• Äldre 7 Mar 15:10
    598590 visningar
    11405 svar
    11405
    598590

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Mimmi 71
    Äldre 3 Sep 10:40
    Sorry för alla stavfel.
  • Äldre 3 Sep 10:45
    Mimmi 71 skrev 2010-09-03 10:40:26 följande:
    Träna, tränam träna! Det blir superkul att använda med lite träning. Själv skulle jag inte kunna leva utan min OL Nu har jag ju bytt ut den 20 år gamla Berninan mot en ny lyigare variant av Bernina.

    Du behöver inte fästa trådarna om du kör över med en annan söm. Jag fäster endast OL-trådar vid ändarna på tröjor genom en stickning av kantbandet.
    Ja, nu ska jag skärpa mig och använda OL mer. För det är ju kul när det går lite fortare att sy och så blir ju sömmarna finare så klart. Och det är roligt när det ser fint ut, även på insidan av plaggen!
  • Nhelia
    Äldre 3 Sep 11:27
    emmize skrev 2010-09-02 22:36:42 följande:
    Tack för bilderna. Det borde egentligen inte vara så svårt, får prova mig fram...
    Men tycker att det är så himla svårt att få banden snygga!!
    Hur gör du dom?
    Jag kommer inte ihåg hur jag gjorde på just den mössan men numera använder jag kanbandsapparat till täcksömsmaskinen jag har.

    Om du ska sy banden med vanlig maskin så skulle jag rekommendera en snedslåvikare. Då viks bandet in snyggt och det blir lätt att sy ihop.
  • Äldre 3 Sep 11:55

    Åh nej, vad dum jag är! Har just skurit ut bitar till en omlottbody + mössa och skar ut kantbanden i vanlig muddväv. Visst blir det bättre om jag gör dem i interlock i stället??


  • Äldre 3 Sep 12:18

    JIPPIIIII!!!!!!!!!!  Nu kom min första WOW-uplevelse med min OL!!!!  Jag är lite kär!!!  

    Har sytt ihop alla delarna till en omlottbody och det gick så bra och det blev så snyggt!    Fick till och med till "svängen" mellan ärm och fram/bakstycke. För det blir ju liksom ingen sväng om man drar ut tyget..precis som ni tipsade mig om här!   Så T A C K till alla underbara människor här inne som alltid kommer med bra tips!!!  Utan er hade jag aldrig börjat sy kläder!!!!!!!   


  • Äldre 3 Sep 12:45

    Hur gör man när man syr fast midjemudden i ett par byxor med OL och vill sy fast storlekslappen samtidigt? Det känns som att nålen skär av lappen??


  • uniMog
    Äldre 3 Sep 12:54
    Fiffa5 skrev 2010-09-03 12:45:59 följande:
    Hur gör man när man syr fast midjemudden i ett par byxor med OL och vill sy fast storlekslappen samtidigt? Det känns som att nålen skär av lappen??
    Såhär gör JAG, och det kanske inte är enklast men jag tycker det blir bra:
    Du syr dit mudden som vanligt.
    Kör fram till precis innan där lappen ska sitta.
    Sen lägger du dit namnlappen på rätt plats och kontrollerar att nålarna hamnar där du vill ha dem. Sy över och sy resten av mudden som vanligt.
    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • Äldre 3 Sep 13:11
    Pejgan skrev 2010-09-03 12:54:24 följande:
    Såhär gör JAG, och det kanske inte är enklast men jag tycker det blir bra:
    Du syr dit mudden som vanligt.
    Kör fram till precis innan där lappen ska sitta.
    Sen lägger du dit namnlappen på rätt plats och kontrollerar att nålarna hamnar där du vill ha dem. Sy över och sy resten av mudden som vanligt.
    Hmm, jag förstår inte riktigt...

    Du syr fast nästan hela mudden fast stannar precis innan där du vill att lappen ska vara. Sen lägger du dit lappen och syr vidare? Men skärs inte lappen bort då av kniven?? 
  • Äldre 3 Sep 13:21
    Mimmi 71 skrev 2010-09-02 19:24:21 följande:
    Nix, ingen bild på mudden, den snurrar för tillfället i tvättmakinen. Återkommer!
    Aha! Då väntar jag
  • uniMog
    Äldre 3 Sep 13:30
    Fiffa5 skrev 2010-09-03 13:11:08 följande:
    Hmm, jag förstår inte riktigt...

    Du syr fast nästan hela mudden fast stannar precis innan där du vill att lappen ska vara. Sen lägger du dit lappen och syr vidare? Men skärs inte lappen bort då av kniven?? 
    mudd -------------
    namnlapp -------
    tyg ---------------

    Så lägger jag dem. Och så lägger jag lappen så den ligger lagom långt ut så sömmen inte kommer mitt i texten tex. Mina lappar är gjorda så att de inte hamnar ända in i kniven om jag lägger dem så men visst, en bit kan ju skäras bort om man petar in den för långt. Det hamnar ju ändå i sömmen så det tycker jag är skit samma.
    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd