• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • TiLo

    äntligen har min förlamning släppt och jag har sytt på min nya symaskin i mitt alldeles egna hörn av vardagsrummet där jag har syhörna.

    Det blev en sack n' seat som jag fnulat på en stund. Har dock inte provat den på modellen än för hon sover, men jag tror den blev bra. Ett sånt där projekt där jag tog det jag har (vilket just nu inte är särskillt mycket) och gjorde en bra grej. Är nöjd med min prestation.

  • madde10

    Har nu beställt 3 PUL tyger från kidsinthegarden. Och som du sa annbom, frakten gick på nästan lika mycket som tyget. Fast jag tror jag betalade ca 8,5 dollar för 1 yard så det är ju inte så mycket, tror jag Skrattande
    Har ingen aning om hur lång tid det tar att få hem. Och inget mönster har jag heller Solig Men det borde väl inte vara så svårt Tungan ute


  • annbom
    madde10 skrev 2011-01-14 23:14:23 följande:
    Har nu beställt 3 PUL tyger från kidsinthegarden. Och som du sa annbom, frakten gick på nästan lika mycket som tyget. Fast jag tror jag betalade ca 8,5 dollar för 1 yard så det är ju inte så mycket, tror jag Skrattande
    Har ingen aning om hur lång tid det tar att få hem. Och inget mönster har jag heller Solig Men det borde väl inte vara så svårt Tungan ute
    Det gick på under en vecka när jag skickade efter. Det finns en del gratis mönster, men jag köpte darling diaper och den är värd varje krona. Finns att köpa via nätet så du får hem den omedelbart om du vill
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • gewjyn
    De bruna velourretroringarna som jag beställde från MT på rean var slut. Jag som skulle sy mig en gosig amningsklänning. Surt när man får bekräftelse på köpet och sedan visar det sig ändå att tyget är slut.
  • Elias Emil
    TiLo skrev 2011-01-14 23:01:18 följande:
    äntligen har min förlamning släppt och jag har sytt på min nya symaskin i mitt alldeles egna hörn av vardagsrummet där jag har syhörna.

    Det blev en sack n' seat som jag fnulat på en stund. Har dock inte provat den på modellen än för hon sover, men jag tror den blev bra. Ett sånt där projekt där jag tog det jag har (vilket just nu inte är särskillt mycket) och gjorde en bra grej. Är nöjd med min prestation.
    Har du gjort eget mönster?
  • plura

    Appropå tygblöjor -nån som syr tygbindor?
    Bättre sämre sätt och hur får man dem att sitta på plats?  

  • camilla178
    plura skrev 2011-01-15 10:37:31 följande:
    Appropå tygblöjor -nån som syr tygbindor?
    Bättre sämre sätt och hur får man dem att sitta på plats?  
    Sök på bloggen emeliten eller liknade hon syr tygbindor.
  • ak74

    Sambofritt resten av dagen Skrattande Barnen är förpassade till sina rum eftersom de vägrar städa. Där är jag stenhård. Städar man inte på sitt rum blir det inget lördagsgodis eller annat mys och dator och tv kan de glömma {#emotions_dlg.djavulsk} 
    Så... detta betyder att jag har en eftermiddag alldeles för mig självDrömmer

    Frågan är vad jag ska göra... Jag har 8 öljettlängder som ska sys (tyget ligger i vägen) Eller ska jag satsa på nöjessömnad och på så vis göra av med lite tyger som inte får plats i hyllan...? Hmmm... svårt val...Obestämd 

    Kanske jag bara ska sitta kvar i soffan och sticka upp lite av allt garn som ligger och dräller för att garnskåpet är fullt ...

    Usch, vilka svåra beslut man ställt inför ibland... 

  • annbom
    plura skrev 2011-01-15 10:37:31 följande:
    Appropå tygblöjor -nån som syr tygbindor?
    Bättre sämre sätt och hur får man dem att sitta på plats?  
    Tryckknappar. Jag använder samma som jag har till blöjor
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Ogabinne

    Jag har en fråga som visserligen inte är sömndsrelaterad men däremot bildbehandlingsrelaterad som jag vet många sysslar med här. Jag har problem med att avlägsna bakgrunden på mina bilder på ett snyggt sätt. Jag brukar använda paint eftersom det ger snyggast resultat, men tar enoooormt lång tid att sudda ut hela bakgrunden, typ en timme per bild. Då ser det ut så här. Inte perfekt men okej.


    Jag har försökt med Photoshop elements men jag tycker det ser bedrövligt ut! Kolla. Kanterna är alldeles gropiga och ojämna och det ser riktigt sjabbigt ut.

    Jag har märkt att det beror lite på vad man har för bakgrund, hur pass olik den är motivet som ska vara kvar. Därför brukar jag använda en bakgrund mycket ljusare än plagget, tex ett vitt bord eller vår beiga soffa, men trots det ser det ut så här, oavsett vilket markeringsverktyg jag använder.

    Är det någon som skulle kunna hjälpa mig förstå hur jag får det att se snyggt ut utan att jag behöver sitta en timme per bild i paint och ändå inte få perfekt resultat?

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd