• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • FannyN
    yrväder skrev 2010-06-16 23:15:03 följande:
    Jag vet att det var uppe här då hon hade lagt upp det inlägget i bloggen, jag höll på att storkna då jag såg det, hade själv precis köpt det på ohlssons för 39 kr. Det är väl en sak att lägga upp det på tradera där folk kan buda och själv kan välja hur mkt dom vill ge, men att lägga upp det för överpris på bloggen tycker jag är fel.

    Tror hon köpt det på ohlssons, hon har nog angett det när hon bloggat om plagg sydda av det tyget.
    Då är det inte jag som är helt knäpp...jag köpte tyg via en tygblogg jag följer fleece och betalade helt normalt pris men tyckte det var fint. Får hem en fleecefilt tunn och skrynklar verkligen från Rusta för 39 kronor. Jag förstår verkligen att tjejen inte sytt av den för det går inte. Jag blev ledsen på riktigt,tyckte det var elakt gjort. Själv skulle jag inte ha kul för de hundralapparna alls.
  • Mimmi 71
    madebyinferno skrev 2010-06-16 21:34:40 följande:
    vad föredrar ni till t-tröjor, raglan eller isydd ärm??

    hur gör jag för att inte kantbanden i skarven inte ska glida isär/förskjutas när jag syr ihop tex en tröja i sidsömmen är så arg på OL så jag snart slänger ut den (fast det beror nog mer på mig och förtjocka kantband)

    som leder mig till nästa fråga... Är det denna jag ska ha om jag tycker fyrvikt blir förtjockt på CP´n????

    viewitem.eim.ebay.se/INDUSTRIAL_COVERSTITCH_M...

    Och till vad skulle man kunna tänka sig att använda denna??

    viewitem.eim.ebay.se/JANOME_COVERPRO_FITS_SIN...
    Jag är helt insnöad på raglanärm och använder mig av avig täcksöm som dekoration.

    För att inte kantbandet skall glida så brukar jag börja i den ända att sy där kantbandet är. Finns det i båda ändarna så gör jag helt enkelt så att jag börjar i ena ändan syr till mitten och kör ut och gör likadant från andra ändan (inträffar bland annat på bodies och om man har kantband nedtill på tröjan. Ialla fall så lyfter jag pressarfoten och kör in tyget till nålarna, sänker pressarfoten och vevar för hand de två första stygnen. Sedan är det bara att gasa.
  • ErikaFika

    Hej igen.. En fråga, IGEN.. Jag håller på att sy en kjol av ett tyg som till större delen är vitt med lite grönt på. Tänkte har snedslå nedtill och har endast röd hemma, men tror det kan bli fint. En fundering kom dock upp, bör man förtvätta snedslån? Kan den färga av sig i tvätten på det vita tyget?
    Snedslån är köpt av Bibbi, så bra kvalitet antar jag.
    Hur brukar ni göra?

  • Mimmi 71

    Om du tvättar snedslån innan så förvinner stärkelsen och den är betydligt svårare att sy på. Jag tror inte den skall färga av sig, men jag "lovar" inget. Någon annan har kanske bättre erfarenhet av detta.

  • TeDrickaren

    Behöver hjälp,

    Midjettmått på 110/116cm?? hur lång resår??


    Älskade,underbara Moa, Livia & Anton
  • lindalake
    FannyN skrev 2010-06-17 11:14:37 följande:
    Då är det inte jag som är helt knäpp...jag köpte tyg via en tygblogg jag följer fleece och betalade helt normalt pris men tyckte det var fint. Får hem en fleecefilt tunn och skrynklar verkligen från Rusta för 39 kronor. Jag förstår verkligen att tjejen inte sytt av den för det går inte. Jag blev ledsen på riktigt,tyckte det var elakt gjort. Själv skulle jag inte ha kul för de hundralapparna alls.
    usch, riktigt fult gjort förstår att du blev ledsen
  • Ullerull

    linjo och yrväder: Jag köpte 1,5 meter av henne för 200:- och idag på ohlssons köpte jag 2 meter för 78:-
    Tycker också att det är taskigt, men jag förstår henne till viss del, ohlssons finns inte överallt (eller de kanske har på nätet) och kan hon göra sig en hacka att köpa andra tyg för så är ju det bra för henne. Men tradera hade ju varit helt klars schystare(?)...

    Hon lurade mig ordentligt, men så kan det gå när man inte kollar upp saker, jag har lärt mig en läxa....

  • Jalapeno
    plura skrev 2010-06-17 08:49:01 följande:
    Nä nu är det väl dags att prova på en singoalla antar jag. Vissa syr 5 på en kväll ( ) och jag har inte ens provat på denna ädla form.
    Jag har inget mönster så det blir att prova sig fram -så hur mycket extra måste man ta till i halsen för att det ska bli fint. Kan säga att strl jag tänkt sy blir ungerfär 98
    Eller ska jag skaffa mig ett mönster och i så fall vilket?

    "sydde klart", inte sydde. Jag ska beställa Welinders bok på bibblan för alla singoallor från den verkar få så fint fall
  • Kaja

    En fråga. När ni syr ihop resår. Hur gör ni då?? Jag brukar göra så att jag lägger dem lite omlott och så zick-zackar jag över vikningen och så backar jag tillbaka (lättare att klippa av fyra trådar på samma sida resåren). Det funkar fin-fint om man syr ihop breda resårer, men nu har jag fäst ihop 5mm-resårer och då blir det inte bra. Alltsomoftast så flyttar resåren lite på sig och då kommer inte sömmen rakt över, utan de hänger bara ihop med två trådar. Det går ju att sprätta och börja om från början, men det är så retligt.

    Använder 5mm-resår i ärmar och hals på singoallor. Eller är ni andra så fiffiga att ni knyter?


    Sew much fabric - sew little time!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd