• Äldre 7 Mar 15:10
    598831 visningar
    11405 svar
    11405
    598831

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 18 Jul 11:31

    sitter och ritar av gunters mönster. det är "b" för tre olika plagg ritade i samma färg på samma mösnterark och man får verkligen leta efter färgkoderna. Suck!!!!

    Imorrn ska boken återlämnas och jag passar på att rita av så mkt jag hinner.

    taaaack!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! för lånet 

  • plura
    Äldre 18 Jul 11:38
    Knastroll82 skrev 2010-07-18 07:29:26 följande:
    Är meedoms mönster med eller utan sömsmån?
    För är de med så förstår jag varför de är breda, enligt vad jag läst så ska man lägga på 6 cm(!) sömsmån på barnkläder. Helt galet mycket!
    Jag behöver kanske ½ - 1 cm, på sin höjd...
    Fast menar de inte nertill på ex klänningar och byxor för att man ska kunna lägga ner dem. Så har jag tänkt iallafall.
    Fast noway att mina barn kommer att få überuppållade plagg som jag sen lägger ner.
    Ok att sy på en mudd eller förlängning i knät (när man samtidigt passar på att klippa bort det trasiga knät)

    Minns själv när man var liten och de från början cerisa byxorna, numer rosa, blivit för korta och mamma la ner dem. Vips så hade man en cerise halvdecimeter vid fotknölarna.
    Det gick väl an, värre var det hon hade sytt in bak, från grenen upp i midjan. När det syddes ut så hade man en mörk rand öven baken *hua* 
    Tror inte jag funderade på det, förrän den dag en kille i klassen kommenterade att jag hade svans. Kände mig väl inte som Dolly Parton, eftersom jag inte skyndat stolt till skolan, i mina nyutsydda gamla byxor.
    Men jag minns det än idag.

    Jag älskar verkligen återbruk i de flesta former, men nånstans måste man dra gränsen.
    -Lagd fåll ligger! 
  • GOBLIg­obli
    Äldre 18 Jul 11:46
    Knastroll82 skrev 2010-07-16 12:18:51 följande:
    Ni som beställt namnlappar via etsy, hur gick ni till väga?
    Hur stora lappar beställde ni, mängd, antal färger, och vad hamnade slutsumman på?

    Vill beställa, men fattar inte riktigt HUR....
    Hjälp?
    Precis som Mimmi sa, man genomför först köpet och sedan mailar man sin layout i 300 dpi och färgönskemål till säljaren och ni har mailkontakt (på engelska ska väl tilläggas) tills alla är nöjda.
    Jag har precis fått hem mina och de blev kanon!
    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • Mimmi 71
    Äldre 18 Jul 12:11
    GOBLIgobli skrev 2010-07-18 11:46:25 följande:
    Precis som Mimmi sa, man genomför först köpet och sedan mailar man sin layout i 300 dpi och färgönskemål till säljaren och ni har mailkontakt (på engelska ska väl tilläggas) tills alla är nöjda.
    Jag har precis fått hem mina och de blev kanon!
    Jag har spanat in dem och de verkar jättefina. Jag skall försöka få "tummen ur" och göra ett försök med beställning jag också. Är dock inte riktigt klar med hur jag vill ha layouten riktigt, fast jag tror inte jag blir helt säker på hur jag vill ha oavsett tiden på funderingen
  • GOBLIg­obli
    Äldre 18 Jul 12:25
    Mimmi 71 skrev 2010-07-18 12:11:21 följande:
    Jag har spanat in dem och de verkar jättefina. Jag skall försöka få "tummen ur" och göra ett försök med beställning jag också. Är dock inte riktigt klar med hur jag vill ha layouten riktigt, fast jag tror inte jag blir helt säker på hur jag vill ha oavsett tiden på funderingen
    Hehe, ett delikat dilemma.
    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • Äldre 18 Jul 13:06
    plura skrev 2010-07-18 11:38:31 följande:
    Jag älskar verkligen återbruk i de flesta former, men nånstans måste man dra gränsen.
    -Lagd fåll ligger! 
  • Pumpal­icious
    Äldre 18 Jul 14:57
    Jalapeno skrev 2010-07-18 13:06:07 följande:
    Haha, håller med
  • Äldre 18 Jul 17:46

    Jag har inte ens tittat på mina symaskiner sedan midsommar. Har ingen lust längre...
    Nu har jag flytt hemmet ett par dagar. Ska låta sambon få känna av hur det är att vara hemma ensam med 3 barn och ett levande kaos och ingen sambo som alltid finns och ställer upp.
    Förhoppningsvis ska jag få tillbaka livslusten och inspirationen och framför allt tron på mig själv.

  • Äldre 18 Jul 18:04
    ak74 skrev 2010-07-18 17:46:00 följande:
    Jag har inte ens tittat på mina symaskiner sedan midsommar. Har ingen lust längre...
    Nu har jag flytt hemmet ett par dagar. Ska låta sambon få känna av hur det är att vara hemma ensam med 3 barn och ett levande kaos och ingen sambo som alltid finns och ställer upp.
    Förhoppningsvis ska jag få tillbaka livslusten och inspirationen och framför allt tron på mig själv.
    ta hand om dej!!! det där med att sy är ju ändå sekundärt jmf med resten av livet (säger jag som hade tusen planer på att sy fler kuddfodral idag men inte ens satt mej vid maskinerna)
  • Äldre 18 Jul 18:13

    Jag och en kompis hade faktiskt sydag häromdagen, men innan det har jag inte sytt sen förra sydagen vi hade före midsommar. Mest surrade vi, men jag lyckades rita mönster till samt sy en sovpåse iaf. Å andra sidan har vi knappt varit hemma däremellan, och sen vi kom hem har det varit badstranden flera dagar, så att jag inte hunnit sy nåt är iof inte så konstigt.  (att mitt syrum ovanpå det ser ut som om en tornado härjat där har inget med saken att göra )

    Jag har iaf ett flertal projekt att ta tag i under hösten, tex sy vardagsrumsgardinerna (som köptes i våras ) samt så har jag dragit hem en jätteskön sliten gammal fåtölj från mormor och morfars stuga som jag måste klä om om jag ska få behålla den för sambon

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd