• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • AMDA
    Mimmi 71 skrev 2010-08-26 07:33:00 följande:
    Någon som har tips på hur man får bort dålig lukt i tyg? Har en härlig stretchfrotté som jag inte vill slänga
    Tvätta tyget med 1dl ättika i tvättmedelsfacket så försvinner dålig lukt  
  • Mimmi 71
    AMDA skrev 2010-08-26 07:39:49 följande:
    Tvätta tyget med 1dl ättika i tvättmedelsfacket så försvinner dålig lukt  
    Hade tankarna på ättika. Då skall jag testa detta när jag kommer hem. Tack!
  • ak74
    Made in Taiwan skrev 2010-08-26 06:11:40 följande:
    Vad mycket symaskiner ni har! Jag har bara en liten stackare...som dessutom håller på att gå sönder, smörj behöver den i alla fall. Dom bygger på gatan utanför huset, och på andra sidan huset har dom nyss satt igång med ett hotellbygge, men inget slår dunkande och slamrandet motför min maskin. Synd, för enda gången man har tid att sy är när ungarna sover och dom vaknar ju när man sätter igång.... Önskar jag hade min Husqvarna designer, som står i förrådet sedan 4 år tillbaka... :( Borde göra mig av med den innan den tappat värde helt....
    Men du, inte har du väl lämnat den pärlan i förrådet. Varför syr du inte på den?
  • Made in Taiwan

    Just för att den är i förrådet, i Malmö, på andra sidan jordklotet. Jag saknar den SÅ! Men jag ska köpa en nyare modell ändå när vi flyttar hem till Sverige (hehe...), och när det blir vette tusan... Så tills dess är det jag och skit-Janome. Ska köpa den där symaskinsoljan imorrn i alla fall.


  • yrväder
    AMDA skrev 2010-08-26 07:39:49 följande:
    Tvätta tyget med 1dl ättika i tvättmedelsfacket så försvinner dålig lukt  
    Så mkt? Vilken % har du då?

    Vi har ett gäng kläder som har börjat lukta svett, och det går inte bort i tvätten.. Då har jag ändå tvättat 2 ggr med ca 1.5 msk 24% ätttika per gång och det hjälpte inte, dock hade jag ättikan i sköljmedelsfacket.... Fick tipset av syrran som körde tygblöjorna i 1 msk ättika (i sköljmedelsfacket) och det funkade kanon på dom. (och dom stank innan)
  • Jalapeno
    yrväder skrev 2010-08-26 18:20:02 följande:
    Så mkt? Vilken % har du då?

    Vi har ett gäng kläder som har börjat lukta svett, och det går inte bort i tvätten.. Då har jag ändå tvättat 2 ggr med ca 1.5 msk 24% ätttika per gång och det hjälpte inte, dock hade jag ättikan i sköljmedelsfacket.... Fick tipset av syrran som körde tygblöjorna i 1 msk ättika (i sköljmedelsfacket) och det funkade kanon på dom. (och dom stank innan)
    jag tar alltid en rejäl slurk av den 24% när jag tvättar loppistyger. Inte fullt en dl , men nästan. 20 cl är absolut för lite
  • yrväder
    Jalapeno skrev 2010-08-26 18:30:22 följande:
    jag tar alltid en rejäl slurk av den 24% när jag tvättar loppistyger. Inte fullt en dl , men nästan. 20 cl är absolut för lite
    I tvättmedelsfacket eller sköljmedelsfacket?
  • AMDA

    har testat i sköljmedelsfacket men det funkade inte för mig så jag har hällt det antingen direkt i maskinen på tvätten eller i tvättmedelsfacket sen har jag vanligt sköljmedel i  för att få bort all ättiklukt, har alltid använt ca 1dl men det kanske funkar bra med mindre Har också 24%

  • Mimmi 71

    Jag har inte låtit någon testluktar pröva än så resultatet dröjer, men jag körde på 0,5 dl ren ättika (ungefär) i tvättmedelsfacket och rejält med sköljmedel med 7 sköljningar och när jag (om är nästintill utan luktsinne) kände på kläderna innan torktumlaren så verkar det fungera bra. Skall låta sambon lukta i eftermiddag

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd