• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Mimmi 71
    Jalapeno skrev 2010-06-21 14:40:19 följande:
    tack!!
    njae, det störtregnade och alla människor försvann. de som sålde dyrare saker kunde ta kort och vi utan kortläsare tappade nog en del kunder på frånvaro av bankomater. men lite kläder sålde jag, bla till tjejen som hade bordet bredvid. Inga kuddar men dom var det några som fotade. Bara en liten lokalblaska som frågade om hon fick fota, flera andra halade bara upp kameran. Udda beteende.
    Konstigt! (kameran menar jag )

    Synd med regnet.
  • camilla178
    Kaja skrev 2010-06-21 12:56:50 följande:
    Äsch! Gör det som en applikation i stället! Spegelvänd valfri bokstav och zick-zacka fast.

    4.bp.blogspot.com/_IUCSY2RVIiM/SyAjXA7ZeJI/AA...
    Sew much fabric - sew little time!
    Ja, det kanske är enklast. Jag kan ju prova och se om det behövs zick-zackas som Bling1975, föreslog.
  • mina12

    Hej! Jag gör ett litet inhopp här och hoppas på svar från er erfarna

    Jag ska sy i tunn velour (eller jag har för mig att det stod  att det var velour, men den känns mycket tunnare än den velour jag köpt tidigare). Den är inköpt på Jysk, kanske nån av er som känner igen den... Till min fråga: Vad ska jag ha för nål när jag ska sy i detta? Jag tycker inte att sömmen blir riktigt bra. Borde jag ha någon typ av stretchnål? Just nu har jag ingen sån utan bara en uppsättning av lite olika symaskinsnålar. Vad är då bäst att välja till detta tyg?

  • LumLumLum

    Har för mig att jag då och då har läst efterlysningar på tandtyget från Stoff och Stil. Ni har väl inte missat att det finns med på rean som startade idag?

  • yrväder
    mina12 skrev 2010-06-21 20:15:11 följande:
    Hej! Jag gör ett litet inhopp här och hoppas på svar från er erfarna

    Jag ska sy i tunn velour (eller jag har för mig att det stod  att det var velour, men den känns mycket tunnare än den velour jag köpt tidigare). Den är inköpt på Jysk, kanske nån av er som känner igen den... Till min fråga: Vad ska jag ha för nål när jag ska sy i detta? Jag tycker inte att sömmen blir riktigt bra. Borde jag ha någon typ av stretchnål? Just nu har jag ingen sån utan bara en uppsättning av lite olika symaskinsnålar. Vad är då bäst att välja till detta tyg?
    Förmodligen är det krossad velour, det är den enda velour jag sett på jysk. Som du säger är stretchnålar det du ska ha, har du ingen och inte kan vänta använd den tunnaste du har, helst nr 70.
  • mina12
    yrväder skrev 2010-06-21 21:42:01 följande:
    Förmodligen är det krossad velour, det är den enda velour jag sett på jysk. Som du säger är stretchnålar det du ska ha, har du ingen och inte kan vänta använd den tunnaste du har, helst nr 70.
    Tack för snabbt svar! Då provar jag med en 70, så får jag se hur det blir...
  • Jalapeno
    tinni78 skrev 2010-06-21 14:35:00 följande:
    Min overlock har pajat , Höger nålen slår i undergriparen (heter det så) så att tråden går av, är det någon som vet vad det är för fel eller är det bara att lämna in den?
    kanske en dum fråga, men har du bytt nålar?
  • tinni78
    Jalapeno skrev 2010-06-21 22:15:01 följande:
    kanske en dum fråga, men har du bytt nålar?
    Nej det har jag inte, kan det vara att nålen har blivit lite böjd? Jag får kolla på det imorgon.
  • lindalake
    tinni78 skrev 2010-06-22 01:14:39 följande:
    Nej det har jag inte, kan det vara att nålen har blivit lite böjd? Jag får kolla på det imorgon.
    tänker precis som Jalapeno att det kan vara något med nålen. Antingen sitter den inte längst upp eller så har den blivit böjd. (om du inte flyttat nålen nyligen så är det troligtvis det böjda alternativet)
  • Kaja

    Hej,
    tänkte bara säga att jag har lagt ut en tutorial på hårspännen och hårsnoddar på min sida. Lagom sommarpyssel!


    Sew much fabric - sew little time!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd