• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • linweg

    Nu håller mitt nyfärgade hår på att bli tokgrått!!!
    Är nu inne på mitt tredje plagg med smock. Första gick utan problem, andra krävde några svordomar och ett par uppsnurrningar av resårtråden på spolen innan det funkade. Ska nu göra det tredje och det bara går inte! Vet inte vad jag gör för fel, det visste jag inte på plagg två heller men det började ju funka helt plötsligt... Jag har rullat upp tråden 75 gånger, bytt till en ny rulle med resår, testat på min maskin, testat på mammas maskin. INGET händer. Det blir bara rak och inte det minsta lilla smock... grrrr. Vad ska jag hitta på? Hilfe!
    Försökte googla med hittade inget som hjälpte.
    Såg däremot att det finns dom som kör sicksack över tråden. Är det någon av er som har testat och vet om det blir bättre och/eller är lättare?
    Jag testade lite och hade lite svårt att få resårtråden mitt i sicksacken.. :)

    Klara07: tack för tipset, jag är också på jakt efter mjukt jeanstyg.

  • yrväder

    Jag har i ohlssons riktiga butik köpt jeansinterlock. Dom har på skroten oxå. Jättemjuk och härlig, har sytt jeansleggins till mig själv och syrrans flicka av det.

  • Ullerull

    linweg: Igår sydde jag en klänning till mig själv med smock MEN jag förjade för flera dagar sedan. Det blev ingen rynk för mig heller. Kolla in det här:

    * Att resoren verkligen har hamnat i trådspänningsklykan på spolkapseln, man kan behöva dra lite för att den ska falla in

    * mixa lite med trådspänningen, testa åt båda hållen, tror även att man kan öka stygnlängden lite

    * sista utvägen är att ändra på undertrådspänningen, det är bra om man slipper bråka med den. Jag var dock tvungen att dra åt skruven ett helt varvn. Det blev perfekt då! Håll bara koll på var du började, vrid i "kvartar".

  • diggling

    Vilken/t modell/mönster använder ni till midsommarklänningen?
    Till barnen alltså.
    Bara kul att veta och lite nyfiken också

  • lilla sol

     


    imse vimse skrev 2010-06-22 18:42:53 följande:

    Hej!


    Är det någon som vet var man kan köpa mjukt jeanstyg? Min dotter hatar "hårda" byxor så jag tänkte att jag skulle sy ett par muddbyxor i jeanstyg. Får se om det passar unga damen, det är så tråkigt att alltid sätta på henne mjukisbyxor.


    Jofotex brukar ha sjyst mjukt jeanstyg som passar utelek.
    yrväder skrev 2010-06-22 21:21:49 följande:
    Jag har i ohlssons riktiga butik köpt jeansinterlock. Dom har på skroten oxå. Jättemjuk och härlig, har sytt jeansleggins till mig själv och syrrans flicka av det.
    Det låter toppenskönt!
  • diggling
    Ullerull skrev 2010-06-22 21:38:29 följande:

    3.bp.blogspot.com/_U7K296cnfcQ/SvCLK-sptkI/AA...(Large).jpg

    Dessa två ska tjejerna få ha på midsommar TROR jag om de passar.

    Mönstern har jag nästan gjort själv. Brukar kolla på köpta plagg hur de ser ut. På den stora i alla fall vet jag att jag använt ett meedommönster till livet, den lilla kommer jag inte ihåg riktigt.


    Å va fina. Den lilla röda var supersöt
  • plura
    Ullerull skrev 2010-06-22 21:24:59 följande:
    linweg: Igår sydde jag en klänning till mig själv med smock MEN jag förjade för flera dagar sedan. Det blev ingen rynk för mig heller. Kolla in det här:

    * Att resoren verkligen har hamnat i trådspänningsklykan på spolkapseln, man kan behöva dra lite för att den ska falla in

    * mixa lite med trådspänningen, testa åt båda hållen, tror även att man kan öka stygnlängden lite

    * sista utvägen är att ändra på undertrådspänningen, det är bra om man slipper bråka med den. Jag var dock tvungen att dra åt skruven ett helt varvn. Det blev perfekt då! Håll bara koll på var du började, vrid i "kvartar".
    Ska spara de här tipsen -har idag köpt resårtråd, får väl se om jag lyckas.
    Visst ska man snurra upp den lite spänd?
    Åh vad fina klänningarna är. Jag gillar verkligen när det är syskonmatchning, fast inte helt lika.
    Jag har ju en dotter -så tyvärr så blir det inte tillfälle till så skojiga klännings-matchningar mellan henne och hennes bröder *suckar*

    Är det bara jag som tycker att tjejkläder är roligare?
     
  • emmize

    Åh, jag blir tokig snart. Klarar inte att få till nåt bra mönster på muddbyxor. Skulle vilja ha några med lite puff där nere. Finns det ingen här som skulle kunna tänka sig att dela med sig av nåt mönster??? Jag kan betala...är bara så fruktansvärt less på att rita och sy och aldrig bli nöjd

  • Jalapeno

    med puff nertill är det svårt att skippa sidosömmen

    åh så söta ullerull!

    plura, rulla den jättespänd så får du mera smock
     

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd