• Äldre 7 Mar 15:10
    600717 visningar
    11405 svar
    11405
    600717

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Mimmi 71
    Äldre 18 Jun 15:18
    lilla sol skrev 2010-06-18 13:06:45 följande:
    Tack för tipset om att Welinders bok har Singoalla-mönster Jalapeno!

    Här var det kö på boken på bibblan - många sytrådsläsare Glad, innan jag får boken är väl säsongen slut.

    Frågade ju om tips på överdragsbyxmönster från Ottobre för ett tag sedan. Sydde till slut ett par "Pluto" ur 6/2008, verkar väldigt vida, är glad att jag förlängde och smalnade av något. Tyvärr vägrar modellen ens ha på dem så länge så att jag ser om resåren i midjan blev lagom... Hur mycket kortare än midjemåttet klipper ni bred mjuk resår? Tog kanske 4 cm kortare och tycker de verkar stora, men som sagt jag avvaktar ordentlig provning :)
    Hos oss är det nog också kö på Welinder, jag ställde upp mig på kö för en bok i grannstaden 7 mil bort i höstas. Inser att det nog har blivit något fel och jag inte står på den kön längre Skall försöka få mig ett eget exemplar, men den för störra barn är väl slutsåld?
  • tinni7­8
    Äldre 18 Jun 16:23

    Jag var på biblioteket idag och beställde Welinders bok på fjärrlån.


  • plura
    Äldre 18 Jun 17:03
    tinni78 skrev 2010-06-18 16:23:32 följande:
    Jag var på biblioteket idag och beställde Welinders bok på fjärrlån.
    Ja så kan man ju göra.
    Ska kolla det i morgon -fast det lär väl vara evighetslång väntan där med. 
  • Ulleru­ll
    Äldre 19 Jun 00:00

    Men vilken bok har bäst basmönster, welinder eller meedom?

  • gewjyn
    Äldre 19 Jun 07:28
    gewjyn skrev 2010-06-18 15:01:40 följande:
    Är det någon som har testat att göra singoalla efter modell nr 11 i Ottobre 1/10? Det ska ju vara med smock, men ja tänkte testa att sy den med en smal resårkanal istället. Får se när jag hinner med det, dottern har vaknat och hittills vägrat prova solhatten jag sydde medan hon sov.
    Jag sydde en efter det mönstret igår och det blev helt ok. Fast jag vek bort två cm i den kanten som är "mot vikt kant" på mönstret och jag tror att man kan ta bort lite till utan problem, för det blev mycket tyg i halsen när man drog i resåren. Jag provsydde i en psykedelisk MG-trikå, får se om jag lägger upp en bild sen. (Man kan ju lätt ta bort lite på bredden på ärmen också, förstås, det kommer jag göra nästa gång)
  • Äldre 19 Jun 09:26

    jag satt just med en kopp kaffe och läste en intervju i tidningen med arrangören av marknaden jag ska vara med på imorgon. Jag var en av hennes två favoriter! Av 40 hantverkare. Så himla roligt!! Det där med blogganonymitet är nog kört vid det här laget. 

  • GOBLIg­obli
    Äldre 19 Jun 12:15
    Jalapeno skrev 2010-06-19 09:26:40 följande:
    jag satt just med en kopp kaffe och läste en intervju i tidningen med arrangören av marknaden jag ska vara med på imorgon. Jag var en av hennes två favoriter! Av 40 hantverkare. Så himla roligt!! Det där med blogganonymitet är nog kört vid det här laget. 
    Way to go. Grattis!!
    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • sarahl
    Äldre 19 Jun 12:56

    finns olssons tyger på webben och finns det butik i sthlm

  • LumLum­Lum
    Äldre 19 Jun 13:45
    Jalapeno skrev 2010-06-19 09:26:40 följande:
    jag satt just med en kopp kaffe och läste en intervju i tidningen med arrangören av marknaden jag ska vara med på imorgon. Jag var en av hennes två favoriter! Av 40 hantverkare. Så himla roligt!! Det där med blogganonymitet är nog kört vid det här laget. 
    Fett coolt! Som min fyraåring skulle ha sagt.
  • Äldre 19 Jun 13:48
    sarahl skrev 2010-06-19 12:56:06 följande:
    finns olssons tyger på webben och finns det butik i sthlm
    Hej ja det finns i stockholm kolla in på den här sidan.

    www.ohlssonstyger.se
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd