• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Bixa

    Måste beklaga mig lite. Jag lämnade in symaskinen för service och expediten sa att det brukar ta ca en vecka, men att det skulle ta längre tid eftersom skolan just lämnat in 20 maskiner för service. Typiskt min otur, tänkte jag. Sedan gick jag in förra veckan för att höra om maskinen var klar för då hade det gått drygt två veckor. Fick till svar att de just kommit tillbaka från en mässa och inte hunnit med att serva maskiner, men att de skulle börja med det nu. Det skulle ta lite tid för mig för de hade 20 maskiner från en skola som skulle göras först..... Suck.


  • Mimmi 71
    Bixa skrev 2010-08-22 17:05:26 följande:
    Måste beklaga mig lite. Jag lämnade in symaskinen för service och expediten sa att det brukar ta ca en vecka, men att det skulle ta längre tid eftersom skolan just lämnat in 20 maskiner för service. Typiskt min otur, tänkte jag. Sedan gick jag in förra veckan för att höra om maskinen var klar för då hade det gått drygt två veckor. Fick till svar att de just kommit tillbaka från en mässa och inte hunnit med att serva maskiner, men att de skulle börja med det nu. Det skulle ta lite tid för mig för de hade 20 maskiner från en skola som skulle göras först..... Suck.
    Så trist! Jag behöver också lämna in maskinerna på service, men drar på det då jag inte vill vara utan dem. Och två veckor är definitivt smärtgränsen enligt min mening, jag lider med dig.
  • Fiffa5
    Mimmi 71 skrev 2010-08-22 16:18:53 följande:
    Så skoj det är att producera Nästan klar med 10 par muddisar, 5 klänningar och 2 tröjor. Klänningarna sydde jag dock igår. Hoppas även hinna med att klippa till 5 tröjor/bodies ikväll så jag kan brodda lite på dem. Har en spännande idé.
    Oj, vad fort det går för dig!  Det enda jag hunnit med under helgen är att rita av ett mönster till byxor + tröja. Men klippt ut tyget har jag inte hunnit än!

    Däremot har jag varit duktig och skaffat nya hyllplan till en garderob som inte användes så där har en del av mina tyger fått flytta in idag. Så skönt att lättare få lite överblick över det man har! Önskar bara att jag hade en garderob till för det skulle behövas för att få plats med allt. Men mannen kom med den perfekta lösningen : "sy upp lite tyger så får du mer plats". Jo, men då vill man ju köpa nytt...  Han förstår inte riktigt!  
  • Mimmi 71
    Fiffa5 skrev 2010-08-22 17:20:04 följande:
    Oj, vad fort det går för dig!  Det enda jag hunnit med under helgen är att rita av ett mönster till byxor + tröja. Men klippt ut tyget har jag inte hunnit än!

    Däremot har jag varit duktig och skaffat nya hyllplan till en garderob som inte användes så där har en del av mina tyger fått flytta in idag. Så skönt att lättare få lite överblick över det man har! Önskar bara att jag hade en garderob till för det skulle behövas för att få plats med allt. Men mannen kom med den perfekta lösningen : "sy upp lite tyger så får du mer plats". Jo, men då vill man ju köpa nytt...  Han förstår inte riktigt!  
    Det är nog samma tanke som min sambo har, även om han inte har uttryckligen sagt det. Däremot så hade han den "perfekta" lösningen på brist på kläder till nästa helgs marknad (min planering var att ta mina kläder från den lokala butiken, men de har tydligen sålt bra så det börjar ta slut ) - strunta i att stå på marknaden då! Inte då, istället så paniksyr jag lite kläder som jag skall sälja istället. Min förhoppning var 20 tröjor och 20 byxor tillsammans med lite tillbehör, men det blir nog "bara 10 byxor och 10 tröjor och lite mössor, filtar, dregglisar och napphållare.

    Nya garderober skuole jag också behöva för mina är mer än överfulla ( nästan 2 m garderober). Idag upptäckte jag att tygerna som har legat på mitt skrivbord i källarern var fuktiga så det var bara att köra ytterligare en vända i tvättmaskine 8ca 15 m tyg). Var fukten har kommit ifrån det vet jag inte
  • Mimmi 71
    Mimmi 71 skrev 2010-08-22 17:39:35 följande:
    Det är nog samma tanke som min sambo har, även om han inte har uttryckligen sagt det. Däremot så hade han den "perfekta" lösningen på brist på kläder till nästa helgs marknad (min planering var att ta mina kläder från den lokala butiken, men de har tydligen sålt bra så det börjar ta slut ) - strunta i att stå på marknaden då! Inte då, istället så paniksyr jag lite kläder som jag skall sälja istället. Min förhoppning var 20 tröjor och 20 byxor tillsammans med lite tillbehör, men det blir nog "bara 10 byxor och 10 tröjor och lite mössor, filtar, dregglisar och napphållare.

    Nya garderober skuole jag också behöva för mina är mer än överfulla ( nästan 2 m garderober). Idag upptäckte jag att tygerna som har legat på mitt skrivbord i källarern var fuktiga så det var bara att köra ytterligare en vända i tvättmaskine 8ca 15 m tyg). Var fukten har kommit ifrån det vet jag inte
    Jag blev mer än sugen på en ny overlock-maskin när vi pratade om den så jag tryckte på köp för en sådan här maskin http://butik.skovdesymaskiner.se/bernina-1150-mda-1000kr-rabatt/610-0

    Jag har köpt maskiner ifrån Skövde.... tidigare och kan verkligen rekomendera dem.
  • yrväder
    Mimmi 71 skrev 2010-08-22 18:09:02 följande:
    Jag blev mer än sugen på en ny overlock-maskin när vi pratade om den så jag tryckte på köp för en sådan här maskin butik.skovdesymaskiner.se/bernina-1150-mda-10...

    Jag har köpt maskiner ifrån Skövde.... tidigare och kan verkligen rekomendera dem.
    Grattis! Min kompis har en sån och hon är nöjd, däremot använder hon inte nålpåträdaren särskilt ofta, men jag har heller aldrig fattat hur dom funkar så jag förstår henne
  • Mimmi 71
    yrväder skrev 2010-08-22 18:29:16 följande:
    Grattis! Min kompis har en sån och hon är nöjd, däremot använder hon inte nålpåträdaren särskilt ofta, men jag har heller aldrig fattat hur dom funkar så jag förstår henne
    Det blir spännande att få hem den. Testade den på mässan här om året och den verkade v'äldigt bra. Den blir nog ett betydligt uppköp gentemot den 25 år gamla OL som jag har idag (förhoppningsvis).
  • AMDA

    Lite i UFO högen blev klart iaf 2 par byxor, 1 kjol och en sångpåse + lite olika stygnsättningar  + 2 prototyper till "nya" leksaker som är gjorda...ändå ser jag inte botten på högen

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd