• Äldre 7 Mar 15:10
    598923 visningar
    11405 svar
    11405
    598923

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 22 Nov 16:31
    Du och Jag ver2 skrev 2010-11-22 16:14:17 följande:

     


     


    Är det nån som har (eller vet) vart det finns matchande mudd till de lime/turkosa velour stjärntyget?? (hittade inget med stjärnor - men det är ju samma färger!)
    Sos lime färgade funkar ju - men skulle gärna ha nån turkos också!

    Hur är Ohlssons mudd (har för mig att den ska vara bra! Hur är den turkosa färgen??


    svårt att säga utifrån en bild, men jag tror ohlssons är för mörk...
  • Ogabin­ne
    Äldre 22 Nov 16:56

    Jag är totalt snurrig här!

    Eftersom jag tjänat för mkt på min sömnad gick jag idag in på skatteverket för att skatt och momsregistrera mig. Då tyckte hon att det bästa alternativet för mig var att regga mig som enskild firma. Okej, då gör vi det. Hur mycket kommer du tjäna allt som allt under ett år? Överskottet per månad? Inköp per år? Eeeh, det är ju helt omöjligt för mig att säga. Kommer du sköta bokföringen själv? Eh, ja. Okej, har du ett bokföringsprogram? Nej men jag sparar ju alla kvitton. Jaha men om du blir granskad kan du inte komma med en skokartong med papper, det finns krav på att du måste ha ett bokföringsprogram. Okej, det kan jag göra i Excell då eller? *skratt från skatteverketflickan* Nej det kan du verkligen inte, du måste köpa ett bokföringsprogram.

    Kan säga att jag var bra mycket gladare när jag gick IN på skatteverkets kontor än när jag gick UT.

    "Vi har en företagsträff där du kan lära dig mer"
    Jaha, när och var? På torsdag, 10 mil härifrån. Jo tjena!

    Snurr snurr snurr i huvudet!

  • Pumpal­icious
    Äldre 22 Nov 17:20
    Du och Jag ver2 skrev 2010-11-22 16:14:17 följande:

     



    Är det nån som har (eller vet) vart det finns matchande mudd till de lime/turkosa velour stjärntyget?? (hittade inget med stjärnor - men det är ju samma färger!)
    Sos lime färgade funkar ju - men skulle gärna ha nån turkos också!

    Hur är Ohlssons mudd (har för mig att den ska vara bra! Hur är den turkosa färgen??


    kanske mjukatygers ljusturkosa mudd?
  • Äldre 22 Nov 17:46
    Pumpalicious skrev 2010-11-22 17:20:05 följande:
    kanske mjukatygers ljusturkosa mudd?
    ah, ja just - hon hade ju också upptäckte jag! Tackar!
  • emptyt­horn
    Äldre 22 Nov 17:49
    Ogabinne skrev 2010-11-22 16:56:01 följande:
    Jag är totalt snurrig här!

    Eftersom jag tjänat för mkt på min sömnad gick jag idag in på skatteverket för att skatt och momsregistrera mig. Då tyckte hon att det bästa alternativet för mig var att regga mig som enskild firma. Okej, då gör vi det. Hur mycket kommer du tjäna allt som allt under ett år? Överskottet per månad? Inköp per år? Eeeh, det är ju helt omöjligt för mig att säga. Kommer du sköta bokföringen själv? Eh, ja. Okej, har du ett bokföringsprogram? Nej men jag sparar ju alla kvitton. Jaha men om du blir granskad kan du inte komma med en skokartong med papper, det finns krav på att du måste ha ett bokföringsprogram. Okej, det kan jag göra i Excell då eller? *skratt från skatteverketflickan* Nej det kan du verkligen inte, du måste köpa ett bokföringsprogram.

    Kan säga att jag var bra mycket gladare när jag gick IN på skatteverkets kontor än när jag gick UT.

    "Vi har en företagsträff där du kan lära dig mer"
    Jaha, när och var? På torsdag, 10 mil härifrån. Jo tjena!

    Snurr snurr snurr i huvudet!
    Men jävlar i min låda vilken rolig tant! Tyst
  • Ogabin­ne
    Äldre 22 Nov 18:01
    emptythorn skrev 2010-11-22 17:49:11 följande:
    Men jävlar i min låda vilken rolig tant! Tyst
    Ja jag har inte en aning om hur allt detta fungerar... Lämnade in mitt papper ändå så jag får väl vänta och se vad som händer. Och när man läser på nätet står allt så himla krångligt och fina ord att man inte blir ett dugg klokare tycker jag!
  • Äldre 22 Nov 18:04
    Ogabinne skrev 2010-11-22 18:01:00 följande:
    Ja jag har inte en aning om hur allt detta fungerar... Lämnade in mitt papper ändå så jag får väl vänta och se vad som händer. Och när man läser på nätet står allt så himla krångligt och fina ord att man inte blir ett dugg klokare tycker jag!
    Kolla verksamt.se! De har bra och hyfsat lättförståelig info och bra verktyg.
    För att beräkna skatt och sådant skulle jag gjort en enkel resultatbudget. 
    ♥ Simon ♥
  • Ogabin­ne
    Äldre 22 Nov 18:13
    Skumboll skrev 2010-11-22 18:04:49 följande:
    Kolla verksamt.se! De har bra och hyfsat lättförståelig info och bra verktyg.
    För att beräkna skatt och sådant skulle jag gjort en enkel resultatbudget. 
    Jag som i vanliga fall är en rätt bright tjej känner mig utbota blåst. Jag vet inte ens vad en enkel resultat budget är.

    Jag satte iaf ett preliminärt årsbelopp, ett belopp jag känner att jag går runt på. Man kunde tydligen ändra detta så fort man märker att det blir märkbart mkt mer eller mindre. Skatt skulle betalas varje månad, men jag ansökte om 3 månaders uppskov i början. Redovisning satte jag var tredje månad, vilket då bör vara deklaration? Momsen när jag själv handlar material är ju avdragsgill och den får jag tillbaka, men hur jag får den tillbaka och hur ofta vet jag inte. Jag behöver nu tydligen ett billigt, eller helst gratis bokföringsprogram, och ett program för att skriva fakturor/kvitton. Det hade ju inte varit fel om den där företagsträffen fanns i min egen stad, känns som att jag skulle behöva den.

    Att det skulle vara så svårt att ta nästa steg från hobbyverksamhet.
  • Äldre 22 Nov 18:29
    Ogabinne skrev 2010-11-22 18:13:05 följande:
    Jag som i vanliga fall är en rätt bright tjej känner mig utbota blåst. Jag vet inte ens vad en enkel resultat budget är.

    Jag satte iaf ett preliminärt årsbelopp, ett belopp jag känner att jag går runt på. Man kunde tydligen ändra detta så fort man märker att det blir märkbart mkt mer eller mindre. Skatt skulle betalas varje månad, men jag ansökte om 3 månaders uppskov i början. Redovisning satte jag var tredje månad, vilket då bör vara deklaration? Momsen när jag själv handlar material är ju avdragsgill och den får jag tillbaka, men hur jag får den tillbaka och hur ofta vet jag inte. Jag behöver nu tydligen ett billigt, eller helst gratis bokföringsprogram, och ett program för att skriva fakturor/kvitton. Det hade ju inte varit fel om den där företagsträffen fanns i min egen stad, känns som att jag skulle behöva den.

    Att det skulle vara så svårt att ta nästa steg från hobbyverksamhet.
    Inte helt lätt med alla regler!
    Jag har inte full koll - jag använder min far till (för mig) omöjliga frågor. 
    Men om du ska redovisa moms varje kvartal så ska momsen för tex jan-mars betalas senast 12e maj. 
    För att få tillbaka moms antar jag att man måste deklarera på något vis (som sagt, ingen koll ), har dock för mig att moms för jan kan du få tillbaka tidigast i mars. 

    Gratis bokföringsprogram kan du hitta på både på visma och mamut, mamuts tror jag är gratis i ett år;
    www.mamut.com/se/startaeget/
    ♥ Simon ♥
  • Ogabin­ne
    Äldre 22 Nov 18:32
    Skumboll skrev 2010-11-22 18:29:50 följande:
    Inte helt lätt med alla regler!
    Jag har inte full koll - jag använder min far till (för mig) omöjliga frågor. 
    Men om du ska redovisa moms varje kvartal så ska momsen för tex jan-mars betalas senast 12e maj. 
    För att få tillbaka moms antar jag att man måste deklarera på något vis (som sagt, ingen koll ), har dock för mig att moms för jan kan du få tillbaka tidigast i mars. 

    Gratis bokföringsprogram kan du hitta på både på visma och mamut, mamuts tror jag är gratis i ett år;
    www.mamut.com/se/startaeget/
    Tack! Det ska jag kika på!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd