• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • emptythorn
    plura skrev 2010-12-07 19:17:32 följande:
    Sitter och syr en Luciakrona till dottern (måste göra "kransen" mindre -att man alltid ska göra för stort)
    Lite pillrigt men kul -kanske behåller den här själv (har litet huvud) och syr en till åt dottern.
    Snart blir det julstrumpor. De 3 stora har tovade, dottern har en jätteful från typ ICA, så en ny åt henne och lilleman i lappteknik tror jag blir bra. 
    Va du är duktig! Hur syr man en sån?
  • emptythorn

    Tygåtgång till ett par långkalsonger i vuxenstorlek L på ett ungefär? Tänkte beställa fleece från SoS.

  • plura
    emptythorn skrev 2010-12-07 19:26:45 följande:
    Va du är duktig! Hur syr man en sån?
    Jag sydde en korv i mörkgrönt tyg (vävt tyg då jag inte har velour i rätt färg). Satte kanal med resår bak, behövs väl inte om det är velour. Vit och gul velour hade jag dock så jag sydde en veke i orange och sen ihop lågan med ljuset innan jag sydde ihop sidan på ljus och låga.
    Stoppade med ikeakudde och så knöt jag en tråd, mellan låga och ljus för annars såg det ut som nåt annat Tyst
  • plura

    Hehe såg att jag i min iver att tillverka fallosymboler Skäms gjort ett ljus för mycket. Tror att det får bli ett "handljus" att bita i åt lilleman

    Appropå SOS mönster -nån som provat deras omlott-tröja?
    Är modellen ok och stämmer strl? 

  • Jalapeno

    jag köpte fantastiska gardiner på loppis, men när jag tvättar kappan blir det vita veck
    finns det något bra sätt att undvika det? Har för mej att det är centrifugeringen som ställer till det 

  • GOBLIgobli
    Jalapeno skrev 2010-12-07 20:48:50 följande:
    jag köpte fantastiska gardiner på loppis, men när jag tvättar kappan blir det vita veck
    finns det något bra sätt att undvika det? Har för mej att det är centrifugeringen som ställer till det 
    Skit i centrifugen och låt det dropptorka tills de är stryktorra. Pressa torrt med strykjärnet och du har ett toppslätt tyg.
    MenÅÅÅ...
  • yrväder
    GOBLIgobli skrev 2010-12-07 21:16:53 följande:
    Skit i centrifugen och låt det dropptorka tills de är stryktorra. Pressa torrt med strykjärnet och du har ett toppslätt tyg.
    Ibland räcker det bara att köra fintvätt, dvs med mild centrifug.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd