• Äldre 7 Mar 15:10
    600547 visningar
    11405 svar
    11405
    600547

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • uppoch­ner
    Äldre 23 Aug 23:18

    Jag skulle inte ha gett min industrimaskin något beröm i dag märkte jag. Något har hänt så nu vill den inte sy ett ända stygn : ( 

    Men industrimaskinerna är väldigt billiga och det är bra.


  • Äldre 23 Aug 23:23
    Stormorsan skrev 2010-08-23 15:11:41 följande:
    Jag skriver inte här så ofta men läser då och då.

    Tänkte bara berätta lite om vad jag åstadkommit under sommar och semester.

    Först sydde jag en röd "kapten Krok" jacka till treåriga barnbarnet, en "cheerleaderklänning" till åttaåriga barnbarnet samt en sjörövarflagga (till mig själv) som hänger bland alla svenska fasadflaggor i bostadsområdet. Samtliga tyger är inköpta på sos.

    Jag har även sytt en trikåpyamas för övernattande småttingar.

    Igår fick jag förfrågan om att sy musketördräkter till åttaåringen och hennes kompis. Jag tänkte givetvis på filmen "De tre musketörerna" men fick klart för mig att det är Barbiefilm som är förebilden.   www.shopping4net.se/Film/Barn-familj/Barbie-o....

    Nu har jag inhandlat Jysks 5 meters krossad velour en rosa och en lila.
    wow vilka projekt! har du bilder? Har sett dej strålande råd i många andra trådar här på fl
  • Äldre 23 Aug 23:26
    uppochner skrev 2010-08-23 21:20:54 följande:
    Vet någon hur mycket en rulle kantband kostar hos grossist och i så fall hos vilken?
    då menar du inte bibbi? hon tar 75 spänn för 25 m och är blixtsnabb

    marknadsstånd finns i rätt färksa bilder i min blogg 
  • Äldre 24 Aug 05:04
    mamma på vift skrev 2010-08-23 22:51:18 följande:

     De svärmor har är väldigt känsliga med fotpedalen, det är svårt att sy i ett lagomt tempo tycker jag.


     


      Kansligheten beror pa hur tajt baltet ar och baltet kan justeras tills du ar nojd med den. Visst ar industriella maskiner kansligare an hushallsmaskiner, men det gar att sy snabbt med. Nar jag val hade vant mig, tyckte jag  att hushallsmaskinerna var hemskt langsamma. :)
  • Mimmi 71
    Äldre 24 Aug 07:43

    För mig blir det ingen industri-OL, men väl en sprillans ny Bernina Den fanns i Örebro i morse enligt postens logistikrapporetering, så har jag tur kan jag hämta ut den ikväll. Längtar!!! Dock vet jag inte om jag har tid att testa, måste ju hinna klar all marknadssömnad.

  • Äldre 24 Aug 10:24
    Jalapeno skrev 2010-08-23 23:23:21 följande:
    wow vilka projekt! har du bilder? Har sett dej strålande råd i många andra trådar här på fl
    jag ska fixa bilder till mitt galleri, snart. Har ingen blogg men funderar på att skaffa en.
  • Äldre 24 Aug 12:50

    Tänkte jag skulle göra en beställning från JNY men behöver hjälp (igen!). Interlock eller jersey, vilken är bäst?! Jag har inte särskilt stor erfarenhet av jersey utan har nästan alltid köpt interlock. MT limegröna igelkottar har jag dock, och den tycker jag är lite väl tunn...

  • uniMog
    Äldre 24 Aug 13:06
    mrsIce skrev 2010-08-24 12:50:47 följande:
    Tänkte jag skulle göra en beställning från JNY men behöver hjälp (igen!). Interlock eller jersey, vilken är bäst?! Jag har inte särskilt stor erfarenhet av jersey utan har nästan alltid köpt interlock. MT limegröna igelkottar har jag dock, och den tycker jag är lite väl tunn...
    Beror på vad du ska ha den till + smaksak. Jag gillar interlock mycket bättre men till vissa saker är den väl tjock och fast.
    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • Mimmi 71
    Äldre 24 Aug 13:25
    mrsIce skrev 2010-08-24 12:50:47 följande:
    Tänkte jag skulle göra en beställning från JNY men behöver hjälp (igen!). Interlock eller jersey, vilken är bäst?! Jag har inte särskilt stor erfarenhet av jersey utan har nästan alltid köpt interlock. MT limegröna igelkottar har jag dock, och den tycker jag är lite väl tunn...
    Jag syr mestadels i jersey med lycra, tycker ned håller formen bättre. Nu när vi närmar oss den kalla årstiden så funkar dock interlocken nästan bättre för att den är lite tjockare. Interlocken är nog lite enklare att sy i eftersom den inte krullar sig i kanterna och är något stadigare i kvalitén.
  • tinni7­8
    Äldre 24 Aug 14:09
    mrsIce skrev 2010-08-24 12:50:47 följande:
    Tänkte jag skulle göra en beställning från JNY men behöver hjälp (igen!). Interlock eller jersey, vilken är bäst?! Jag har inte särskilt stor erfarenhet av jersey utan har nästan alltid köpt interlock. MT limegröna igelkottar har jag dock, och den tycker jag är lite väl tunn...
    Jag har mest haft interlock och gillar det bäst att sy i men jag har inte så mycket erfarenhet. Men jag har haft MT's igelkottar och stjärnor/fordon från JNY i jersey och det är mycket lättare att sy i stjärnorna än igelkottarna för den är något tjockare.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd