• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Fiffa5

    Åh vad jag längtar efter en coverpro!! Om jag ska sy ett par trosor nu tar det ju evigheter att få till kantbandet med min vanliga maskin, med en coverpro går det på ett sekunder (inbillar jag mig i alla fall)


  • yrväder
    Fiffa5 skrev 2011-01-09 19:29:57 följande:
    Åh vad jag längtar efter en coverpro!! Om jag ska sy ett par trosor nu tar det ju evigheter att få till kantbandet med min vanliga maskin, med en coverpro går det på ett sekunder (inbillar jag mig i alla fall)
    Jag syr kantbanden på min vanliga maskin trots att jag har en coverpro. Is inte tjorva med kantbandsapparaten, plus att jag vill inte få den där tjocka kanten som blir när man syr ihop ändarna på kantbandet med varann. Då gör jag det hellre manuellt på min vanliga maskin.
  • Humleblomstern
    Fiffa5 skrev 2011-01-09 19:29:57 följande:
    Åh vad jag längtar efter en coverpro!! Om jag ska sy ett par trosor nu tar det ju evigheter att få till kantbandet med min vanliga maskin, med en coverpro går det på ett sekunder (inbillar jag mig i alla fall)
    Hade jag inte haft en CP skulle jag inte gjort med kantband utan använt trosresår eller övervikbar resår. Då går det nog snabbt utan CP också!
  • Fiffa5
    yrväder skrev 2011-01-09 19:32:49 följande:
    Jag syr kantbanden på min vanliga maskin trots att jag har en coverpro. Is inte tjorva med kantbandsapparaten, plus att jag vill inte få den där tjocka kanten som blir när man syr ihop ändarna på kantbandet med varann. Då gör jag det hellre manuellt på min vanliga maskin.
    Är det sant? Åh, jag som tycker det går så långsamt! 

    Då kanske jag ska beställa mönster på trosor iaf, har kikat på LG-trosan som jag tycker ser bra ut!
     
  • Fiffa5
    Humleblomstern skrev 2011-01-09 19:35:02 följande:
    Hade jag inte haft en CP skulle jag inte gjort med kantband utan använt trosresår eller övervikbar resår. Då går det nog snabbt utan CP också!
    Ja,det är sant! Måste  testa!
  • Jalapeno
    tinni78 skrev 2011-01-08 22:31:19 följande:
    Det är nog dumt att lägga ut bloggar här i tråden, det vore ju synd om den skulle stängas. Däremot kan väl alla se till att ha länk till bloggen in sin profil där den får vara, jag blir alltid så besviken när jag går in i en profil och det inte står något .
    fast om man vill kunna vara dryg i andra trådar på fl och inte vill att alla drägg ska hitta tills ens (läs min ) syblogg då?
    plura skrev 2011-01-09 09:46:36 följande:
    Citroner och apelsiner både hela och delade -på syrligt gul eller lime botten

    v
    citrus lät som en jättebra idé!
  • emmize
    Knastroll82 skrev 2011-01-09 18:55:01 följande:
    Adobe Illustrator är bra, det använder jag mig av.
    Tack för svaret. Ska kolla runt lite, men lutar nog mot att köpa det isåfall...
  • TiLo
    TiLo skrev 2011-01-04 15:59:42 följande:
    Jag behöver lite hjälp med mönsterkonstruktionen. Har mätt mina barn nu, som är lämpliga offer för mina expriment. . Det visar sig att de inte alls är normala på en fläck.

    Amanda 14 år är 153 cm lång, men har bröstvidd och midjevidd som 164 cl. medan ryggbredden är strl. 146 cl. Vilken storlek ska jag då utgå ifrån? Livlängd bak är strl. 152 cl. Det känns logiskt att utgå från längden på ett liv. Men jag blir osäker... Eller ska jag ta där flest mått passar bäst?
    På byxor känns det lättare då innerben och byxlängd ligger på 164, men stussen på 158 cl. Då minskar jag väl bara in stussmåttet?

    William är ännu klurigare... 12 år
    Han är 142 cm lång. bröstvidd i strl 158, midjevidd i strl 170, ryggbredd strl 158, livlängd bak strl 146. Vad sjutton ska jag utgå ifrån då???? Han är alltså  bred för sin längd...

    På byxor håller han sig på strl 146 på innerben längd och byxlängd men 158 på stussen. Det borde bli likadans som för syrran fast tvärtom. Att jag utgår från längden men breddar mönstret istället.
    ingen som har något råd till mig??
  • lilla sol

    Vem kan tipsa om bra trådrulleförvaring? Köper mest 1000m-rullar av Bibbi så vill ha något som passar till det... Just nu har jag de flesta rullar (alla får inte plats) i en plastlåda huller om buller. Det är till att gräva fram rätt färg och jag har ingen överblick.

    Har någon "låga lådor" exempelvis där rullarna kan stå eller ligga, var hittar man prisvärda sådana i så fall (ikea, CO, sybehörsförsäljare, ebay, ???)

    Har tidigare sett några visa upp snygga förvaringsställningar med pinnar som exempelvis kan fästas på väggen. Men jag har varit lite rädd för damman och blekning, vad säger ni som har sådana? En sådan lösning skulle ju bli en snygg sak i rummet samtidigt som den visar vilka färger som finns att välja på...

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd