• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • plura
    Frosk skrev 2010-08-18 10:21:13 följande:
    gewjyn, tack för tipset. jag fick faktiskt min första leverans från S&S igår och jag älskar tygerna! Beställde dock ingen velour, men det får det bli nästa gång!

    Och så en fråga igen. Hur svårt är det att lära sig sy med en OL? Jag är lite sugen, men rädd att det helt enkelt är för svårt och jag känner ju ingen som kan lära mig.
    Övning ger färdighet -så klart att du kan lära dig det.
    Jag är inte helt överens med min än, köpte den för några månader sen. 
    Fast jag har pga tidbrist använt den vanliga, då jag sytt i stumma tyger, skulle jag inte gjort det hade jag säkert haft bättre koll. 
    Visst skulle det vara bra att kunna fråga nån man känner, men i brist på det, så har man ju alltid familjeliv

     
  • plura

    Ni som verkar ha lite koll på jnys tyger. Nån som vet om vågade ränder kommer i andra färger? (eller ja de gamla färgerna då)
    Vet inte riktigt vad jag tycker om den multifärgade, men jag gillar verkligen mönstret. 

  • tinni78
    Frosk skrev 2010-08-18 10:21:13 följande:
    gewjyn, tack för tipset. jag fick faktiskt min första leverans från S&S igår och jag älskar tygerna! Beställde dock ingen velour, men det får det bli nästa gång!

    Och så en fråga igen. Hur svårt är det att lära sig sy med en OL? Jag är lite sugen, men rädd att det helt enkelt är för svårt och jag känner ju ingen som kan lära mig.
    Det är inte så svårt att sy på OL, jag köpte min i våras och har inte haft någon som har lärt mig.
  • Fiffa5

    Jag försöker blir kompis med min OL, men tycker att det är lite svårt. Syr fortfarande snyggare på min andra maskin...

    Hur gör man egentligen när man syr ihop en t-shirt??  Jag har kantat ärmarna med muddväv och även sytt på ärmarna. Ska nu sy ihop ihpå ärmarna och sidan på tröjan men börjar jag då vid ärmarna eller längst ner på tröjan och i stället avslutar med ärmmuddarna??  

    Tycker det är svårt att få ärmmuddarna att ligga helt jämt när jag syr så oftast förskjuts de lite gentemot varandra och det blir inte så snyggt.... Sen måste ju också OL-sömmen säkras så då drar jag ut styrängen och syr tillbaka den in i sömmen med sen synål...  Gör jag rätt? Eller hur gör man egentligen?? 


  • Fiffa5

    En fråga till, jag har sytt några sk dagisväskor i brokadtyg från S&S, men det verkar svårt att få dem att hålla bra. Sömmarna fransar lätt upp sig. Varför blir det så?? Vad kan jag göra för att det inte ska bli så?


  • Pumpalicious

    HAr ni sett Stoff & Stil katalogen?

    Var tvungen att beställa lite på en gång!

    Det blev bilinterlock, robotinterlock, igelkottsjersey och stretchvelour i mörk jade med matchande mudd.

  • yrväder
    Pumpalicious skrev 2010-08-18 20:01:05 följande:
    HAr ni sett Stoff & Stil katalogen?

    Var tvungen att beställa lite på en gång!

    Det blev bilinterlock, robotinterlock, igelkottsjersey och stretchvelour i mörk jade med matchande mudd.
    Japp, såg att den kommit, så jag kollade på nätet! Dom hade ju jättemkt fint! robotarna, monstrena, igelkottarna, kinaflickorna, och en massa annat. Jag kommer blir ruinerad Dock får det vänta ett tag, har precis beställt grodor och drakar från znok
  • Nhelia
    yrväder skrev 2010-08-18 20:10:25 följande:
    Förresten kan jag ju berätta att i februari kommer det en bebis
    Åh stort grattis! Det ska verkligen bli kul att se vad du syr till nykomlingen, dina bebiskläder är ju så fina

    Jag har också beställt nya tyger frå SoS idag. Igelkottarna var helt i min stil
  • Lallan
    yrväder skrev 2010-08-18 20:10:25 följande:
    Förresten kan jag ju berätta att i februari kommer det en bebis
    Grattis! Va kul Verkar vara riktig babyboom bland sybloggarna just nu
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd