• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Pumpalicious

    haha någon vidare passform är det ju inte direkt på dräkten, den är stor åt alla håll o kanter - men det är ju också det som är charmen ;-P

  • Lallan
    madde10 skrev 2010-12-04 14:56:00 följande:
    Tack för hjälpen gewjyn och mimmi 71!
    Nu har jag beställt en brother overlock därifrån med lite tråd. Ska bli så spännande att få hem den! Längtar! Har sytt ett par bodysuits till Milo med den vanliga maskinen och det har blivit sådär i sömmarna, men det är ett toppenbra mönster så jag hoppas verkligen på den här maskinen.
    Är rätt säker på att det är en sån som jag har. Den är enkel att förstå och trä. Jag är jättenöjd med min.

    Är förresten jättesugen på att sy nu när man vet vilka man syr till, nackdelen är bara att tiden inte riktigt räcker till
  • madde10
    Lallan skrev 2010-12-08 17:50:53 följande:
    Är rätt säker på att det är en sån som jag har. Den är enkel att förstå och trä. Jag är jättenöjd med min.

    Är förresten jättesugen på att sy nu när man vet vilka man syr till, nackdelen är bara att tiden inte riktigt räcker till
    Åh, det låter ju jättebra!

    Känner igen det där med tiden, vet själv inte hur den ska räcka till. Får sno åt mig lite tid när mannen är hemma Solig
  • mlu0914

    Hej alla hjälpsamma sytokar!

    Jag sitter och syr på två tröjor just nu och kom just framtill att jag nog måste ha mudd i slutet av ärmarna men hur vilket mått ska jag ha på mudden? Ärmmuddsmått på strl 80 och 86?

    Tack på förhand!

  • gewjyn

    Är det någon som har köpt minikrea-mönster från NeaNobelle? Vad tycker ni om dem och vad kostar de? Kan inte hitta något pris på hemsidan. Gillade flera modeller och att dubbelstorlekarna gick "omlott" dvs 50/56, 56/62 osv. Avskyr dubbelstorlekar annars, känns som att det antingen är för litet eller för stort.

  • Ullerull

    Jag gjorde en lussekrona för några år sedan, den är ganska välanvänd av båda tjejerna

    http://1.bp.blogspot.com/_U7K296cnfcQ/Sbuq2XAe8zI/AAAAAAAAABI/O1uuRPGCWAY/s1600-h/2007-12-18+367+(Large).JPG

    http://1.bp.blogspot.com/_U7K296cnfcQ/Sbuq2QBSzLI/AAAAAAAAABA/LvcETUcMMkY/s1600-h/2007-12-18+318+(Large).JPG

    jag bara syr och syr opch syr och bloggar inte det lilla minsta, får ta igen det i jul när vi ska hem till mina försäldrar i 2 veckor. Många saker blir det att skriva om då.

  • tinni78
    gewjyn skrev 2010-12-08 21:14:56 följande:
    Är det någon som har köpt minikrea-mönster från NeaNobelle? Vad tycker ni om dem och vad kostar de? Kan inte hitta något pris på hemsidan. Gillade flera modeller och att dubbelstorlekarna gick "omlott" dvs 50/56, 56/62 osv. Avskyr dubbelstorlekar annars, känns som att det antingen är för litet eller för stort.
    Znok har dom också, där står priserna.
  • tinni78
    mlu0914 skrev 2010-12-08 20:59:06 följande:
    Hej alla hjälpsamma sytokar!

    Jag sitter och syr på två tröjor just nu och kom just framtill att jag nog måste ha mudd i slutet av ärmarna men hur vilket mått ska jag ha på mudden? Ärmmuddsmått på strl 80 och 86?

    Tack på förhand!
    Jag vet inte hur det ska vara eftersom jag bara har lagt till mudd utan mönster på mina tröjor men jag brukar ta ca 5-6 cm dubbelvikt (alltså totalt 10-12 cm) på längden också på bredden brukar jag någon cm kortare än vad ärmslutet på tröjan är.
  • mlu0914
    tinni78 skrev 2010-12-08 23:20:37 följande:
    Jag vet inte hur det ska vara eftersom jag bara har lagt till mudd utan mönster på mina tröjor men jag brukar ta ca 5-6 cm dubbelvikt (alltså totalt 10-12 cm) på längden också på bredden brukar jag någon cm kortare än vad ärmslutet på tröjan är.
    Jag kom på strax efter jag skrivit inlägget att man kan ju kolla i någon av böckerna man har... typ Meedom.... Där fann jag mitt svar.

    men tack för den lilla hjälpen ändå.
  • grynet80

    Har precis sytt ett par byxor till tjejen i strl 74 från Meedoms bok och hon kan nästan campa i dem!! Mudden blev också för stor i midjan, någon som har ett bra tips på hur jag fixar det utan att sprätta bort den?

    Nu sydde jag en ny söm innanför hela grensömmen och då känns byxorna mer lagom, blir det bra om jag syr så i mudden också? (med overlocken)
    Funderar alt på att göra hål så man kan ha snörning i eller sy fast något gummiband i mudden..

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd