• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Elyelle
    Helena och Axel skrev 2010-08-13 21:21:05 följande:
    Nä, det är så redan innan jag sytt, när jag nålat. Ska kanske försöka leta på ett annat mönster och se om det blir bättre.
     Vissa monster har lite extra langd i innersommen pa bakdelen av byxbenet. Man ska mata in det jamnt ovanfor knat utan att det blir bubblor eller rynkor. Eller sa kan man strunta i det och bara klippa av extra tyget, som blir over nar man sytt ihop delarna. Det ska visst finnas en orsak till att monster ar gjorda sa, men jag minns inte langre...
  • Pumpalicious
    Helena och Axel skrev 2010-08-13 21:21:05 följande:
    Nä, det är så redan innan jag sytt, när jag nålat. Ska kanske försöka leta på ett annat mönster och se om det blir bättre.
    Kan det vara så att du vänt dom upp och ner? Alltså att benen är upp och midjan ner?
    För midjan är ju olika längd för att rumpan ska få plats.
    Bara en tanke som slog mig.
    På bebiskläder kan ju ibland midjedelen vara längre än själva benen.
  • Allis X
    Helena och Axel skrev 2010-08-13 21:21:05 följande:
    Nä, det är så redan innan jag sytt, när jag nålat. Ska kanske försöka leta på ett annat mönster och se om det blir bättre.
    Kanske en dum tanke men har du klippt två högerben?
    För "grenen" är ju olika i längd fram och bak.
  • gavagai

    Hej! Här vill jag titta in. Jag har snart färdigställt syrummet i vår nya lägenhet (där vårt barn sover i en klädkammare, det gäller att prioritera rätt Flört). Sedan ska det sys! Hänger någon av er på craftster.org förresten? Världens bästa hantverksforum med massor av swaps (där man alltså byter saker med varandra: saker man tillverkat eller "supplies"). Jag är i det närmaste beroende av craftster och har nog varit med i uppemot 80 swaps nu.

    Ska ta mig tid att läsa mer av den här tråden senare, men ville titta in och säga hej.

  • mlu0914
    ugglan skrev 2010-08-13 20:17:45 följande:
    Vad är det för skillnader på viking emerald modellerna och viking H-class modellerna? Är det att den första är en "starkare" maskin liksom?
    Vad jag har förstått så är en av skillnaderna att husqvarnas andra pressarfötter (sådan som man kan köpa till) inte passar men härromdagen hittade jag ett set som verkade passa men jag har inte fått hem dessa ännu.
    Jag har en H-class i dag en E10 som jag trivs bra med och som jag nöjer mig med just nu men skulle jag köpt maskin i dag skulle köpt en Emerald. Eftersom det verkar vara en bättre maskin.
  • Fiffa5
    emptythorn skrev 2010-08-14 08:37:11 följande:
    Vem var det som semestrat i UK och tagit med en maskin hem?
    Undrar hur du gjorfe rent praktiskt? Eller ja, flög ni?
    Jag köpte en OK där i somras när vi hälsade på min bror som bor där! Fast vi bilade så det vara bara att lägga in den i bilen....  Så om man flyger vet jag inte riktigt hur man gör.
  • Mimmi 71
    emptythorn skrev 2010-08-14 08:37:11 följande:
    Vem var det som semestrat i UK och tagit med en maskin hem?
    Undrar hur du gjorfe rent praktiskt? Eller ja, flög ni?
    Kånkarong köpte en CP från SMD med leverans i England för någrå år sedan. Tror att hon nämnde att det absolut inte var värt besväret att släpa maskinen som handbagage.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd