• Äldre 7 Mar 15:10
    599001 visningar
    11405 svar
    11405
    599001

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Knastr­oll82
    Äldre 27 Jun 08:57

    Sådär ja, då var mina första trevande steg mot applikationer tagna.
    Resultatet blev över förväntan, trots att det var otroligt enkla motiv.
    Nu måste lite vliesofix och totalystable införskaffas, för det här var ju jättekul!
    Bibbi hade billigt va?
    Bevis finns i bloggen.


  • Knastr­oll82
    Äldre 27 Jun 10:42

    En fråga
    Var kan man få tag på gummiringar till nappband?
    Livsmedelsgodkända såklart.


  • tinni7­8
    Äldre 27 Jun 11:26

    Är det någon som vet hur kvaliten är på Mjuka tygers stretchfrotté är?


  • Nhelia
    Äldre 27 Jun 11:52
    tinni78 skrev 2010-06-27 11:26:26 följande:
    Är det någon som vet hur kvaliten är på Mjuka tygers stretchfrotté är?
    Jag har köpt brun och turkos. Den är tunn, mjuk och väldigt stretchig. Min frotté (särskilt den bruna) blev noppig efter att jag tvättat och torktumlat den, men man ska kanske inte torktumla stretchfrotté om man vill undvika sånt slitage?

    Här kan du se en närbild på den bruna efter tvätt: 1.bp.blogspot.com/_aBo-abcxKig/TAFXt7jyYeI/AAAAAAAABus/hpINmvIQr70/s1600/628.jpg
  • plura
    Äldre 27 Jun 13:08
    Jalapeno skrev 2010-06-26 23:02:59 följande:
    trist med dåligt sydda grejjer, plura. Om du sprättar isär för att sy bättre så kan du ju passa på och rita av mönstret
    glad midsommar alla sömmerskor! 
    Ja så får det nog bli -egentligen så avskyr jag att sprätta, men då kan jag ju få mig ett mönster på köpet
    Först ska bara inhandlas en ny och bra sprättkniv och lite annat smått och gott hos Bibbi.

    Har Ohlssons fortfarande rea och verkar det finnas nåt kvar i butkerna?
    Ska kanske försöka lura med mamma till grannstan (bara jag blir pigg) i sådana fall.  
  • tinni7­8
    Äldre 27 Jun 15:19
    Nhelia skrev 2010-06-27 11:52:47 följande:
    Jag har köpt brun och turkos. Den är tunn, mjuk och väldigt stretchig. Min frotté (särskilt den bruna) blev noppig efter att jag tvättat och torktumlat den, men man ska kanske inte torktumla stretchfrotté om man vill undvika sånt slitage?

    Här kan du se en närbild på den bruna efter tvätt: 1.bp.blogspot.com/_aBo-abcxKig/TAFXt7jyYeI/AA...
    Vad synd att den blir noppig, då vågar jag nog inte köpa även om jag inte torktumlar.
  • Emster­salste­r
    Äldre 27 Jun 22:00
    Knastroll82 skrev 2010-06-27 10:42:35 följande:
    En fråga
    Var kan man få tag på gummiringar till nappband?
    Livsmedelsgodkända såklart.
    Jag letar också, vet att Klara med K har men de är slut för tillfället (har varit det hela våren). Någon annan som vet?
  • Äldre 28 Jun 07:18
    Emstersalster skrev 2010-06-27 22:00:43 följande:
    Jag letar också, vet att Klara med K har men de är slut för tillfället (har varit det hela våren). Någon annan som vet?
    Deerdots har och sygryn också tror jag...

    Jag pratade med en kollega på jobbet som köper in o-ringar. Han frågade leverantören om pris och att de skulle vara livsmedelsgodkända. Det verkar som om de flesta är gjorda i naturgummi och därmed skulle vara helt ofarliga. 5.50 kr + moms skulle jag få ge och sygryn tar 7 kr för sina så det är ingen stor avans på dessa...
  • Äldre 28 Jun 07:29

    Jag skulle gissa på att termen "livsmedelsgodkända" uppstod någonstans och sen har många hakat på att det "måste" vara det, fast de allra flesta är nog samma. Gissar jag som sagt. ;) Har aldrig sett en sån där napphållare iofs...

     


  • Äldre 28 Jun 10:50
    tinni78 skrev 2010-06-27 11:26:26 följande:
    Är det någon som vet hur kvaliten är på Mjuka tygers stretchfrotté är?
    Myllymuksuts stretchfrotte  har jag köpt och den är av bra kvalité.
    Kika gärna in i min blogg
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd