• Äldre 7 Mar 15:10
    600123 visningar
    11405 svar
    11405
    600123

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 19 Aug 10:56

    Och så här ser det ut på framsidan....



    Det syns att detta linnet har använts flitigt i sommar, va...?
     
  • Äldre 19 Aug 10:59

    Konstigt att jag är markerad som utloggad (röd plupp) när jag är inne i forumet och skriver...

    Men nu ska jag i alla fall logga ut för att istället jaga dammråttorna ur huset  

  • plura
    Äldre 19 Aug 11:14
    ak74 skrev 2010-08-19 10:59:16 följande:
    Konstigt att jag är markerad som utloggad (röd plupp) när jag är inne i forumet och skriver...

    Men nu ska jag i alla fall logga ut för att istället jaga dammråttorna ur huset  
    Vad det är bra med bilder, mitt huvud är tydligen inge bra på att visualisera sytermer och tekniker
    Tack för tips och hoppas allt är bra med dig.
    Här härjar dammråttorna fritt och i hallen härskar grustrollen, men jag tror jag skiter i det och far till stan istället. Kanske hinner slinka in på nån loppis med  
  • Frosk
    Äldre 19 Aug 11:17

    Blir bara mer sugen på att skaffa en OL när jag ser vad ni skriver. Jag måste göra antingen det eller investera i en ny vanlig maskin. Jag syr på mammas gamla maskin nu och den tickar på som den ska, men har bara 3 olika sicksack, raksöm och knapphålsöm. Att sy i mjuka tyger blir med andra ord inte helt hundra och med två dagisbarn vill man ju gärna sy mkt mjukt!

    OM man nu ska skaffa en OL, någon som kan tipsa om en enkel och "billig" men bra?

  • Mimmi 71
    Äldre 19 Aug 11:22

    F...n! Efter 7 veckor utan blöja så är det dags att börja med det igen. Lilleman hade kissat ned sig på dagis så det blev blött på golvet och de vill att vi därför att vi använder oss av blöja igen. Jag tycker dock att det känns som ett rejält bakslag och vill inte. Jag har en liten fundering på att få till några fodrade kalsonger så att det inte inte rinner ut. Ni som kan tygblöje-branchen , har ni något förslag på vad jag kan fodra med som suger upp bra så det inte rinner ut?

  • Mimmi 71
    Äldre 19 Aug 11:24
    Frosk skrev 2010-08-19 11:17:48 följande:
    Blir bara mer sugen på att skaffa en OL när jag ser vad ni skriver. Jag måste göra antingen det eller investera i en ny vanlig maskin. Jag syr på mammas gamla maskin nu och den tickar på som den ska, men har bara 3 olika sicksack, raksöm och knapphålsöm. Att sy i mjuka tyger blir med andra ord inte helt hundra och med två dagisbarn vill man ju gärna sy mkt mjukt!

    OM man nu ska skaffa en OL, någon som kan tipsa om en enkel och "billig" men bra?
    Janome 644 är väl både billig och helt OK. Vet inte hur priserna lligger nu men att köpa från England och SMD (SewingMachineDirect) har tidigare varit ett bra köp.

    Själv är jag dock helt "såld" på Bernina, men de kostar lite mer.
  • Mimmi 71
    Äldre 19 Aug 11:28

    Problem med kantband om flyttar sig. Jag brukar börja att sy ifrån ärmen, lyfter pressarfoten och stoppar in kantbanden och är noga med att de ligger kant i kant, syr något eller några stygn genom att skruva på hjulet, som fäster kantbanden så att de inte glider när jag börjar sy som vanligt (trycka på gaspedalen ). Sedan stickar jag ned muddkanteb (som hos mig är ihopsydd) på samma sätt som AK (men då behövs ju bara en stickning). När jag syr stickningen så håller jag in trådkedjan under stickningen, på så vis så "låser" jag OL-sömmen (tror att Blomma åker vagn har en bra tut på detta).

  • Äldre 19 Aug 11:34
    Mimmi 71 skrev 2010-08-19 11:22:42 följande:
    F...n! Efter 7 veckor utan blöja så är det dags att börja med det igen. Lilleman hade kissat ned sig på dagis så det blev blött på golvet och de vill att vi därför att vi använder oss av blöja igen. Jag tycker dock att det känns som ett rejält bakslag och vill inte. Jag har en liten fundering på att få till några fodrade kalsonger så att det inte inte rinner ut. Ni som kan tygblöje-branchen , har ni något förslag på vad jag kan fodra med som suger upp bra så det inte rinner ut?
    Stå på dig! Jag tycker inte dagis ska tvinga er till blöja igen efter 7 veckors blöjfrihet. Kan bli världens bakslag för G och det kan dröja länge innan ni lyckas igen. Troligen är det för att det är första dagen på dagis (nytt dessutom va?) spännande, läskigt, mycket att se/leka med. Bättre dom försöker påminna honom ofta istället.

    Bambutyger suger upp riktigt bra och är naturmaterial, så det kan ni ha direkt mot huden. Microfiber suger oxå upp bra, men det ska man inte ha mot huden, samt så riskerar det att läka vid tryck (typ i bilstolen osv) men det torde inte vara ett problem för er eftersom det mest ska fånga upp, har han kissat ner sig ska dom ju liksom byta kallingar. Microfibertrasor kan du få tag på lite överallt, ica, clasohlsons, biltema osv. Bambu är svårare, då måste du typ beställa från myllymuksut.com

    Konstiga pedagoger, skulle aldrig få för mig att tvinga på blöja på nån som varit blöjfri i snart 2 månader, möjligen om det hade handlat om 1 vecka eller så, för då kan det ju handla om att man börjat försöka för tidigt.  Det ingår ju liksom i jobbet att torka kiss, det är ju inte så att dom bara blir magiskt blöjfria över en natt eller så. ÅH vad arg jag blir Skrikandes
  • Äldre 19 Aug 11:37

    Jo just ja, fördelen med microfiber framför bambu är oxå att det suger upp fortare, så kommer det mkt kiss på en gång så är det mindre risk att det läcker ut. Men jag skulle nästan köra på ett eller ev två lager microfiber i grenen på kallingarna, med ett lager interlock eller vad du nu syr kallingarna i ovanpå. Gör microfibern en bit fram, eftersom killar behöver mer uppsugande material framtill för att det inte ska läcka.

  • Äldre 19 Aug 11:41

    Ser nu att G dessutom blir 3 i september, hur länge har dom egentligen tänkt att han ska ha blöja om dom tycker han ska börja om med det nu? Att bli blöjfri över sommaren är bäst, och det är bättre att han vänjer sig nu att vara utan på dagis, för att i vinter försöka börja om med overall och all utevistelse är ju inte det lättaste. Är dom så kinkiga nu lär dom ju inte idas riskera att han är utan blöja ute vintertid.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd