• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • yrväder

    Jag vart inte heller så förtjust i znoks nya tyg, som tur var, jag har alldeles för mycket, om man kan ha det jag har sytt 8 omlottbodys i 56 och 7 st i 68, och det enda tyget som återkom var piraterna och då har jag fortfarande några tygmönster som förblivit oanvända..... Ingen risk att lillfisens alla kläder ser likadana ut

  • madebyinferno001

    Massproducerar pyttekläder nu känns det som och använder upp alla småbitar jag har som inte räcker till något åt de större i syskonskaran, så kul att kunna göra kläderna precis som man vill ha dem och inte gnälla på att butikskläderna antingen är tråkiga eller konstiga i modellerna på ett eller annat sätt

    Ritade förresten ett "eget" (när man nu kan kalla det eget?) mönster på en body i strl 80/86 med raglanärm och t-shirthals åt lilltösen igår, är jättenöjd men ska nog ändra lite på det så den knäpp mer fram innan jag är 100% nöjd! Det jag var mindre nöjd med var ihopsättningen då allt som kunde gå fel, gick fel!!
    Tyget räckte inte riktigt så jag fick skarva, kanbanden tog slut så det fick bli i två färger, försökte sy ihop den på ett nytt sätt så OLen inte skulle förskjuta kantbanden i sömmarna med mindre lyckat resultat och coverpro´n gjorde bara hoppstygn Men förutom alla minus är jag fortfarande stolt över mönstret jag lyckades åstadkomma

    Nu väntar sängen så jag är pigg till en ny dag med eleverna på syslöjden

  • Ogabinne
    gewjyn skrev 2010-11-16 21:40:44 följande:
    Znoks nya? Samma här isf
    Japp, var precis det jag menade!
  • Ullerull
    madebyinferno001 skrev 2010-11-16 22:12:06 följande:
    Hur gör man för att få som ett kryss med fyra toppar på en mössa, tycker det är så snyggt men har hjärnsläpp!?
    en fyrkantig bit som du syr ihop som en tub, vik den dubbel och vänd med insidan ut. Sy sedan ihop toppen, en fjärdedel, av den, vänd och gör lika från andra hållet. Vik sedan så att det blir ett kors och sy en söm rakt över. Vänd åt rätt håll och peta ut topparna med en sax lr liknande.

    Insåg just att det här var en värdelös försklaring, men just nu ids jag inte förklara bätte, ska spotta tandkräm och sova
    yrväder skrev 2010-11-16 22:26:34 följande:
    Jag vart inte heller så förtjust i znoks nya tyg, som tur var, jag har alldeles för mycket, om man kan ha det jag har sytt 8 omlottbodys i 56 och 7 st i 68, och det enda tyget som återkom var piraterna och då har jag fortfarande några tygmönster som förblivit oanvända..... Ingen risk att lillfisens alla kläder ser likadana ut
    du lär få en välklädd lilfis!
    madebyinferno001 skrev 2010-11-16 22:39:33 följande:
    Massproducerar pyttekläder nu känns det som och använder upp alla småbitar jag har som inte räcker till något åt de större i syskonskaran, så kul att kunna göra kläderna precis som man vill ha dem och inte gnälla på att butikskläderna antingen är tråkiga eller konstiga i modellerna på ett eller annat sätt

    Ritade förresten ett "eget" (när man nu kan kalla det eget?) mönster på en body i strl 80/86 med raglanärm och t-shirthals åt lilltösen igår, är jättenöjd men ska nog ändra lite på det så den knäpp mer fram innan jag är 100% nöjd! Det jag var mindre nöjd med var ihopsättningen då allt som kunde gå fel, gick fel!!
    Tyget räckte inte riktigt så jag fick skarva, kanbanden tog slut så det fick bli i två färger, försökte sy ihop den på ett nytt sätt så OLen inte skulle förskjuta kantbanden i sömmarna med mindre lyckat resultat och coverpro´n gjorde bara hoppstygn Men förutom alla minus är jag fortfarande stolt över mönstret jag lyckades åstadkomma

    Nu väntar sängen så jag är pigg till en ny dag med eleverna på syslöjden
     Oj så det kan gå, ibland ska då allt gå käpp..åt..h...Känner igen det syndromet.
    Kul att d lyckades få till ett bra mönster på en gång, det är inte lätt.

    ......................................

    Vi har också magsjuka i huset tror jag, stortjejen (3 år) har just gjort bort det, 4 dygn tog det, gubben och lillfisen började idag. Denna variant börjar med feber och ett dygn senare börjar resterande del. Var hemma själv med lillfisen natt då gubben jobbade, hon hade över 40 grader, lite otäckt tycker jag allt.

    Här har vi haft kalas idag, trots sjukdom, jag fick mig en liten slant, så nu ska jag beställa från panduro, jippi. Har haft lite dåligt samvete över senaste tidens mastodonta tyginköp.

    På fredag ska jag vara med och sälja kläder på en byagrej igen, men i grannbyn, har hur mkt som helst att göra, hur ska jag hinna?
  • plura

    Åh fy för er med magsjuka hemma -det är verkligen det värsta av allt som dras hem från skola och förskola.
    I en familj på 7 blir det dessutom väldigt långdraget.
    Hur gjorde de förr innan tvättmaskinen?


    yrväder skrev 2010-11-16 22:26:34 följande:
    Jag vart inte heller så förtjust i znoks nya tyg, som tur var, jag har alldeles för mycket, om man kan ha det jag har sytt 8 omlottbodys i 56 och 7 st i 68, och det enda tyget som återkom var piraterna och då har jag fortfarande några tygmönster som förblivit oanvända..... Ingen risk att lillfisens alla kläder ser likadana ut
    Det blir en  välekiperad krabat

    Nu är jag bannlyst från vardagsrummet (med all rätt) Har haft det som syrum några dagar, med allt vad det innebär -tyg överallt, strykbrädan framme osv. Idag ledsnade maken och faktiskt jag också.
    Det innebär att jag inte kan sy på kvällarna då lillfis sover i vårt sovrum (där syhörnan är)
    Du kan väl sticka eller virka istället sa maken -jovisst men problemet är jag vill SY! 
    Visst går det i vågor, men faktum är att sen jag började sy "på riktigt" så har jag inte velat sluta. Virka och sticka är inte lika kul längre. Sy är min grej -iallafall just nu.
    (Sen kan man göra det även om lederna värker lite, men hålla stickor blir för jobbigt) 

    Oj hoppsan vad klockan var mycket *gäsp* 
  • virre80

    Godmorgon :)  Är det någon som har lite tips när man ska sy i halkiga tyger, ex satin och dylikt.  Kan man använda ol  eller är det bäst med vanliga maskinen?  Vågar inte riktigt börja än :O  

  • Pumpalicious

    Jag tyckte Znoks oceantyg var superfint i turkos/röd. Det ska bli fina tröjor till mina små

  • plura
    Pumpalicious skrev 2010-11-17 08:29:08 följande:
    Jag tyckte Znoks oceantyg var superfint i turkos/röd. Det ska bli fina tröjor till mina små
    Ja jag gillade det med -ett mönster man blir glad av
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd