• Äldre 7 Mar 15:10
    599049 visningar
    11405 svar
    11405
    599049

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • fru fogeby
    Äldre 26 Jan 13:06
    Du och Jag ver2 skrev 2011-01-26 12:32:51 följande:
    Ah, ja, men den har jag ju sett förut!

    Jag vill inte ha den "råa" kanten på baksidan - så jag brukar vika in baksidan med. Nu har jag inte tiden just nu å visa hur (ta kort å så) , men kan försöka beskriva ändå!

    Gör jag med vanlig symaskin så stickar jag först fast kantbandet - men på avigan först (lika som kokalal gör, fast hon stickar fast från framsidan), sen viker jag över till framsidan, viker in sömsmånen, nålar och syr med enkel eller tvillingnål därifrån!

    Annars så gör jag som kokalal men syr med coversömmen (på covermaskinen) å ser då till att kantbandet hamnarnästan kant i kant med yttersta sömmen på kantbandet - så man slipper klippa efteråt.
    men så smart!
    jag gillar inte heller den råa kanten och gillar inte att det oftast blir ojämt när man klipper rent sömsmånen på baksidan..ska prova ditt sätt......
  • Äldre 26 Jan 13:11
    Du och Jag ver2 skrev 2011-01-26 10:07:44 följande:
    sy på den med tät zicksack på vanliga symaskinen istället! Minska bredden och minska stygnlängden till det minsta!
    Tack!
  • Äldre 26 Jan 13:11
    gewjyn skrev 2011-01-26 12:53:44 följande:
    Aha! Fast under 0,5kg kommer man ju aldrig...
    beror ju på vad man ska ha, det är ju bra att dom har alternativet om man tex är i akut behov av tex bara tryckknappar, känns ju bra mkt bättre att betala 49 kr i frakt då, än 69.
  • Äldre 26 Jan 13:12

    Jag har en tråd som verkligen är LIME.
    Har dock köpt den i lokala sybutiken och inte på nätet.
    Men på rullen står det: Gutermann col: 336

  • Äldre 26 Jan 13:30
    Annamamma 83 skrev 2011-01-26 13:12:52 följande:
    Jag har en tråd som verkligen är LIME.
    Har dock köpt den i lokala sybutiken och inte på nätet.
    Men på rullen står det: Gutermann col: 336
    Jo dom har den, jag har den till min vanliga maskin som är lite kinkig på trådkvalitet. Men när man har en overlock och coverlock och vill matcha mudden med fållsömmen så är det lagomt kul att köpa 4st 200-metersrullar för 33 kr.... Speciellt när bibbi tar 10 kr för 1000 meter och sos 15 kr för 1000 meter.
  • Äldre 26 Jan 15:44

    Ännu en kjol blev sydd idag. Lillasyster blev glad!



     
  • Äldre 26 Jan 16:00
    zaliz skrev 2011-01-26 12:35:33 följande:
    Symässan som är här i Västerås 5-6/2, är den något att gå på?
    ingen aning - men tänkte ta mig en sväng dit och titta! Var inte så dyrt att ställa ut där - 1000kr, så få se om man ska stå till hösten!! Måste dit nu å spana hur de byggt upp sina montrar å så - för de hade inga väggar...
  • Äldre 26 Jan 16:07
    fru fogeby skrev 2011-01-26 13:06:06 följande:
    men så smart!
    jag gillar inte heller den råa kanten och gillar inte att det oftast blir ojämt när man klipper rent sömsmånen på baksidan..ska prova ditt sätt......
    Hoppas det går bra! Se till att nåla bra!
    yrväder skrev 2011-01-26 13:30:03 följande:
    Jo dom har den, jag har den till min vanliga maskin som är lite kinkig på trådkvalitet. Men när man har en overlock och coverlock och vill matcha mudden med fållsömmen så är det lagomt kul att köpa 4st 200-metersrullar för 33 kr.... Speciellt när bibbi tar 10 kr för 1000 meter och sos 15 kr för 1000 meter.
    Hahahaha - kanske lönat sig i längden ändå med Güthermans - så många olika jag köpt å gått på nit Men  ja, visst är det en j-kla skillnad på pris!!!
    Fiffa5 skrev 2011-01-26 15:44:22 följande:
    Ännu en kjol blev sydd idag. Lillasyster blev glad!

     


    Jättefin! Å kom just på att jag har ett ufo liggandes på en volang kjol - var tänkt till största tjejen - men lär bli till minsta nu istället. Å kom just på att jag råkade dammsuga upp ena volangen också förut....hade ett sånt smalt band med rullfåll som skulle rynkas å sys på....hm....å jag tror tyget är slut också *suck* Men orkade inte bry mig då!!!!
  • Sandra­kim
    Äldre 26 Jan 16:20

    Fick just nyhetsmail från JNYdesign. Vem(vilket företag) är det som plagierat hennes moln?

  • Äldre 26 Jan 16:32
    Sandrakim skrev 2011-01-26 16:20:56 följande:
    Fick just nyhetsmail från JNYdesign. Vem(vilket företag) är det som plagierat hennes moln?
    Tror inte det är nämt nånstans. Det enda vi vet är att detta företag sålt vidare till bland annat ohlssons tyger och mg tyger. Så förmodligen är det nåt större företag som tillverkar tyger, då jag vet att ohlssons tyger inte köper från nån annan än sina huvudleverantörer.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd