• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Mimmi 71
    Pumpalicious skrev 2010-08-23 19:47:34 följande:
    Vill gärna se bilder på marknadsstånd, för att få lite inspiration. Någon som har att dela med sig?
    Inne hos mig finns det lite bilder från skilda tillfällen. Tyvärr tror jag inte de har hamnat på en särskild etikett men om du letar strax efter julmarknader, påsk och i början juni ifjol så hittar du inläggen där.
    Ullerull skrev 2010-08-23 19:26:56 följande:
    Hur gör ni när ni skarvar kantband runt en filt med cp:n?
    Jag har annars skarvat mha att sy ihop dem med vanlig symaskin och klippt minimal sömssmån, sedan får man vara försiktigt och hjälpa till när denna skarv skall igenom apparaten.
  • Frosk

    Nu har jag suttit i timmar och hoppat från den ena sybloggen till den andra. Man blir ju helt fast! och väldigt inspirerad. Det skulle vara roligt med en bildtråd till den här tråden tycker jag.

  • uppochner
    Frosk skrev 2010-08-23 21:28:25 följande:
    Nu har jag suttit i timmar och hoppat från den ena sybloggen till den andra. Man blir ju helt fast! och väldigt inspirerad. Det skulle vara roligt med en bildtråd till den här tråden tycker jag.
    Ja, det hade det verkligen varit. Jag gillar också att inspireras av vad andra hittar på : )
  • uppochner

    Är det någon som har en industrioverlock? Hur är de i så fall? Hur starka? Jag har en industriraksömsmaskin som jag är mer än nöjd med så jag funderar på att utöka lite.


  • mamma på vift
    uppochner skrev 2010-08-23 21:59:09 följande:
    Är det någon som har en industrioverlock? Hur är de i så fall? Hur starka? Jag har en industriraksömsmaskin som jag är mer än nöjd med så jag funderar på att utöka lite.

    Jag har ingen egen men brukar sy på svärmors, hon har en 5 trådig och en tretrådig. De är starka och fungerar att sy i tjocka tyger men även tunna tyger och resultatet blir bra. För mig krävdes det lite övning innan jag lärde mig hur jag skulle hantera maskinen. De svärmor har är väldigt känsliga med fotpedalen, det är svårt att sy i ett lagomt tempo tycker jag.


    Jag trivs faktiskt bättre med min Huskylock och med den syr jag både barnkläder, sittdynor osv. Jag har oxå en industriraksömsmaskin som jag trivs jätte bra med men skulle nog inte skaffa en industrioverlock privat, då behåller jag hellre huskylocken


    Att städa när man har småbarn är som att skotta snö när det fortfarande snöar.
  • yrväder
    Frosk skrev 2010-08-23 21:28:25 följande:
    Nu har jag suttit i timmar och hoppat från den ena sybloggen till den andra. Man blir ju helt fast! och väldigt inspirerad. Det skulle vara roligt med en bildtråd till den här tråden tycker jag.
    Vi hade det i början, sen började alla blogga och folk ides inte lägga upp bilder på två ställen. Jag har alla bloggar på google reader så jag får inläggen direkt dit och behöver inte springa runt i alla bloggar för att de om dom uppdaterat.
  • yrväder
    mamma på vift skrev 2010-08-23 22:51:18 följande:

    Jag har ingen egen men brukar sy på svärmors, hon har en 5 trådig och en tretrådig. De är starka och fungerar att sy i tjocka tyger men även tunna tyger och resultatet blir bra. För mig krävdes det lite övning innan jag lärde mig hur jag skulle hantera maskinen. De svärmor har är väldigt känsliga med fotpedalen, det är svårt att sy i ett lagomt tempo tycker jag.


    Jag trivs faktiskt bättre med min Huskylock och med den syr jag både barnkläder, sittdynor osv. Jag har oxå en industriraksömsmaskin som jag trivs jätte bra med men skulle nog inte skaffa en industrioverlock privat, då behåller jag hellre huskylocken


    hur funkar industrioverlockar? Kan dom bara köra en sorts söm eller går det ändra inställningar på dem med? Hade varit nice med en som syr sån "jeanssöm" fast numera syr jag alldeles för lite i jeans för att öht kunna motivera köp av en sån
  • mamma på vift
    yrväder skrev 2010-08-23 22:56:19 följande:
    hur funkar industrioverlockar? Kan dom bara köra en sorts söm eller går det ändra inställningar på dem med? Hade varit nice med en som syr sån "jeanssöm" fast numera syr jag alldeles för lite i jeans för att öht kunna motivera köp av en sån
    På den femtrådiga som hon har så är det ju den extra sömmen som man ser på jeans, man kan ta bort den tråden som syr den förstärkta sömmen och då blir det en vanlig 4 trådig overlock, men man kan inte ändra den till tretrådig.
    Att städa när man har småbarn är som att skotta snö när det fortfarande snöar.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd