• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • melizza

    jag tänkte sy lite tjockare mössor idag eller ja trikå eller velour och fleece foder inuti men kommer ihåg att förra året sydde jag några och dem blev så himla fula för att sömmarna blir så synliga eller knögliga utav den tjocka fleecen och tyglagren

    vad använder ni för fleece till fleecefodrade mössor?? jag kanske har för tjock fleece helt enkelt eller vad gör jag för fel??

    hur syr ni fleecefodrade mössor??


    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
  • yrväder
    melizza skrev 2010-10-25 09:53:02 följande:
    jag tänkte sy lite tjockare mössor idag eller ja trikå eller velour och fleece foder inuti men kommer ihåg att förra året sydde jag några och dem blev så himla fula för att sömmarna blir så synliga eller knögliga utav den tjocka fleecen och tyglagren

    vad använder ni för fleece till fleecefodrade mössor?? jag kanske har för tjock fleece helt enkelt eller vad gör jag för fel??

    hur syr ni fleecefodrade mössor??
    Om jag gör en toppig mössa så brukar jag göra fleecen lite lägre än själva mössan, då blir det inte lika knöligt, och så gör jag själva yttermössan lite större än fleecen.
  • Pumpalicious
    melizza skrev 2010-10-25 09:53:02 följande:
    jag tänkte sy lite tjockare mössor idag eller ja trikå eller velour och fleece foder inuti men kommer ihåg att förra året sydde jag några och dem blev så himla fula för att sömmarna blir så synliga eller knögliga utav den tjocka fleecen och tyglagren

    vad använder ni för fleece till fleecefodrade mössor?? jag kanske har för tjock fleece helt enkelt eller vad gör jag för fel??

    hur syr ni fleecefodrade mössor??
    Jag använder en tunnare fleece till foder i mössor. Sen gör jag liksom yrväder; yttermössan är aningen större och längre än fleecen.
  • glockenbach
    Ogabinne skrev 2010-10-23 23:41:45 följande:
    Vet ni varifrån tex Strömming och liknande som bara tagit fram lite tyg beställt ifrån? Jag är så sugen på att ta fram något som bara jag själv har till en mindre kollektion, men spoonflower osv är ju jättedyra i jämförelse med vad de större leverantörerna ger för sina tyger. Någon som vet?
    Det undrar jag också. Jag sitter med flera färdiga tryck som jag skulle vilja trycka upp.
  • glockenbach
    Ogabinne skrev 2010-10-23 22:28:44 följande:
    Det är samma sak, man får inte knäppa jackan mer än upp till bröstet, annars börjar han med sin fix idé igen att han ska kräkas. Jag fattar inte vad han fått det ifrån! Även om halsduken inte ens är i närheten av halsen utan hänger långt ner börjar han fjanta. Han vill ha halsduken runt nacken, hängandes rakt ner på magen om han ska ha halsduk, vilket inte skyddar halsen över huvud taget ju. Blir tokig på dessa idéer!
    Men stackars liten. Jag är likadan, jag får  kväljningar av halsduk och polotröjor. Det är jätteotäckt, känns som man ska kvävas och dö! Jag brukar behöva stanna upp och hyperventilera och slita av mig halsduken. Hade jag haft en sax skulle jag ha klippt bort den, så mycket panik har jag. Låt honom slippa vetja, det är väl ingen större fara att bli lite kall om halsen för det mesta..?! Flört
  • grynet80

    Ni som syr egna bodies, föredrar ni att sy dem i interlock eller single jersey? Vet inte riktigt vilken jag ska köpa..

  • tinni78

    Ogabinne: Idag har jag fått min Ottobre som jag beställde strax efter dig, har du fått din tidning?

    Nu har jag värsta beslutsångesten om jag ska åka till Syfestivalen eller inte, jag får lov att åka för min man och det går bussresa härifrån. Men frågan är bara om jag har tillräckligt mycket pengar att handla tyg för, jag ska till Ullared nu till helgen och då lär det ju gå åt ganska mycket pengar. Jag får väl snåla på Ullared så att jag har råd med båda delar.


  • diggling
    grynet80 skrev 2010-10-25 15:42:29 följande:
    Ni som syr egna bodies, föredrar ni att sy dem i interlock eller single jersey? Vet inte riktigt vilken jag ska köpa..
    Det verkar vara vitt skilda åsikter här i tråden .
    Jag har inte sytt några bodies, men föredrar att sy i jersey för att jersey drar ihop sig så fint till ursprungsformen tvätt efter tvätt. Upplever att plagg i interlock blir kortare på längden och större på bredden efter ett tag.
    Sen kanske vissa tycker att det är lättare att sy i interlock, eftersom jersey har en förmåga att rulla ihop sig i kanterna.
    Men i långa loppet föredrar jag jersey.
  • grynet80
    diggling skrev 2010-10-25 16:04:13 följande:
    Det verkar vara vitt skilda åsikter här i tråden .
    Jag har inte sytt några bodies, men föredrar att sy i jersey för att jersey drar ihop sig så fint till ursprungsformen tvätt efter tvätt. Upplever att plagg i interlock blir kortare på längden och större på bredden efter ett tag.
    Sen kanske vissa tycker att det är lättare att sy i interlock, eftersom jersey har en förmåga att rulla ihop sig i kanterna.
    Men i långa loppet föredrar jag jersey.
    Åh, hade behövt ett bestämt svar .
    Får väl köpa lite av varje och prova!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd