomaniska kvinnas make, när han kommer hem till ett hem i uppror, täckt av tygludd, med en bortglömd dammsugare slängd framför syrums dörren för att förhindra att barnen kommer in och stör. Alternativt möts redan i trappen av barnen som blivit utlåsta då de tafsat på tyglagret...
    Ja stöd till anhöriga är jätteviktigt.
  • plura
    Äldre 29 May 10:14
    Nhelia skrev 2010-05-29 09:38:55 följande:
    Jag kan tillägga att min lille blev överlycklig över sin nya elefant- och nyckelpigetröja (finns i bloggen). Jag är verkligen glad så länge det håller i sig! Det är ju inte så roligt att sy när man inte ens vet om barnet kommer vilja ha på sig kläderna.
    Åh vad fin den var.
    Måste försöka mig på det här med applikationer.
    Mitt huvud är sprängfyllt med idéer men jag kan inte konsten och tekniken att förverkliga dem bara.
    Min dotter är inte alls nån klänningtjej (än?) 
    Lite synd för hon har flera fina och så är mjukisbyxor lite trist vid speciella tillfällen.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd