• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Mimmi 71
    yrväder skrev 2010-08-19 11:34:11 följande:
    Stå på dig! Jag tycker inte dagis ska tvinga er till blöja igen efter 7 veckors blöjfrihet. Kan bli världens bakslag för G och det kan dröja länge innan ni lyckas igen. Troligen är det för att det är första dagen på dagis (nytt dessutom va?) spännande, läskigt, mycket att se/leka med. Bättre dom försöker påminna honom ofta istället.

    Bambutyger suger upp riktigt bra och är naturmaterial, så det kan ni ha direkt mot huden. Microfiber suger oxå upp bra, men det ska man inte ha mot huden, samt så riskerar det att läka vid tryck (typ i bilstolen osv) men det torde inte vara ett problem för er eftersom det mest ska fånga upp, har han kissat ner sig ska dom ju liksom byta kallingar. Microfibertrasor kan du få tag på lite överallt, ica, clasohlsons, biltema osv. Bambu är svårare, då måste du typ beställa från myllymuksut.com

    Konstiga pedagoger, skulle aldrig få för mig att tvinga på blöja på nån som varit blöjfri i snart 2 månader, möjligen om det hade handlat om 1 vecka eller så, för då kan det ju handla om att man börjat försöka för tidigt.  Det ingår ju liksom i jobbet att torka kiss, det är ju inte så att dom bara blir magiskt blöjfria över en natt eller så. ÅH vad arg jag blir Skrikandes
    Ja, jag blir både arg, ledsen och besviken över kravet också. Vi ville ju egentligen inte flytta till dagis men har ju inget val i och med att kommunen sagt upp alla sina dagmammor . Att de då ställer detta kravet gör mig ju ändå mer negativt inställt tyvärr. Visst händer det olyckor även hemma och filosofin med att allt är nytt och det är svårt att lämna de roliga leksakerna stämmer allt för väl.

    Men nu måste jag väl tillmötesgå kravet om "blöja" för att inte visa mig allt för avigt inställd. Kanske kan jag sy en kalsong med mellanlägg i micorfiber för att både utanför och innanför ha trikå. Sådana kan jag ju faktiskt fixa till imorgon. Tror du det räcker med att ha microfiber nedtill och lite framtill för att det inte skall bli för tjockt, varmt och för likt blöja. Jag vill ju att lilleman fortfarande skall känna att han har kalsonger på sig. Att det sedan blöter ned kalsongerna och byxorna gör ju inget (tycker iallafall jag) det är ju problemet med att torka kiss på golvet som verkar vara det största hindret
  • Mimmi 71

    Hann inte läsa dina tillägsskommentarer Vi verkar vara inne på samma sak. Nu skall jag köpa nya frächa microfiberdukar (min pappa köpte lite större och tjockare, det kanske kan vara något) och få till ett par kalsonger till imorgon.

  • yrväder
    Mimmi 71 skrev 2010-08-19 11:43:36 följande:
    Ja, jag blir både arg, ledsen och besviken över kravet också. Vi ville ju egentligen inte flytta till dagis men har ju inget val i och med att kommunen sagt upp alla sina dagmammor . Att de då ställer detta kravet gör mig ju ändå mer negativt inställt tyvärr. Visst händer det olyckor även hemma och filosofin med att allt är nytt och det är svårt att lämna de roliga leksakerna stämmer allt för väl.

    Men nu måste jag väl tillmötesgå kravet om "blöja" för att inte visa mig allt för avigt inställd. Kanske kan jag sy en kalsong med mellanlägg i micorfiber för att både utanför och innanför ha trikå. Sådana kan jag ju faktiskt fixa till imorgon. Tror du det räcker med att ha microfiber nedtill och lite framtill för att det inte skall bli för tjockt, varmt och för likt blöja. Jag vill ju att lilleman fortfarande skall känna att han har kalsonger på sig. Att det sedan blöter ned kalsongerna och byxorna gör ju inget (tycker iallafall jag) det är ju problemet med att torka kiss på golvet som verkar vara det största hindret
    Jag tycker iaf du ska försöka stå på dig ett tag till, skulle det nu fortsätta flera veckor kan du väl börja fundera, men gör det absolut inte bara för att dom vill.  Dom ska kunna vara tillmötesgående mot föräldrarna oxå. Annars är risken bara att ni kommer vantrivas ännu mer i längden. Om du gör ett lager microfiber som du skriver så tror jag det blir lagom, det är ju bara att testa och se. Säg bara åt dom att han har varit blöjfri hemma i flera veckor nu, att olyckor är en del av potträningen, och att det finns gott om extrakläder i hans väska. (ha gärna 5-6 ombyten så är det ingen risk att det tar slut) Du kan ju även påpeka det jag skrev om ålder och vintern osv.
  • Mimmi 71
    yrväder skrev 2010-08-19 11:48:06 följande:
    Jag tycker iaf du ska försöka stå på dig ett tag till, skulle det nu fortsätta flera veckor kan du väl börja fundera, men gör det absolut inte bara för att dom vill.  Dom ska kunna vara tillmötesgående mot föräldrarna oxå. Annars är risken bara att ni kommer vantrivas ännu mer i längden. Om du gör ett lager microfiber som du skriver så tror jag det blir lagom, det är ju bara att testa och se. Säg bara åt dom att han har varit blöjfri hemma i flera veckor nu, att olyckor är en del av potträningen, och att det finns gott om extrakläder i hans väska. (ha gärna 5-6 ombyten så är det ingen risk att det tar slut) Du kan ju även påpeka det jag skrev om ålder och vintern osv.
    Tack för hjälpen och stöttningen. Det känns skönt att veta att min reaktion inte var överdriven.
  • yrväder
    Mimmi 71 skrev 2010-08-19 11:50:35 följande:
    Tack för hjälpen och stöttningen. Det känns skönt att veta att min reaktion inte var överdriven.
    Varsågod!
  • Frosk
    Mimmi 71 skrev 2010-08-19 11:24:35 följande:
    Janome 644 är väl både billig och helt OK. Vet inte hur priserna lligger nu men att köpa från England och SMD (SewingMachineDirect) har tidigare varit ett bra köp.

    Själv är jag dock helt "såld" på Bernina, men de kostar lite mer.
    Har kikat lite nu och den ser ju inte helt fel ut :)  Vill dock gärna ha instuktioner på svenska...Uhu..jag sitter här och ska plugga, men har bara tyg., mönster och maskiner i tankarna och ideerna sprutar ur öronen på mig snart och jag får tvinga mig själv att inte gå och sy!

    Ang blöjsnacket så tycker jag också att du ska stå på dig! Om han börjar vägra toaletten är det ju en sak, men att kissa på sig är väl sånt som händer? Och speciellt när man är på dagis och lätt glömmer bort att säga till.
  • Mimmi 71
    Frosk skrev 2010-08-19 12:03:18 följande:
    Har kikat lite nu och den ser ju inte helt fel ut :)  Vill dock gärna ha instuktioner på svenska...Uhu..jag sitter här och ska plugga, men har bara tyg., mönster och maskiner i tankarna och ideerna sprutar ur öronen på mig snart och jag får tvinga mig själv att inte gå och sy!

    Ang blöjsnacket så tycker jag också att du ska stå på dig! Om han börjar vägra toaletten är det ju en sak, men att kissa på sig är väl sånt som händer? Och speciellt när man är på dagis och lätt glömmer bort att säga till.
    Känner igen det här med sömnadstankar ibland kan det bli nästintill outhärdligt på jobbet, fast idag och imorgon är det tillåtet då jag är föräldraledig pga lillemans inskolning.

    Tack för även din stöttning. Håller så fullständigt med er! Jag försöker med en medelvägoch fixar till några fodrade kalsonger. Någon riktig blöja vägrar jag, då får jag väl istället ta ut mina sista föräldradagar och vi får börja dagis lite senare
  • Mimmi 71

    Ursäkta lite OT - men jag måste bara få berätta att G har kissat 2 ggr och bajsat 1 ggn på toaletten sedan vi kom hem från dagis. Inte fasiken skall han behöva ha blöja!

  • yrväder
    Mimmi 71 skrev 2010-08-19 13:31:44 följande:
    Ursäkta lite OT - men jag måste bara få berätta att G har kissat 2 ggr och bajsat 1 ggn på toaletten sedan vi kom hem från dagis. Inte fasiken skall han behöva ha blöja!
    Absolut inte! Tror som sagt det bara var/är spänningen med nytt dagis som är grejen, och isåfall går det nog över rätt fort.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd